1

Onderwerp: ganache

Ik krijg net de vraag van mijn neefje of ik voor de familiedag cake kan versieren. Het mag niet te duur worden dus dacht ik om de cake's te overgieten met chocolade en dan wat te versieren met fondant bloemetjes, vlinders e.d.

Nu gaat het om 8 hotel cakes, hoeveel chocolade zou ik daar voor nodig hebben? en maakt het wat uit wat voor chocolade?

Vanaf 1 juli 2011 verkoop van bakspulletjes bij Creataart!
Openingstijden *Vrijdag 09.00 - 11.30 en 14.00 - 17.00 * zaterdag 09.00 - 12.00             ~~ Voor meer informatie zie www.creataart.nl~~

2

Re: ganache

Ik zou 300 gram slagroom en 300 gram pure chocolade gebruiken. Wat over is is lekker op de boterham, op cc's,.... :lol:
Ik gebruik de PURE chocolade callettes van Callebout maar ook de kookchocolade van Verkade kan. Melkchocoladeganache vind ik te zoet ;)

3

Nathalie schreef:

Ik zou 300 gram slagroom en 300 gram pure chocolade gebruiken. Wat over is is lekker op de boterham, op cc's,.... :lol:
Ik gebruik de PURE chocolade callettes van Callebout maar ook de kookchocolade van Verkade kan. Melkchocoladeganache vind ik te zoet ;)

Thanx voor je snelle reactie!

Kan het ook met witte chocolade?

Openingstijden *Vrijdag 09.00 - 11.30 en 14.00 - 17.00 * zaterdag 09.00 - 12.00             ~~ Voor meer informatie zie www.creataart.nl~~

4

Ja, dat kan ook. Alleen (heb net met de zoekfunctie even gekeken voor de verhoudingen) moet je dan 350 gram witte chocolade nemen en 300 gram slagroom. Je kan dan je ganache ook iedere kleur geven die je wil ;)

Succes!

5

Hoi,
Zelf heb ik pas de gananche gemaakt, met de op 1 na goedkoopste chocola,
dit omdat de goedkoopste niet smelt. Dus als het maar smelt gaat het prima.

6

Nathalie schreef:

maar dit is toch wel te weinig voor 8 cakes!
hoeveel je wel moet hebben weet ik niet hoor..
zelf heb ik er vorige week een bolletje mee bekleed. ik had 250 gram chocola en 250 slagroom.
dat was maar 1 bolletje en daar had ik maar een klein beetje van over.

7

Je kunt in principe elke chocolade gebruiken om te smelten, het is maar net wat je lekker vindt. Ik heb liever melkchocolade.

8

Ok

9

welke chcola zou ik zo niet weten, maar had laatst op kraamvisite een plak cake, en daar hadden ze ook over de cake chocola uitgesmeerd, met stukjes noot erdoor, en dat was echt superlekker!!!! (en dan nog muisjes, omdat het kraamvisite was he hihi)

groetjes José

10

Ik gebruik gewoon de chocola van de C1000 eigen merk.

11

Hier weer een vraagje over de ganache. De datum komt steeds dichter bij en daarom heb ik van de week alvast een cake gemaakt om het eens te proberen.
Maar die vonden mijn man en ik beide niet lekker, hij was overgoten met ganache van kookchocolade. Ik weet niet wat ik fout heb gedaan, het werd meer een grote dikke massa en niet echt vloeibaar.
Ik zou toch al gaan kijken voor andere chocolade, dus dat ga ik alsnog doen.
Maar ik heb nog wel 2 vraagjes:

Waar dient de slagroom voor als ik de ganache over de taart giet? Hij wordt dan niet opgeklopt en ik dacht dat ik gewoon alleen chocolade erover kon gieten. En moet je de ganache ook eerst af laten koelen? Bij mij werd het zo'n dikke massa, dat zag er echt niet uit en was ook niet erg handig...

Tips dus graag want ik krijg inmiddels behoorlijk de kriebels, zijn toch 150 "familie leden" die mijn creatie's krijgen te zien :S

12

Die slagroom zorgt dat de chocolade niet zo hard wordt en dat het nog lekkerder is.
Je maakt het, laat het wat afkoelen, niet te veel, tot het goed gietbaar is. Meerdere lagen is wel mooier.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

13

Thanx Pooh! Ik heb gisteren nog een oefen cake gemaakt op die wijze die jij beschrijft en nu met andere chocolade. Ging prima, alleen wordt het inderdaad niet helemaal hard :( Dus ik denk dat ik maar de helft van de slagroom erbij ga doen voor de smaak, vind het toch wel fijner als de chocolade wel hard word.

Maar dan heb ik nu nog een heeeeel belangrijke vraag...
De cake's (8 stuks) moeten zaterdagmiddag klaar zijn. Zaterdagmorgen moet ik werken dus ik wil ze vrijdagavond gaan versieren. Dus de chocolade moet er dan al op zitten.
Zal ik ze dan donderdag avond al overgieten met  chocolade of vrijdagmorgen? Ben zo bang dat als ik het donderdag avond doe, dat de cake dan zaterdag heel droog is en als ik het vrijdag morgen doe, dat de chocolade dan nog niet hard is 's avonds.

Oh, volgens mij krijg is zenuwen inmiddels....... :S

14

Als je er lauw warme chocolade overgiet, en in de koelkast zet, is hij na 2 uur wel hard hoor.
Trouwens als je met fondant wil versieren, kan je het beter meteen erop doen, dan heb je geen lijm nodig, want gananche is dan nog plakkend.