1

Onderwerp: Kapsel rijst niet --> verkeerde ovenstand?

Hallo dames,

Hopelijk kan iemand hier iets zinnigs roepen over mijn probleempje. Inmiddels ben ik aan mijn 2e kapsel-bakpoging bezig. De eerste keer het recept via deze site (gewone bischuit) en nu met mix uit de webshop.

Wat er steeds gebeurt is dat mijn kapsel nauwelijks rijst. Hij komt amper tot de helft van mijn bakblik uit, zo kan ik er straks (weer) echt geen 2 lagen in snijden.

Heb alles gedaan zoals het moest: eieren in warm water gelegd, ruim 10 minuten gemixt met suiker tot het een wit schuimig geheel was. Bloem + maizena + zout er voorzichtig doorgespateld. En in een bakblik gedaan waarop op de bodem bakpapier ligt en het geheel nog eens ingespoten met bakspray.

Oven op 140 graden, na 10 minuten op 160 en daarna op 180.
Nu heb ik een heteluchtoven (Bosch), geen combi-ding. Volgens mijn ovenboekje moet ik voor cakes e.d. de "boven- en onderwarmte" stand gebruiken (symbool: 2 liggende streepjes). Een andere stand is 3D-hetelucht (symbool: zo'n molentje), maar daarmee kreeg ik in het verleden cakes en taarten die ofwel een enorme bult in het midden kregen ofwel verbrandden.
Boven- en onderwarmte zou dus de goede stand moeten zijn. Maar rijzen doet het kapsel er niet mee.

Ik heb me al helemaal sufgezocht met de zoekfunctie, maar vind alleen berichten over temperaturen (die dus, als ik het goed begrepen heb, bij mijn heteluchtoven eigenlijk nog lager ingesteld zouden moeten worden dan nu het geval is).

Het enige dat ik kan bedenken is maar 2x zoveel beslag maken om een vol bakblik te krijgen, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Help! :s

Re: Kapsel rijst niet --> verkeerde ovenstand?

Als je het molentje gebruikt dan doe ik hem op 160 graden ong 35 a 40 min hangt er van af hoe groot de taart is. en dan even een kuiltje in het midden.

Mvg Claudia
Ik begin mijn dieet altijd op dezefde dag. Morgen!!!

3

Oke, dank je wel :). Dus toch maar die 3D heteluchtstand gebruiken dan. Ik ga het eens proberen. Suffe vraag alleen: hoe bedoel je dat kuiltje in het midden? Bij het in het bakblik gieten van het beslag?

ja als je de bakblik heb gevuld dan even vanaf de binnenkant naar buiten duwen.
Gebruik je dan ook een rooster om het bakblik op te zetten?

Mvg Claudia

5

Ja, bakblik (24 cm doorsnee trouwens) staat op een rooster op de 2e richel van onderen.
Ik heb mijn moed bij elkaar geschraapt en ga nu nog een poging doen op de manier die jij beschrijft. (Zou zo graag het bekleden willen gaan oefenen, maar is nu nogal zinloos met een kapsel dat ik met moeite 1x zou kunnen doorzagen.)

In elk geval erg bedankt voor je reacties! Ik laat nog even weten hoe het dit keer ging.

graag ik wil wel eten of het is gelukt.

Mvg Claudia

7

Nou, hij is misschien 1 cm hoger geworden nu, maar dat is het dan ook wel. Als ik het eerdere kapsel van vanavond erop leg haal ik misschien net de bovenkant van het bakblik. Raar hoor.

Je tip van het kuiltje hielp wel, want hij is wel mooi recht geworden zonder bult in het midden.

Ik kan nog maar 2 mogelijkheden bedenken. Het erdoor spatelen van bloem, maizena en zout vind ik lastig. Ondanks het zeven krijg ik er klontjes door en ik heb ook het idee dat het eimengsel iets inzakt als ik dat doe, hoe voorzichtig ook. Misschien doe ik daar iets fout, al kan ik niet bedenken hoe ik het anders moet doen.
En anders er maar rekening mee houden dat ik 2 kapsels nodig heb voor een normale taart, waar jullie 10 cm met 1 kapsel halen :/.

8 Laatst bewerkt door Freya (01-08-2008 21:05)

(Heb 'm net uit het blik gehaald en het nog beter kunnen zien: hij is even hoog als de eerdere.

Aan de verwarmingsmethode ligt het dus kennelijk niet.)

ja jeetje frusterend is dat zeg. Ik gebruik alleen de biscuit mix van de shop dan hoeft er alleen eieren en water in.

Mvg Claudia

10

hai ik begrijp het volgens mij niet helemaal de tweede keer gebruik je toch mix uit de webshop..dan hoef je er verder geen meel maizena en zout doorheen te spatelen? gewoon mix water en eieren bij elkaar en mixen maar ong. 8 min op de hoogste stand en dan ong. 2 op de laagste stand..

groetjes samira
mijn taartjes

11

Sammie, dat klopt, de tweede keer had ik inderdaad de mix gebruikt. Maar na claudia's tip heb ik nog een 3e poging gedaan met het recept van de site (omdat ik twijfelde of het restje mix dat ik heb voldoende zou zijn) en dan komt het spatelverhaal weer wel aan de orde :).

12

ik heb met alle andere recepten precies hetzelfde probleem
Ik gebruik dan ook echt niets anders dan mix van de webshop.
Geheel volgens de gebruiks aanwijzing, behalve dan de laatste 2 minuten op
lage stand, ik hou dat gewoon op hoog.

De oven, voor 40 minuten baktijd, begin ik op 150, dan per 10 minuten opvoeren
naar 160, 170 en tenslotte 10 minuten op 180.

Veel succes met bakken

Stap binnen in een wereld vol taart
http://www.taartwereld.nl  |  http://taartwereld.blogspot.com/

13 Laatst bewerkt door Freya (02-08-2008 11:19)

Nou Kallista, dan kunnen we elkaar de hand schudden, want YIEHAA. Vanmorgen nog een poging gedaan met de mix en in de oven op 160 graden met 3D verwarming en mijn bischuit rees tot boven het bakblik uit.

Zakte wel iets in toen ik voelde of hij gaar was (hoe doet iedereen dat toch: je moet de oven dichtlaten tijdens het bakken, maar ook op bovenkant duwen om te zien of íe terugveert :rolleyes:) en moest 55 (!) minuten in de oven voor hij gaar was, maar goed. Dit is eindelijk een leuk begin. Kan nu evt. nog gaan spelen met langzaam opvoeren van de temperatuur (heb ik nu niet gedaan).

Dank voor jullie tips dames!

14

nou ik heb precies hetzelfde probleem.. krijg hem maar niet de lucht in..  heb denk ik nu ongeveer 6 pogingen gedaan en toch zakt ie steeds...wil zo graag eens proberen zelf een taart te maken en als me dat goed lukt lijkt me dat met marsepein erg leuk om te leren...
ga ook maar eens via de webshop de mix bestellen

groetjes joyce