1

Onderwerp: Paar vraagjges over rauw eigeel eiwit

In het recept 'chipolata' op het forum staat het volgende:

Hak de bigarreaux in stukjes.
Week de gelatineblaadjes enkele minuten in koud water.
Splits het ei.
Roer de dooier met 1 el suiker, vanillesuiker en 1 el melk door elkaar.
Breng de rest van de melk aan de kook.
Roer 2 el hete melk bij het dooiermengsel en schenk dit bij de kokende melk. Goed roeren.

Salmonella-technisch gezien gebruik ik liever geen eidooier, maar ik heb nergens een vervanger kunnen vinden.. Of hoef ik er in dit recept niet zo bang voor te zijn omdat het verwarmd wordt? En zo nee, hoe kan ik het zelf pasteuriseren? (ik heb een voedselthermometer) Ik heb nl. geen gelegenheid meer om naar de supermarkt te gaan..

Verder moet ik in het recept het gesplitste eiwit stijfkloppen. Ik heb eiwitpoeder. Hoeveel poeder staat gelijk aan 1 eiwit?

Sorry voor de vragen..!

2

Re: Paar vraagjges over rauw eigeel eiwit

Als je de eidooier verwarmd hoef je er in principe niet echt bang voor te zijn dan je iets oploopt. Weet niet precies hoeveel graden iets verwarmd moet worden, maar heb ergens gelezen dat dit goed moest zijn. Maar goed ik ben ook maar een leek, dus misschien kan iemand me aanvullen.
Wat het eiwit betreft staat in de FAQ precies wat je nodig hebt om dit met eiwitpoeder moet vervangen. Volgens mij is 1 eiwit 5 gram poeder en 30 ml water.
Succes met maken, lijkt me heerlijk!

3

Als het ei boven de 70 graden verwarmd wordt, is het niet meer schadelijk.
En zoals ik het lees doe je het bij kokende melk in, dus wordt het nog heter.

4

Het ging me toch een partij mis! Ik kreeg het niet voor elkaar om het eiwit stijf te kloppen. Heb het eerst dus met eiwitpoeder gedaan, dit lukte niet. Het werd wel schuimig maar het schuim was alleen aan de bovenkant en daaronder was het nog echt water, zeg maar.

Toen heb ik het met het echte eiwit geprobeerd, daar lukte het ook al niet mee. Werd wel schuimig maar niet stijf, en weer alleen het schuim aan de bovenkant..

Ik heb alles heel goed ontvet, eerst met heetwater en afwasmiddel afgewassen en daarna zelfs met citroensap ontvet, maar het werd totaal niks..

Heb ook geprobeerd om eerst het eiwit stijf te kloppen en daarna pas de suiker, maarja, er viel niet zo veel stijf te kloppen.

De eieren waren op kamertemperatuur.

Wat kan ik nou verkeerd gedaan hebben?

5

Ik zou het zo niet weten... met eiwitpoeder heb ik geen ervaring maar met de ´gewone´ eiwitten heb je alles goed vetvrij gemaakt schrijf je, en dat is het belangrijkste.... Vreemd!

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

6

Zat er geen eigeel bij het eiwit? Dan lukt het niet om hem stijf te slaan

There`s a skinny woman inside me, crying to get out. I usually shut her up with cookies.

7

Suikerzoet schreef:

Zat er geen eigeel bij het eiwit? Dan lukt het niet om hem stijf te slaan

Toch wel, eiwit alleen kan je juist beter stijf krijgen.
Zelf heb ik pas ook eiwit met suiker stijfgeklopt, na 5 minuten was het dik vloeibaar, dus ben ik doorgegaan tot 10 minuten. Toen kon ik de schaal op zijn kop houden.
Dus misschien langer doormixen?
Ik ik heb het dan over rauw ei.

8

Er zat geen eigeel bij, ik heb het ei met m'n vingers gesplitst en was al heel trots dat het voor de eerste keer lukte zonder eigeel erbij hahaha. Het dooiertje was helemaal heel. Ik heb echt minutenlang gemixt, volgens mij in totaal zelfs 20 minuten ofzo. Maar het bleef maar zo raar schuimig..

9

Probeer eens met een klein beetje suiker erbij te doen dan krijg je het eiwit normaal stijf!!!!!!!!!!!

Vele en lieve groetjes Nicole

10

nicole th schreef:

Probeer eens met een klein beetje suiker erbij te doen dan krijg je het eiwit normaal stijf!!!!!!!!!!!

Heb het ook met suiker geprobeerd :( En later zonder suiker..