1

Onderwerp: Genache mislukt (spoed)

Ik heb een genache taart maar hij is totaal mislukt!:grr: het is zooooo lelijk dat ik gewoon niet weet hoe ik dit moet oplossen. De bovenkant kan er redelijk mee door maar de zijkanten dekken niet en is door het gewicht hartstikke scheef. Ik heb gewoon 250ml slagroom en 250 gram chocolade (melk) gebruikt. hoe kan dit nou!?
Gebruiken jullie een merk chocola, bijv verkade ofzo ligt het daaraan? Dit is me derde genache en alle drie de keren is het mislukt.

HELLUP!!

Gezondheid gaat met de jaren, maarwijsheid komt met de jaren!

2

Re: Genache mislukt (spoed)

ik heb het ook een keer gemaakt met melkchocolade. Vondt het zelf ook geen succes.
Ik maak ze voortaan alleen nog maar met pure chocolade (en omdat het vermengd wordt met de slagroom is het lang zo bitter niet meer).
Mijn ganache van melkchocolade wilde ook totaal niet opstijven, heb er uiteindelijk maar gelatine doorgedaan waardoor het elastisch werd dus dat was ook geen succes

3

Ik heb onlangs voor de eerste keer een ganache taart gemaakt en dat ging eigenlijk heel goed.
Ik heb dezelfde verhoudingen gebruikt als jij, bij het gieten heb ik laag per laag gewerkt. Eerste laag gieten en zorgen dat alles er netjes langs alle kanten afloopt,dus voorzichtig gieten en draaien maar en dan laten opdrogen en zo de volgende laag tot je vindt dat er genoeg op zit of tot je ganache op is. ik weet niet hoe anderen het doen maar ik heb het hier ergens op het forum gelezen en ook zo gedaan en ik moet zeggen dat mijn taart er best mee door kon. er staat een foto op het forum onder de titel" geslaagd of niet? jullie zijn de jury". Als je dat bij zoeken intikt dan vind je de foto wel.

Succes bij je volgende poging.

grtz Elly

4 Laatst bewerkt door Denisjuh (24-07-2008 20:48)

Bedankt voor jullie reactie, met pure chocola ga ik het mischien ooit nog eens proberen.

Zoals jij het zegt Elly heb ik het gedaan, laag voor laag en laten drogen enzo.
ik heb even snel foto's gemaakt, zo ziet het eruit
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7ENC4TCR.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-34RDFURQ.jpg

zie de vulling eruit lopen dan, ik kan echt wel janken. ohw ja de korrels bovenop komt van de vulling ertussen (snap ie?) Ik heb nu maar een nieuwe taart in de oven gemieterd want morgen ben ik de hele dag weg met het gezinnetje en zaterdag heb ik het nodig.........:(

5

dat is idd niet de mooiste taart die ik gezien heb, maar zal vast wel lekker smaken.
ik heb zelf nooit ganache gemaakt, dus weet niet of ik het ooit goed ga doen. ga het wel proberen!
voor cupcakejes gebruik ik die kant en klare chocola van dr oetker.. 10 minuten het zakje in warm water en je hebt chocola die je kunt gieten en snel hard wordt. maar dat zal niet zo lekker zijn als de echte.
succes!

6

Wat ik doe met een ganachetaart:
Ik smeer hem af met stevige botercr

7

Hoi Nathalie,

hoe lang laat je hem dan afkoelen? ik heb hem buiten de koelkast laten afkoelen en ondertussen Roxan in bed gelegd (kwartier tot 20 minuten) en toen de eerste laag gedaan.

8 Laatst bewerkt door Marleen (24-07-2008 21:14)

je moet hem een uurtje of 2 laten afkoelen onder af en toe roeren, dus ik denk dat je het dan ook te warm gebruikt hebt.

ik heb het volgens het topic van Manika aangehouden http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … hp?id=5922

9

:S dat scheelt nogal wat zeg!
morgen gelijk maar voordat we weg gaan nieuwe slagroom en chocola gaan halen!

10

Ik gebruik gewoon melkchocolade en dat ging goed. Ik heb wel de vulling gedaan en dan een nachtje in de koelkast gezet om de vulling goed in te laten werken en 's anderendaags "kleefden "de lagen als het ware aan elkaar en liep de ganche er mooi gelijk af.
Ik moet toegeven dat je taart er niet uitziet maar de smaak zal er niet minder om zijn. En wie weet welk een drama mijn volgende taart wordt, ik denk dat iedereen weleens eenfiasco heeft meegemaakt en misschien soms nog. het gaat je zeker lukken met al de goeie tips.

Je bent wel een echte volhouder hoor, al je derde taart geprobeerd, ik zou het na de tweede allang opgegeven hebben.

gtrz Elly

11

Ik zet het pannetje met ganache ook wel eens in een bak met koud water ;) Dat scheelt wel wat in tijd. Wel opletten dat er geen water bij de ganache komt! En idd af en toe voorzichtig roeren. Dat voorkomt dat heel veel luchtbellen.

12

Zou je er niet wat slagroom op kunnen spuiten, op de zijkanten? Dan zie je er niets van.
Groetjes Corina