1

Onderwerp: Taart verplaatsen?

Hoe verplaats jij je taart van draaiplateau naar een mooi ondergrondje?

Ik maak mijn taart meestal op een cakedrum zodat ik de randen ook leuk kan maken. Maar die drums zijn best duur. Nu lees ik veel over een stuk karton bekleed met kadopapier dat jullie gebruiken. Maar hoe krijg je de taart er ongeschonden op?
Als ik mijn taart wil verplaatsen schuif ik hem naar de rand van het plateau en met mijn hand onder het taartkarton verplaats ik hem. Maar dan heb ik vaak dat de marsepein gaat beschadigen langs de randen.

Hoe doen jullie dat?

2

Re: Taart verplaatsen?

Ik maak mijn taarten op die beklede kartons/cakedrums. Reepjes bakpapier onder de rand van de taart tijdens het afsmeren en gladmaken en je ondergrond blijft netjes.

3

Ja dat doe ik nu ook, maar ik wil graag van die cakedruks af, in ieder geval voor 'gewone' verjaardagstaarten. Ik vind 3,15 voor een cakedrum van 4mm toch wel veel geld als je deze daarna toch ook weer weggooid. Ik gebruik ook de repen bakpapier maar als ik deze tussen de taart en taartkarton laat zitten, dan trek ik met het verwijderen van het bakpapier ook vaak botercreme mee, en weg zijn mijn strakke randjes.
En ehh, ik ben ook wel bang voor vetvlekken op de ondergrond.
Dus vandaar de vraag hoe kan ik dit anders doen?

4

Je kunt je zelfversierde onderplaatje of onderbord toch gewoon op je draaiplateau zetten tijdens het maken? Dan hoef je niet meer te verplaatsen en kun je toch draaien tijdens het smeren / decoreren!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

5

Ik heb een hele grote spatel maarmee ik de taart op kan tillen. Ik moet wel zeggen dat ik dan nog geen "afwerk randje" onder aan te taart gemaakt heb...dan kun je eeen eventueel deukje na het optillen onder een randje marsepein verwerken..

Deze mega spatel is een hamburger spatel van de Sligro van 1.05 euro, echt een superstevig ding!

Kom eens een kijkje nemen in onze winkel in Tilburg, 95m2 taartplezier!

6

Misschien dan maar zo'n spatel aanschaffen.

Yvonne/TomPoes: zet je dan ook de taart evt. zo in de vriezer? Wordt het kadopapier/karton dan niet nat/soppig?

7

'k heb toen de tip es gekregen om hem met de platte hand van je 'werkplaat' af te schuiven, platte hand onder je taart houden en dan voorzichtig op je nette bord.
Dat werkt voor mij prima, ik heb hem dan al gedecoreerd en decoreer verder af op het nette bord. Je kan dan ook nog bij smootheren mocht er een deukje of een hobbeltje of bobbeltje in zijn gekomen na het optillen.

Maar ik vind die tip van het bakpapier van Nathalie ook een goeien 1. Dat ga ik de volgende x proberen.

8

Vanaf het door midden zagen ligt ie al op mijn onderplaat (ingepakt karton) op het draaiplateau. Ook met afsmeren e.d. Dat veeg je zo weg als je hebt geknoeid.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

9

Dat inpakpapier wordt toch eerst nog bekleed met doorzichtig folie?
Heb ik begrepen. Anders wordt het papier onder de taart nat en vies.
Dus geen vlekken, kan je er weer voorzichtig schoonmaken. Toch?

10

Klopt.

Groetjes Renske

11

Ja oke dat doe ik dus ook altijd. Mijn taart al op het 'nette'onderboor aansnijden, afsmeren en decoreren. Maar wat ik lastig vind: wat met een stapeltaart?? Hoe verschuiven jullie die bovenste lagen netjes???