1

Onderwerp: slagroom zakt in

Hallo,

Ik bak enorm veel taarten. Zowel de mooi gedecoreerde marsepeintaarten, maar ook appeltaart, monchou, bavarois etc.

Nu heb ik een probleem. Ik kan geen goede en stevige slagroom kloppen! De slagroom die ik in toefjes op een taart spuit, zakken na verloop van tijd in. Ik heb klop-fix al geprobeerd, maar hier ben ik totaal niet over tevreden. De buitenkant van de slagroom wordt hard en de binnenkant wordt weer vloeibaar. Daarbij komt nog dat de slagroom iets gelig kleurt.

Wie heeft een goede tip om slagroom te kloppen. De slagroom die mij nog het "beste" bevalt zijn de proffesionele slagroom van Kampina  of zo. Deze zijn pas vanaf 1 liter te koop bij de groothandel, zoals de Makro en Sligro. Maar voor het decoreren van 1 taart wordt het een dure bussines (fles kost ongeveer 3,5 euro en is geopend maar 4 dagen houdbaar in de koelkast). Heeft iemand een goed alternatief, die in de gewone supermarkt verkrijgbaar is?

Graag hoor ik van je.

MVG Janneke

Re: slagroom zakt in

Ik gebruik altijd de slagroom van C1000(eigen merk) of de houdbare van de Aldi en dat blijft gewoon supergoed. Ik gebruik nooit slagroomversteviger en herken dan ook totaal niet wat je zegt: buitenkant word hard en binnenkant weer vloeibaar. Ook na 2 dagen is mijn slagroom nog goed stevig.
Je zou dus een keer de 'gewone' supermarktslagroom kunnen proberen. Succes!!

3

Ik heb een keer het pakje slagroom eerst een kwartier tot half uur in de vriezer gelegd totdat het goed koud was en toen pas opgeklopt en kreeg prima stevige slagroom. Ik heb het gebruikt om mousse te maken, dus kan je niet zeggen of evt. toefjes het wat langer uithouden, maar misschien is het een tip om de slagroom dus echt goed koud te laten worden voor het opkloppen?

'If you can dream it, you can do it' (Walt Disney)

4

Als je de slagroom hebt geklopt, meng het dan met wat losgeklopte mascerpone. Hierdoor blijft de slagroom lekker stevig en boet niet in qua smaak.

Succes

5 Laatst bewerkt door Kallista (22-08-2008 00:23)

Ik gebruik gewoon Lilac of Lang Lekker slagroom. Voor dat je je slagroom gaat gebruiken moet ze zeker 8 tot 10 uur in de koelkast hebben gelegen zodat ze echt door en door koud is.

Ik gooi altijd 1 tot 2 zakjes extra klopvast in de slagroom dan zou moeten volgens de voorschriften. Daarbij de suiker/vanille suiker voegen naar smaak

Ik had hetzelfde probleem als je. Na een tip van een kennis van mijn oom en tante (hij is banket bakker in Dieren) zet ik altijd een kom met koud water neer, en daarin de schaal met de te kloppen slagroom. Als de slagroom klaar is, en ik hoef ze niet meteen te gebruiken, zet ik ze altijd met waterschaal en al in de koelkast.

Als je de slagroom gaat gebruiken. De klopschaal gewoon in het water laten staan.
Als je het niet vertrouwd met de druk die je uitvoerd op je schaal met het uitscheppen, kun je altijd een klein beetje water eruit gooien.

Sinds ik dit doe, gaat het eigenlijk altijd goed. Na het opspuiten direct de taart in de koelkast zetten. En mocht het erg warm zijn in huis, en je slagroom begint minder goed bewerkbaar te worden alsnog, direct in de koelkast zetten voor een half uur tot een uur voor je weer verder gaat met opspuiten.

Hopelijk heb je er wat aan...

Stap binnen in een wereld vol taart
http://www.taartwereld.nl  |  http://taartwereld.blogspot.com/

6

als je slagroom gelig word, heb je het waarschijnlijk te ver doorgeklopt. Dan sla je ze als het ware tot boter. Hier word ze niet steviger van, hoogstens ziet er nogal brokkelig/korzelig uit. Moeilijk om daar een naam aan te geven

Stap binnen in een wereld vol taart
http://www.taartwereld.nl  |  http://taartwereld.blogspot.com/

7

Aangevette slagroom gebruiken! Dat is echt DE tip van het jaar voor mij geweest!
Toefjes blijven supermooi en smaakt gewoon lekker naar slagroom.

8

kiwi schreef:

Aangevette slagroom gebruiken! Dat is echt DE tip van het jaar voor mij geweest!
Toefjes blijven supermooi en smaakt gewoon lekker naar slagroom.

Yep :Y voor mij ook!! Slagroom met mascarpone!

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

9

Of slagroom met monchou :) (ik denk dat het hetzelfde effect geeft als met mascarpone, maar heb daar geen ervaring mee)