1 Laatst bewerkt door Lady_Sharon (11-08-2008 20:21)

Onderwerp: Sharon's recepten

Aangezien er gevraagt is naar meerdere recepten die ik gebruik, dacht ik dat het net zo makkelijk is om die allemaal op een plaats te verzamelen.

Let op: recepten zijn vertaald van Noors naar Nederlands dus als je iets niet snapt gewoon vragen hehe.

Begin met snickers taart

Taart bodem:
Ø26 cm (of 2x recept voor een grote ovenplaat)

3 eiwitten
2 1/2 dl suiker
1 tl vanille suiker
1 tl bakpoeder
50 gr Ritz koekjes (zoute, kleine, ronde koekjes)
125 gr pinda's

Eiwitten stijf kloppen. Suiker beetje bij beetje toevoegen blijven kloppen tot het mengsel glad is. Ritz koekjes in een plasticzak leggen en rol er over met een deegrol zodat ze kapot gaan (of maal ze fijn in keuken machine). Pinda's grof hakken (of heel even in keukenmachine). De koekkruimels en pinda's bij het eiwit voegen.

Bakpapier op bodem van taartvorm leggen. 170 graden ca 20-25 min midden in de oven. Laat de taart 10-12 min rusten in de vorm voordat je hem stort op een rooster voor afkoeling.

Glazuur:

100-125 gr chocolade (puur, hier in Noorwegen hebben we speciale chocolade voor bakken)
50 gr margarine
50 gr poedersuiker
3 eidooiers
3 dl slagroom

Klop eidooiers samen met poedersuiker wit en luchtig. Smelt de chocolade samen met de margarine en laat het wat afkoelen
voeg chocolade toe bij eimengsel om een chocoladesaus te krijgen.

Leg de taartbodem op een taartschaal. Bedek het met deel van chocoladesaus (klein beetje saus overhouden om mee te decoreren). Laat het helemaal koud worden. klop de slagroom stijf met een klein beetje poedersuiker er in (taart is al heel zoet dus hoeft de slagroom niet zoet te zijn). Bedek de taart met de slagroom. Vul een spuitzak met een tip met ronde opening van ongv 3 mm (wilton tip 3) en spuit een patroon op en rond de taart. Strooi wat pinda's boven op de taart.

http://www.festkaker.no/images/stories/oppskrifterfolder/snickerskake.jpg

voor inspiratie kijk op www.kakeboksen.no

2 Laatst bewerkt door Lady_Sharon (11-08-2008 20:24)

Re: Sharon's recepten

Muffins

2 eieren
2 dl suiker
100 gr gesmolten magarine
1 dl melk
3 dl bloem
2 tl bakpoeder
2 tl vanille suiker

Eieren luchtig kloppen met handmixer (20 min is beste dan worden ze extra luchtig)
melk bij gesmolten boter toevoegen
bloem, bakpoeder en vanillesuiker zeven en met elkaar vermengen.

om en om, beetje voor beetje toevoegen bij eimengsel.

180 graden 10-15 min.

http://i304.photobucket.com/albums/nn197/LadySharon_album/080808bordkortgjester.jpg

http://i304.photobucket.com/albums/nn197/LadySharon_album/080808bordkortbrudepiker.jpg

3 Laatst bewerkt door Lady_Sharon (11-08-2008 20:27)

chocolade botercreme (die is echt lekker voor decoratie op taart zoals mandje vlechten)

100 g margarine op kamer temp.
300 gr gezeefde poedersuiker
1 1/2 el cacao poeder
1 1/2 tl vanillesuiker
3 el koffie

Margarine samen met poedersuiker, cacao peoder en vanillesuiker kloppen met handmixer. Koffie als laatst toevoegen.

http://i304.photobucket.com/albums/nn197/LadySharon_album/kurv.jpg?t=1218482794

4 Laatst bewerkt door Lady_Sharon (12-08-2008 19:41)

Royal Icing

1 eiwit
1/4 tl citroen sap
ca 4 dl gezeefde poedersuiker

Eiwit stijfkloppen, citroensap toevoegen. beetje bij beetje poedersuiker toevoegen. Je hebt genoeg poedersuiker bij gedaan als de ringen die ontstaan bij het mixen, niet wegvagen nadat je de mixer gestopt hebt. 10 min door laten mixen.

