Onderwerp: Kapsel rijst niet --> verkeerde ovenstand?
Hallo dames,
Hopelijk kan iemand hier iets zinnigs roepen over mijn probleempje. Inmiddels ben ik aan mijn 2e kapsel-bakpoging bezig. De eerste keer het recept via deze site (gewone bischuit) en nu met mix uit de webshop.
Wat er steeds gebeurt is dat mijn kapsel nauwelijks rijst. Hij komt amper tot de helft van mijn bakblik uit, zo kan ik er straks (weer) echt geen 2 lagen in snijden.
Heb alles gedaan zoals het moest: eieren in warm water gelegd, ruim 10 minuten gemixt met suiker tot het een wit schuimig geheel was. Bloem + maizena + zout er voorzichtig doorgespateld. En in een bakblik gedaan waarop op de bodem bakpapier ligt en het geheel nog eens ingespoten met bakspray.
Oven op 140 graden, na 10 minuten op 160 en daarna op 180.
Nu heb ik een heteluchtoven (Bosch), geen combi-ding. Volgens mijn ovenboekje moet ik voor cakes e.d. de "boven- en onderwarmte" stand gebruiken (symbool: 2 liggende streepjes). Een andere stand is 3D-hetelucht (symbool: zo'n molentje), maar daarmee kreeg ik in het verleden cakes en taarten die ofwel een enorme bult in het midden kregen ofwel verbrandden.
Boven- en onderwarmte zou dus de goede stand moeten zijn. Maar rijzen doet het kapsel er niet mee.
Ik heb me al helemaal sufgezocht met de zoekfunctie, maar vind alleen berichten over temperaturen (die dus, als ik het goed begrepen heb, bij mijn heteluchtoven eigenlijk nog lager ingesteld zouden moeten worden dan nu het geval is).
Het enige dat ik kan bedenken is maar 2x zoveel beslag maken om een vol bakblik te krijgen, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Help!