Onderwerp: chipolatataart
Hallo medebakkers,
Meerdere keren heb ik op dit forum gelezen over chipolatataart.
Zelf vind ik deze erg lekker en dan heb ik het over de 'klassieke bruidstaart', en dus
niet over banketbakkersroom met vruchtjes zoals ik die laatst voorgeschoteld kreeg (waarvan gezegd werd dat het chipolata was).
Eindelijk heb ik het koopmans recept uitgeprobeerd en bij mij was het kapsel mislukt, net als de vorige keren dat ik zelf biscuit probeerde te maken.
De vulling heb ik nu ook geprobeerd en in combinatie met een kapsel van biscuitmix (webshop), leek dit wel heel erg veel op de chipolatataart zoals ik deze wel eens van de bakker heb geproefd. Ik was erg tevreden en kreeg ook hele enthousiaste reacties.
Hier nog even het recept voor degenen die dit willen proberen.
75 gr. bigarreaux
4 blaadjes witte gelatine
1 ei
2 el suiker
1 zakje vanillesuiker
1,5 dl melk
1 dl slagroom
6 el marasquin
Hak de bigarreaux in stukjes. Week de gelatineblaadjes enkele minuten in koud water. Splits het ei. Roer de dooier met 1 el suiker, vanillesuiker en 1 el melk door elkaar. Breng de rest van de melk aan de kook. Roer 2 el hete melk bij het dooiermengsel en schenk dit bij de kokende melk. Goed roeren.
Knijp de gelatine goed uit en voeg deze van het vuur af bij de vla. Laat de vla afkoelen. Roer deze regelmatig door. Roer 2 el marasquin en de gehakte bigarreaux door de afgekoelde vla. Klop het eiwit met ½ el suiker stijf. Doe dit ook met de slagroom. Spatel eerst de slagroom en daarna het eiwit door de vla.
Snijd de taart in 3 lagen en besprenkel 2 lagen met marasquin. Strijk de cr