1

Onderwerp: vreemde woorden

naar aanleiding van de sloffe koekjes, hebben jullie woorden die je voor iets gebruikt maar wat niet een algemeen bekend woord is??

Zo gebruiken wij vaak een jus-sleef (een jus lepel)
En rond om het huis keren we (vegen/bezemen).

Ben wel benieuwd naar jullie woordjes.

Jessica

2

Re: vreemde woorden

frinket=vork

grtz Elly

3

frinket? hahaah nog nooit van gehoord. Ehm zelf even nadenken hoor. Nope weet niks. Maar ik vind het wel een leuk onderwerp. Ik zal nadenken. Nou ja ik ken wel een gezegde maar die is grof. Zo ruig als een bos uien. Dat had mijn vriend gezegd toen we elkaar pas kende. Het betekend dat iemand overduidelijk homo is. Had ik nog nooit van gehoord.

4

castrol=kookpot

Ha leuk!
Zo veroorzaak je ongewild nog 's wat h

Groetjes, Niels.
Wil je onze taarten zien? Bezoek dan: http://www.nisastaarten.nl

6

Kennen jullie trouwens de kninter??? Geweldige auto, ook wel volkswagen kever genaamd.

Jessica (die nu trouwens ineens ziet dat ik hem bij bakken en vullen heb gezet ipv bij babbel na het bakken).

7

Zo gebruiken wij in de keuken een schuttelslet...dat is een vaatdoekje.En als je bij je eten een beetje trut wilt,dan is dat appelmoes.Mijn oma sprak altijd brabants dialect en daar komen die benamingen in voor.

Tegenwoordig kun je vanalles worden,ik heb besloten om gewoon mezelf te blijven!

8

Amarie schreef:

Zo gebruiken wij in de keuken een schuttelslet...dat is een vaatdoekje.En als je bij je eten een beetje trut wilt,dan is dat appelmoes.Mijn oma sprak altijd brabants dialect en daar komen die benamingen in voor.

schuttelslet en een beetje trut :lol: :lol: :lol:

groetjes samira
mijn taartjes

9

whawhawhawha

10

pompsteen= aanrecht, dit woord komt van heel vroeger toen de mensen nog geen waterleiding hadden maar een handpomp en ook geen aanrecht maar een gewone stenen bak. Ik ken het nog van bij mijn grootouders.

grtz Elly

11

vetuur= kinderwagen, komt vanhet franse woord voiture, wat dan weer gewoon wagen betekent.

grtz elly

12

juin = uien

zo heb ik er nog wel tig (opgegroeid in een dorp he, dan krijg je dat)
Ook de schuttelslet is bij ons bekend ;-)

13

Krotjes = hageslag. Zeiden we bij ons vroeger thuis. Geen idee waar het vandaan komt en ik heb het woord al jaren niet meer gebruikt eigenlijk. Komt nu door dit onderwerp opeens weer op.

Groetjes, Tessa

14

trottinette= step

Grtz Elly

15

pulletjes = babyeendjes

16

De kinderen van mijn Nederlandse vriendin groeien op in Belgie.

In hun tuin staat een:

Schuif-af = glijbaan

En als je als Brabantse verhuist naar Zwolle lachen ze je uit om allerlei brabantse uitspraken, maar daar kun je een boek over schrijven.

17

jessicao schreef:

naar aanleiding van de sloffe koekjes, hebben jullie woorden die je voor iets gebruikt maar wat niet een algemeen bekend woord is??

Zo gebruiken wij vaak een jus-sleef (een jus lepel)
En rond om het huis keren we (vegen/bezemen).

Ben wel benieuwd naar jullie woordjes.

Jessica

haha wat grappig dat ze niet weten wat slof was haha, ik heb het ook wel eens hoor, ik zei een keer op school (arnhem) dat ik niet goed te pas was -> ziek was... ze begrepen me niet

en dat het stijl daal regende dat wisten sommige mensen uit mijn eigen woonplaats niet haha (heel hard regenen)

18

Ellen, twents heeft natuurlijk ook wel heerlijk vreemde uitdrukkingen!!

Ben zaterdag nog in Tubbergen geweest (`n Kaps).

Jessica

19

sturel=schommel

Elly

20

Wij hebben de koekjes ook wel eens slof, haha! Mijn man komt uit het westen en kent die uitdrukking niet dus hij vond dat erg grappig en bij elk koekje of iets dergelijks vroeg hij of ie niet slof is.... (met een enorme grijns op zijn gezicht).

en als je weg gaat zei mijn oma altijd 'goodgoan' (betekend zoiets als; het ga je goed) en speciaal voor mijn man zei ze altijd: 'goed houden'. Haha! Ze was bang dat hij het niet zou verstaan!

Ik weet dat ik niet perfect ben maar ik ben er zo dichtbij dat 't bijna eng is!  Ciao, Petra Hier vindt je mijn website.

21

teloor= bord om van te eten

22

jekos= handtas (j wordt uitgesproken als sj)
sloefen=pantoffels
ellentrikker=elektricien
spriet=tuinslang
stoof=kachel

grtz Elly

23

Als brabantse hoor ik natuurlijk erg vaak 'wat zeg je?"
Ik heb een aantal vriendinnen in de omgeving Utrecht, en mijn schatje komt uit Utrecht en heeft journalistiek gestudeerd, dus wordt vaak afgerekend op mijn taalmisbruik, hahaha.

Zo zeggen wij wel eens:

Omwassen (afwassen)
tas thee (kopje thee)
kaiband (stoeprand)
blik en veger (stoffer en blik)
"onder" een sport zitten
Kuukske (koekje)
meepesaant (ondertussen)
etc. etc.

Nou zijn dit niet echt andere woorden, maar gewoon verkeerd nederlands en dialect (tilburgs). Maar het is wel grappig!
Overigens spreek ik geen dialect, maar vind het soms wel leuk om wat woorden te gebruiken, al is het maar om mijn schat er mee te pesten. Hhhhah...

24

Oh maar hier is blik & veger ook wel te horen hoor, mijn kleuters gingen ook altijd voor mij blikvegeren... en dat neem je dan ook mee naar huis h

Groetjes, Niels.
Wil je onze taarten zien? Bezoek dan: http://www.nisastaarten.nl

Babs gaan jullie ook altijd "klotteren"