1 Laatst bewerkt door Francis (06-09-2008 18:32)

Onderwerp: Tylose is Glazuur ???

Ik las net ergens op een site dat je ook zelf Tylose kunt maken door middel van poedersuiker met een beetje water erdoor te mengen. Hierdoor krijg je glazuur en plakken je boetseerseltjes e.d. makkelijker op je taart.

Nou vroeg ik me af of je dit dan ook kun gebruiken door de marsepein of fondant om een strik te maken...

Iemand enig idee? Ik heb namelijk geen tylose in huis, maar wil graag een strik proberen te maken :(

Re: Tylose is Glazuur ???

Wat zij bedoelen is dat je lijm kan maken dat zou ik maar niet door de marsepein of fondant doen want dat gaat niet goed als je er water bij doet.

Mvg Claudia
Ik begin mijn dieet altijd op dezefde dag. Morgen!!!

3

ONZIN :( ! Foei wat schreeuw ik...

Waar las je dat?

O, ik snap het al, je gooit de dingen een beetje door elkaar, denk ik... je kunt eetbare lijm maken door een beetje tylose in water op te lossen. Tylose ziet er wel een beetje als poedersuiker uit bij zo'n filmpje of zo :Y!

Je zult toch geduld moeten hebben want een strik gaat echt niet zonder tylose, dan wordt het een slappe hap ;)!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

4

Deze tekst staat op de site www.maakeentaart.nl :

Eetbare lijm maken (tylose)

Eetbare lijm is te verkrijgen bij de groothandel. Je kunt het echter ook heel makkelijk zelf maken:
Wat poedersuiker en 1 of 2 druppels water goed door elkaar mengen, dit mengsel op je versieringen aanbrengen met een kwastje. Denk erom dat je zo weinig mogelijk water gebruikt, anders smelt je marsepein (of rolfondant).

Je kunt echter ook met wit glazuur werken, maar zorg er dan wel voor dat er geen restjes te zien zijn als je gaat plakken.

Bij een groothandel is ook eetbare lijm te krijgen, dit heet tylose. Het wordt ook gebruikt om de rolfondant wat steviger te maken zodat je het kunt gebruiken om je taart te versieren, bijv. bij een decoratie die je op je taart wilt zetten, of voor strikken (zie ook krulstrik).

Ik snap het niet echt... er staat toch : Eetbare lijm (tylose) ?????

Maar las net ergens anders dat iemand een strik had gemaakt van fondant en de lussen even in de oven had gedaan op  50 graden met de deur op een kier....

Ga het eens proberen, en anders toch maar wat tylose kopen dan ;)

Bedankt voor de reacties

Even voor de duidelijkheid TYLOSE is een poeder die je puur door de marsepein of fondant doet dan wordt het wat harder.

Eetbare lijm maak je door TYLOSE en water aan te mengen.

Mvg Claudia
Ik begin mijn dieet altijd op dezefde dag. Morgen!!!

6

Ik snap nu wel dat jij het niet snapt, maar wat daar staat klopt niet.

Tylose is de synthetische variant van tragant gom; het is een middel - in poedervorm - om je rolfondant of je marsepein mee te verstevigen. Bijvoorbeeld om een strik te maken. Óok kun je er, door het te mengen met water, lijm mee maken. Maar dat is een heel andere soort lijm dan de glazuur die je maakt door poedersuiker en water te mengen. Daar kun je ook wel mee plakken, maar het heeft niets met Tylose te maken.

[edit]Claudia typt sneller :+

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag