1

Onderwerp: mijn taart rijst niet en blijft nat/hard ad onderkant ih midden, helpp

hallo medebaksters,

al enige tijd ben ik bezig met het bakken van taarten en bekleden hiervan. Het is meer dan een hobby geworden bijna, zo leuk vind ik het. Het enige nadeel, als ik mijn taarten uit de oven haal, zakken ze weer in en het ergste... vaak blijven ze nog nat/hard aan de onderkant in het midden?!?!??!  Wat moet ik hieraan doen?!?! Kreeg al tips van beginnen met 150 graden en om de 5 min een paar graden warmen zodat de cake rustig aan rijst. Maar ja, de onderkant rijst dan niet mee... en waarom zakt hij steeds in.... In de oven zoooo mooi hoog, maar eenmaal eruit, 1 ingedeukte massa... Ik gebruik nog wel biscuitmix dus kant en klaar en kan bijna niet mislukken...

Ik heb een hete lucht oven en van meerdere hoor ik dat dat nu net níet zo'n goeie oven is voor het bakken van taarten?!?! Ik ben dus op zoek naar een andere (niet te dure) oven maar wat zou ik dan moeten nemen?!?!  Heb al eens gehoord, alleen onder en bovenwarmte klopt dit?!?!

Help me alsjeblieft, ik wil zo graag mooie LUCHTIGE cakes die ook het liefst niet teveel inzakken?!?!?!  (en ik heb een goeie mixer en bakmix)

alvast bedankt allemaal!!!!!

Re: mijn taart rijst niet en blijft nat/hard ad onderkant ih midden, helpp

ik heb ook een heteluchtoven en bij mij gaat het wel goed. ik bak op een constante tempetuur van 160 graden. ik gebruik de biscuitmix van Soezie en dat gaat eienlijk altijd goed. word ook mooi hoog.

Groetjes Miranda

Ook ik heb een hetelucht oven en ik bak ook altijd op 160 graden. En ik heb nooit problemen. Ik bak ze ongeveer hangt van de grote af ongeveer 35 tot 40 min.

Mvg Claudia
Ik begin mijn dieet altijd op dezefde dag. Morgen!!!

4

kan het mischien liggen aan de manier hoe je het beslag bereidt? doe je je eieren van te voren in warm water? heb je een handmixer of een machine ik heb hier weleens vernomen (en zelf ook ondervonden) dat je met een handmixer op de hoogste stand de emulgatoren in de mix kan stukkloppen, ik mix ongeveer 8 minuten op de hoogste stand en vervolgens ongeveer 2 minuten op de laagste..

groetjes samira
mijn taartjes

sammie schreef:

? heb je een handmixer of een machine ik heb hier weleens vernomen (en zelf ook ondervonden) dat je met een handmixer op de hoogste stand de emulgatoren in de mix kan stukkloppen

Ook ik mix met een handmixer van 180 watt en dat gaat heel goed ik mix eerst 10 min op de hoogste stand en dan 2 min op de laagste.

Mvg Claudia

6 Laatst bewerkt door sammie (01-08-2008 23:17)

Claudia Mv 2 schreef:
sammie schreef:

? heb je een handmixer of een machine ik heb hier weleens vernomen (en zelf ook ondervonden) dat je met een handmixer op de hoogste stand de emulgatoren in de mix kan stukkloppen

Ook ik mix met een handmixer van 180 watt en dat gaat heel goed ik mix eerst 10 min op de hoogste stand en dan 2 min op de laagste.

dat deed ik dus in het begin ook maar toen kreeg ik biscuit met harde stukken erin..sinds ik dus wat minder lang mix op de hoogste stand gaat het goed.

en nog iets, mischien moet je de cake gewoon wat langer erin laten..je kan een sateprikker erin doen en als deze er droog weer uitkomt dan is je cake gaar..sommigen hier drukken er lichtjes op met de hand en als het gaar is hoort het een beetje terug te veren.

groetjes samira
mijn taartjes

7

Hallo meiden

alvast bedankt voor de reacties. Ik heb vernomen van een andere verwoede taartenbakster dat zij toch echt wel onderwarmte in haar oven nodig had, dit heb ik dus niet. Wel hete lucht maar alleen bovenwarmte. Ik mix ook min. 10 min op de hoogste stand en daarna nog 2 min op de laagste en heb zelfs een goeie mixer hiervoor aangeschaft. Van de week WEER geprobeert maar nog blijft de cake aan de onderkant een beetje nat/hard. En wederom mooi hoog in de pan, eenmaal na het bakken uit de oven zakt ie weer in... Hij blijft gewoon niet hoog staan. Heb iig al een heleboel geprobeert wat jullie ook aangaven maar toch nog steeds geen luchtige hoge cake... :-(

8

weten jullie eventueel waar ik misschien kant en klare taarten (de cakes) zou kunnen kopen?!?!  Heb het wel eens bij de Hema gevraagd maar die verkopen de cakes niet los, ja kleine cakes kwamen ze mee, maar daar kom je ook net ver mee natuurlijk, moet soms ook wel een cake van 40 bij 30 kunnen zijn, ik roep maar wat...

9

Bij albert heijn.

10

mveldh schreef:

Hallo meiden

alvast bedankt voor de reacties. Ik heb vernomen van een andere verwoede taartenbakster dat zij toch echt wel onderwarmte in haar oven nodig had, dit heb ik dus niet. Wel hete lucht maar alleen bovenwarmte. Ik mix ook min. 10 min op de hoogste stand en daarna nog 2 min op de laagste en heb zelfs een goeie mixer hiervoor aangeschaft. Van de week WEER geprobeert maar nog blijft de cake aan de onderkant een beetje nat/hard. En wederom mooi hoog in de pan, eenmaal na het bakken uit de oven zakt ie weer in... Hij blijft gewoon niet hoog staan. Heb iig al een heleboel geprobeert wat jullie ook aangaven maar toch nog steeds geen luchtige hoge cake... :-(

heb jij de taart op de bodem van de oven dan? Zo ja dan zou je hem mischien op een rooster moeten doen.

Mvg Claudia

11

hier hetzelfde probleem ... ik ben benieuwd wat voor een bloem er bedoeld word
kan iemand mij dat vertellen

groetjes joyce

12 Laatst bewerkt door misty (08-08-2008 13:28)

Ik maak altijd zelf het beslag en is echt waar,nog nooit mislukt.Ik gebruik gewone patent bloem.
100 gr.bloem
50 gr maizena
150 gr suiker
1 zakje vanille suiker
2 theelepels(ong.8 gr.)bakpoeder
5 eieren.
6 eetlepels heet water.

Ik splits de eieren en in het eiwit doe ik tijdens het kloppen de suikers.Mixen op de hoogste stand.Net zolang kloppen tot de eiwitten helemaal stijf zijn.
Dan doe ik 6 eetlepels heet water door de eidooiers en klop dat met de lepel en spatel heel voorzichtig door de stijf geklopte eiwitten.
Dan doe ik de bloem,maizena en bakpoeder in een zeef en ook dat schep je heel voorzichtig met de lepel door het beslag.

Het kapsel is bij mij altijd heel luchtig en hoog.
Ik hoop dat je er wat aan heb.
Oja,ik bak de taart in een electrische oven op180* in ca 45 min. gaar
Ook ik prik met een sate prikker erin om te kijken of dat ie gaar is..En ook niet helemaal onbelangrijk...nooit de oven open doen halverwege het bakken,want dan zakt ie gegarandeerd in door de koude luchtstroom,

groetjes en succes

Zeg wat je meent en meen wat je zegt!

kan het aan de bakvorm liggen of de bekleding ervan?

Chocolate comes from cocoa, which is a tree. That makes it a plant. Therefor chocolate is salade.

14

misschien een idee om de bakvorm op een rooster te zetten. zo kan de hete lucht ook onder de bakvorm komen. ik doe het zo nadat mijn eerste cake inderdaad ook helemaal nat en klef was van onder en niet mooi gerezen was.  nu krijg ik hele mooie taarten ongeacht de bakvorm. verder bak ik op constante temperatuur van 160 graden.
hoop dat de volgende wel lukken.

www.frummelke.tk persoonlijke slinger, kaarten en meer.

dwirp schreef:

misschien een idee om de bakvorm op een rooster te zetten.

:think:  maar je zet toch alles op dat rooster als je gaat bakken???
Ik tenminste wel, lasagna, taart, cake etc alles wat de oven in gaat eigenlijk. Dat moet toch ook (dacht ik)

Chocolate comes from cocoa, which is a tree. That makes it a plant. Therefor chocolate is salade.

16

Ik maak eigenlijk altijd biscuitdeeg, heb ook een hete lucht oven. Het is nog nooit mislukt. Ik gebruik geen mix en bak op 180 graden. Zelfs met een gasoven is het gelukt.
Omdat niet een oven hetzelfde is moet je soms wat afwijken van het recept qua temperatuur en baktijd.
Het kan voorkomen dat er iets mis is met het bloem, maar dit komt zelden voor.
Ik bak altijd in het midden van de oven. Ik prik met een sat

17

hallo weer....

Ik gebruik de "makkelijke" biscuit mix die uit de winkel komt en dus eigenlijk niet kan mislukken. Ik mix minstens 10 min. Ik bak in het midden van de oven, idd op een rooster. Heb allerlei graden geprobeert. Mijn bakblikken komen bij de Blokker of de Cook&Co vandaan, moeten dus toch wel goed zijn?!?!  Ik denk er toch over na een andere oven aan te schaffen. Een hele gewone met boven en onderwarmte. Maar ik ben nog altijd blij met alle tips hoor!!! Heb op het internet gekeken of iemand ook gewoon de gebakken cakes verkoopt maar kan het nergens vinden. Als iemand zich aanbied....;-) dan hou ik me aanbevolen!!! haha... 
Het is gewoon allemaal TE LEUK om mee te stoppen, dus nog maar even investeren in een oven en dan hopen dat het wel lukt?!?!
Blijf tips sturen hoor, ze zijn meer dan welkom!!!

heeeeeel veel dank!!!!
Monique

18

Heb je al geprobeerd om bij iemand anders in de oven te zetten om te kijken of het aan je oven ligt?

Groetjes Petra,
www.taartendecoratie.nl: de winkel voor al je taartspullen vind je in Ridderkerk!

19

Dames

Ik heb een andere oven gekocht, wat een verademing. Mijn taarten komen er geweldig uit, ik ben helemaal blij!!! Net wat ik al zei, ik deed toch echt alles goed, het lag toch echt aan mijn oven!!!

Bedankt voor alle tips!!!

groetjes