Icing is een week houdtbaar in de koelkast. Decoratie gemaakt van icing kan je 3 maanden bewaren in een afgesloten boks.

http://i304.photobucket.com/albums/nn197/LadySharon_album/RoadofRomancecloseupbrua.jpg

5 Laatst bewerkt door Lady_Sharon (11-08-2008 20:28)

Suikerbrood/biscuit

4 eieren
3 dl suiker

luchtig kloppen in ca 20 min.

3 dl bloem
1 1/2 tl bakpoeder (zeven en mengen)

beetje bij beetje in eimengsel roeren met ijzeren lepel

1 dl kokend water voorzichtig als laatst toevoegen

Taartvorm voor de helft vullen zodat hij niet over de randen gaat. Als hij over de rand gaat krijg je een holle taart.
180 graden, midden in de oven ong 45 min. (bij mij is 35 minuten genoeg. Eerste keer goed meekijken en checken met breinaald of ie al gaar is).

http://www.festkaker.no/images/stories/oppskrifterfolder/sukkerbrodpf4.jpg

6

thx voor de recepten
een vraagje over de Royal Icing

als deze gemaakt is , moet je deze dan een tijdje laten rusten voor je het mag gebruiken?

7

blackangel schreef:

thx voor de recepten
een vraagje over de Royal Icing

als deze gemaakt is , moet je deze dan een tijdje laten rusten voor je het mag gebruiken?

nee die kan je meteen gebruiken. Moet wel oppassen dat je een natte handdoek over de kom legt zodat ie niet uitdroogd terwijl je aan het spuiten bent

8

Nog een vraagje over de zelfgemaakte icing: hoe lang kun je die bewaren?
Ik heb het zelf gemaakt en gekleurd en in spuitzakjes gedaan en natuurlijk al gebruikt, maar hoe lang kun je de restjes bewaren en gebruiken?
Ik heb de spuitzakjes samen in een bewaardoos gedaan en luchtdicht afgesloten.

'If you can dream it, you can do it' (Walt Disney)

9

Ik mis de notenbodem! Dat recept zou ik graag eens uitproberen namelijk ;)

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

10

wauw super allemaal :)
thanx :)

11

hoi lady sharon

erg bedankt voor alle recepten meid, ik ga het zeker uitproberen!!!

groetjes diana

12

Lady_Sharon schreef:

Suikerbrood/biscuit

waarom met een ijzeren lepel?

.. en dat water snap ik ook niet zo goed, wat is daar de werking van?

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

13

ik gok een ijzeren lepel ipv een zilveren, omdat zilver en ei niet goed gaat samen?

14

belluna schreef:
Lady_Sharon schreef:

Suikerbrood/biscuit

waarom met een ijzeren lepel?

.. en dat water snap ik ook niet zo goed, wat is daar de werking van?

Had deze helemaal niet gezien.

De ijzeren lepel is out of date. Had geleert dat je een metalen lepel moest gebruiken om beslag zo luchtig mogelijk te houden. Maar nadat ik 8 taarten moest leveren en waarvan drie 2 etg waren ben ik de ingredienten er gewoon met de mixer er doorheen gaan roeren. En werkt net zo goed.

Ben zelf een keer het water vergeten en toen was biscuit heel kompact en niet zo luchtig als met kokend water.

15 Laatst bewerkt door Lady_Sharon (12-08-2008 19:36)

OREOTAART

Ca 400 g Oreo koekjes (ik gebruik drie pakken à ca 176 gr). is lekker met wat ekstra.
100 gr boter
2 pk philadelphia kaas (à 200 gr)
3,5 dl poedersuiker/banketbakkersuiker
3,5 dl slagroom stijf kloppen met ongeveer 2 tl poedersuiker/banketbakkersuiker

1/4 deel van Oreokoekjes in stukjes breken en aan de kant zetten
Rest van de koekjes fijnmalen in keuken machine. Boter smelten en over de fijngemalen koekjes gieten. Goed doorroeren zodat alles nat is.
Druk de koekjes/boter mengel met een lepel recht op taartvorm bodem (ø24 cm springvorm). Ik heb hier het hart springvorm van wilton gebruikt.

De philadelphia kaas met poerdersuiker luchtig kloppen. Slagroom stijfkloppen met de 2 tl poedersuiker en roer dan de kaasmix en de slagroom door elkaar. Smeer de helft op de koekjes bodem en leg de helft van de koekjes, die aan de kant waren gezet, op de creme. Zet de vorm 30 min in de koelkast.

Maak de Mousse:

250 gr melkchocolade gesmolten in waterbad
1 ei + 2 el suiker (goed kloppen tot dat het bijna wit is)
3 dl slagroom (stijf kloppen)

Heel belangrijk: Eerst het ei mengsel bij slagroom kloppen en daarna pas de chocolade er bijvoegen (met kleine straaltjes).

Meng het laatste deel koekjes in de mousse en giet alles på de creme. Zet in de koelkast voor een uur en smeer daarna de rest van de creme boven op de mousse.

Beste is om de taart een dag te laten staan voordat je de kanten lossnijdt en de taart aansnijdt.

http://i304.photobucket.com/albums/nn197/LadySharon_album/CIMG0036.jpg

16

Hoi Sharon,

Waar kan ik ritz koekjes kopen?Nooit van gehoord...Via google kom ik er ook niet achter.
Of kan ik daarvoor in de plaats tuc koekjes gebruiken?
Bedankt voor de recepten,ga ze allemaal 'n keertje uitproberen!

Groetjes Anne-Marie

Tegenwoordig kun je vanalles worden,ik heb besloten om gewoon mezelf te blijven!

17

super bedankt voor de recepten voor al die orea taart komt goed van pas
ze zijn hier gek op die dingen
mijn zus zit op dit moment in amerika en daar hebben ze ze ook met groene vulling dus ik hoop dat ze daar wat van meeneemt dan gooi ik die er door
lekker met mint

18

Hoi Sharon,

De oreo ge ik echt proberen, klinkt heerlijk. Heb alleen een vraagje. Bij de mousse staat 1 ei en 2 ss suiker. Wat is ss??

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

19

wat een super recepten zeg!!

20

Super...bedankt voor je recepten...

Groetjes Marlies.

21 Laatst bewerkt door karine (12-08-2008 19:37)

ik wilde ook graag weten wat ss suiker is. En hoeveel kaas moet erin 200gr of 400gr in totaal?
Alvast bedankt

22

Amarie schreef:

Hoi Sharon,

Waar kan ik ritz koekjes kopen?Nooit van gehoord...Via google kom ik er ook niet achter.
Of kan ik daarvoor in de plaats tuc koekjes gebruiken?
Bedankt voor de recepten,ga ze allemaal 'n keertje uitproberen!

Groetjes Anne-Marie

Ritz koekjes zijn zoute koekjes. Dus misschien dat zoute tucies het ook doen.

23

Kadohke schreef:

Hoi Sharon,

De oreo ge ik echt proberen, klinkt heerlijk. Heb alleen een vraagje. Bij de mousse staat 1 ei en 2 ss suiker. Wat is ss??

Haha typsisch mij weer. gooi er zoveel Noors door heen. ss staat voor spiseskje oftewel eetlepel

24

Notenbodem

5 eiwitten wit kloppen
250 poedersuiker
150 gr gemalen amandelen
25 gr walnoten gemalen
25 gr hazelnoten gemalen

bij eiwitten voegen. Bak papier in de vorm doen. Voor een dunne bodem vorm 1 cm vullen dikkere bodem 2 cm

25 min op 175 gr midden in de oven

25

ps heb me nu geabonneert op deze draad zodat ik zie wanneer iemand melding achter laat hihi.