1

Onderwerp: chipolatataart

Hallo medebakkers,

Meerdere keren heb ik op dit forum gelezen over chipolatataart.

Zelf vind ik deze erg lekker en dan heb ik het over de 'klassieke bruidstaart', en dus
niet over banketbakkersroom met vruchtjes zoals ik die laatst voorgeschoteld kreeg (waarvan gezegd werd dat het chipolata was).

Eindelijk heb ik het koopmans recept uitgeprobeerd en bij mij was het kapsel mislukt, net als de vorige keren dat ik zelf biscuit probeerde te maken.

De vulling heb ik nu ook geprobeerd en in combinatie met een kapsel van biscuitmix (webshop), leek dit wel heel erg veel op de chipolatataart zoals ik deze wel eens van de bakker heb geproefd. Ik was erg tevreden en kreeg ook hele enthousiaste reacties.

Hier nog even het recept voor degenen die dit willen proberen.

75 gr. bigarreaux
4 blaadjes witte gelatine
1 ei
2 el suiker
1 zakje vanillesuiker
1,5 dl melk
1 dl slagroom
6 el marasquin

Hak de bigarreaux in stukjes. Week de gelatineblaadjes enkele minuten in koud water. Splits het ei. Roer de dooier met 1 el suiker, vanillesuiker en 1 el melk door elkaar. Breng de rest van de melk aan de kook. Roer 2 el hete melk bij het dooiermengsel en schenk dit bij de kokende melk. Goed roeren.

Knijp de gelatine goed uit en voeg deze van het vuur af bij de vla. Laat de vla afkoelen. Roer deze regelmatig door. Roer 2 el marasquin en de gehakte bigarreaux door de afgekoelde vla. Klop het eiwit met ½ el suiker stijf. Doe dit ook met de slagroom. Spatel eerst de slagroom en daarna het eiwit door de vla.   

Snijd de taart in 3 lagen en besprenkel 2 lagen met marasquin. Strijk de cr

2

Re: chipolatataart

Mmmm, ga dat ooit eens proberen.
Heb wel een paar keer biscuitmix gevuld met kant en klaar chipolatapudding van mona. (beetje lui he)
was en vonden ze eeeeerg lekker.

Groetjes Lupe Foto's http://lupe.haaralbum.nl/
WINKEL/WORKSHOPS/ZOETERMEERhttp://www.taartencentrum.nl/

3

Dit recept ga ik proberen te maken :D Ik heb mijn god geen idee hoe chipolata hoort te smaken dus voordat ik hem in mijn opdracht taart verwerk wil ik eerst even wat testpersonen laten proeven.

De Marasquin (had er nog nooit van gehoord maar drink dan ook bijna niet) heb ik al in huis. Gelukkig kon ik een klein flesje verkrijgen.

De Biggareaux heb ik nog nergens kunnen vinden, ook niet bij de turkse winkel hier.

Dazwa84 schreef:

De Biggareaux heb ik nog nergens kunnen vinden, ook niet bij de turkse winkel hier.

Heb je al bij de supermarkt gekeken? Bij onze C1000 hebben ze bakjes met groene en bakjes met rode bigareaux! Staan bij de bakafdeling!

5 Laatst bewerkt door Sansan (05-08-2008 18:10)

Je kunt op de bakafdeling in de super ook vaak geconfijte kersen vinden (rood, groen en/of 'blank'). Die kun je ook gewoon in stukjes hakken. Heeft een wat zachtere bite, vind ik lekkerder.

PS je kunt ook nog wat rozijnen laten wellen in rum of marasquin en die toevoegen met de bigarreaux.

PPS juist...bigarreaux zíjn juist die kersen... Negeer mij verder maar ;)...

6

Kan je in plaats van biggareaux ook krieken gebruiken??????

Vele en lieve groetjes Nicole

7

Nou, de AH had ze niet, de supercoop had ze niet. Ze keken me allemaal aan of ik gek was. :(

8

Kan haast6 niet joh, dat AH dat niet heeft. Gewoon bij de bakspullen. Waar ook de pareltjes, versierseltjes, banketbakkersroom etc staan.
Van die bakjes, waar ook succade in zit

bij de xenos hebben ze het ook, dat biggareaux.
staat bij de bakspullen en zit in zo'n potje waar ook citroenrasp in zit

Groetjes Karin     OPHEFFINGSUITVERKOOP!! 50% korting op alles in de webshop: www.taartenprinses.nl

10

Yep heb ze daar ook gevonden en bij ah staan ze ook bij de bakspullen en dezelfde prijs als bij xenos.....(99cent)........

Vele en lieve groetjes Nicole

11

Eindelijk bij de Dekamarkt had ik het gevonden. Bij de AH hadden ze het echt niet, gek he.