1

Onderwerp: grote bol lukt niet, wat gaat er mis??

Ik heb een grote bol van ikea. Maar het lukt niet met bakken.
Het beslag zag er al niet helemaal luchtig uit, daar begon het al mee. Mijn zoontje stond al de eieren te kloppen toen ik nog het biscuit deeg stond af te wegen, waarschijnlijk kwam het daardoor? Maar toen heb ik de bol 3 x 12 minuten gebakken. De hoeveelheid beslag zou teveel moeten zijn, maar het is maar een 3/4 bolletje geworden ??
En het wilde maar niet gaar worden na 3 x 12 minuten (150 - 170 - 180 graden) was de bovenkant lichtbruin maar de binnenkant nog vloeibaar. Dus de oven op 150 terug gezet en uiteindelijk nog 2 x 12 minuten en nog eens 5 minuten gebakken en toen was het geheel gaar.
Maar zo klein, niet wat ik in gedachten had, ik wil een grote bol met bloemen maken.
Straks ga ik het overnieuw doen, maar is er iemand die mij snel een tip kan geven over waarom de bol niet gaar werd en hoe ik dat zou kunnen voorkomen?

Groetjes Mariëlle

2 Laatst bewerkt door MADesign (22-08-2008 13:14)

Re: grote bol lukt niet, wat gaat er mis??

http://www.mijnalbum.nl/Foto-T663CTEG.jpg

Nu is die ook nog helemaal ingestort :-( links de bol waar dat platte monster rechts uit gekomen is
Er is dus bijna niets van over en ik durf nu niet zo goed aan een nieuwe te beginnen.
Ik bak eerst nog maar een springvorm, die lukt beter vanmorgen.

Groetjes Mariëlle

3

Eigenlijk is de bol te groot, en kan de warmte niet door en door komen. De meesten gebruiken hiervoor een heatcore Dat zet je onderin de schaal/bakvorm en daardoor wordt de warmte geleidt tot het midden van de taart
Sommigen gebruiken ook een bloemennagel en zetten die er in.
Dat kloppen is zowieso erg belangrijk. Als je de biscuitmis hebt dan moet je echt de tijd aanhouden die er op de verpakking staat. zowel de snelle tijd als de langzame tijd.
Met het recept van hier op de site moet je minimaal 10 minuten mixen op vol vermogen en ik doe dan nog 1 minuutje op de lage stand.
De temperatuur inderdaad laten oplopen. Denk alleen dat je moet beginnen met 160, en langer bakken.
Zo moet het lukken hoor!

4

Ongeloofelijke oen dat ik er ben, ik heb de verkeerde mix gepakt. Ik gebruik mix van de molen waar we ook het meel voor ons brood kopen en de zakjes van de biscuitmix en de banketbakkers room zijn precies hetzelfde ook ziet de inhoud er hetzelfde uit.............
Jullie raden het al, ik heb half biscuitdeegmix gebruikt en verder de banketbakkersroom....
Logisch dat het niet gaar word en zo plat...

Okee ga nu een 2e poging wagen en heb de banketbakkersroom ver weg gezet.

Groetjes Mariëlle

5

haha, was het wel een lekker cakeje?
is dit de bol van 20 cm?
want die moet bij mij wel bijna een uur in de oven om gaar te worden.
ik begin op 150 graden, en dan na 10 minuten zet ik hem op 180 graden.
en natuurlijk wel een minuut of 11/12 het beslag mixen.
succes! bij mij is nu al 2 x de bovenkant van de oven geraakt door deze bol.. zo hoog komt ie dus.
uit de oven zakt hij ietsje in, maar komt nog steeds boven de rand uit.

6

En poging 2 staat in de oven :o
die mislukte smaakt wel lekker LOL

Groetjes Mariëlle

7

:d

Hihi misschien een nieuw recept voor lekkere, maar platte taarten? :-)

Groetjes Renske

9

het resultaat tot nu toe
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EFXZ6KTR.jpg
6 taarten, ik weet ook al wat ik van alle 6 ga maken, nu ga ik proberen icing vlinders te maken.
De platte is al helemaal op, de mannen hier in huis vonden het maar wat lekker!

Groetjes Mariëlle

10

Ik bak zelf ook in de bol van 20 cm en ik gebruik bloem, eieren en suiker (kapsel) en laat het zeker bijna een uur in de oven staan op 170 gr. en dat gaat eigenlijk altijd goed  succes met de volgende baksels :D

groetjes Carolien   
www.cakepunt.nl

11

kijk, dat ziet er een stuk beter uit!
wat moet je trouwens met 6 taarten!?

12 Laatst bewerkt door MADesign (22-08-2008 21:05)

Mijn dochter word maandag 10 :-)
En van de 6 taarten zijn er 3 een boltaartje met een inhoud van 1 liter, niet zo groot dus. Ik heb een redelijk grote familie dus ik denk dat het allemaal wel op komt en zo wie zo heb de hele week 6 kids over de vloer dus als er wat overblijft zijn er genoeg monden om het in te stoppen ;-)
Mijn eigen kids (4 stuks) een nichtje van 12 en een oppaskindje van 2 en alle 6 zitten ze in een groeispurt en eten ze voor 3 dus een taart is hier in een zucht verdwenen

de hobbelige taart (op de foto midden boven) heb ik inmiddels mooi recht gesneden en 1 bolletje heb ik gevuld met 1 laag witte chokopasta en 1 laag roze chokopasta. De chokolade panache staat af te koelen om er straks overheen te gieten en dan maak ik witte icing vlinders om erop te zetten.

Groetjes Mariëlle