1

Onderwerp: Goed idee...?

Zaterdag moet ik een verjaardagstaart afhebben. Ik wilde een hoge taart maken dus heb ik 2 bodems gebakken van 26 cm doosnede. Zonder vulling en fondant zijn de kapsels 7 cm elk hoog. ik stapel ze op elkaar en bij elkaar moet het dan zo'n 20 cm worden.
Maar... de taart is voor 26 personen. Een 26 cm taart is volgens de schema's voor ongeveer 20 pers. Dus heb ik te weinig tenzij je smalle stukken snijd. Omdat het kapsel hoog is heb je toch genoeg taart op je bordje denk ik, of niet?

Een ander idee is om tussen de twee taarten een taartkarton te leggen, dan heb je ruim voldoende taart omdat je dan gewoon twee taarten hebt. Alleen is de onderste taart dan alleen aan de zijkant met fondant bekleed, lijkt me erg kaal.
Kan ik dan evt. de bovenkant van de onderste taart bekleden met fondant, dan een taartkarton erop, dan het tweede kapsel, en daarna helemaal bekleden? Gaat de fondant in de taart dan niet aan het karton plakken of ernaar smaken?
In principe is het gewoon als bij een stapeltaart maar nu wordt het karton ingesloten dus ben ik een beet je aan het twijfelen gegaan.

Iemand een idee, als je het verhaal al snapt, ik moest het nog 3x lezen ;)?

Re: Goed idee...?

ik denk dat het wel kan, maar ik zou het ook eigenlijk niet weten. Smaakoverdracht van het karton lijkt me niet te kunnen. Je moet wel 2 taartkartonnetjes op elkaar plakken he, dus met de vetvrije kant naar buiten. Dan plakt het er als het goed is niet aan vast toch?? Ik lees even met je mee...

o ja, waarom moet de taart eigenlijk 20 cm hoog worden?? Ga je een tafareeltje op de zijkant maken?? ben benieuwd!

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

het is dan een heeel hoog taartje als je er niks tussen doet. lijkt mij ook niet te snijden, en past niet op een gebaksbordje als hij ligt (16 cm geloof ik).. of je moet een heel groot stuk nemen, dan blijft hij misschien staan.
dus kartonnetjes ertussen zodat je 2 taarten hebt lijkt mij handiger. alleen hoe of wat weet ik niet precies, want ik heb nog nooit een stapeltaart gemaakt.
succes!

4

20 cm hoog is wel gaaf om te zien, maar of het praktisch snijden en serveren is weet ik niet... Ik heb in ieder geval geen gebaksbordjes van 20 cm liggen :D

Zou ook voor 2 taarten gaan, of een minder hoge en een kleintje erbij?

Ben wel heel benieuwd hoe het eruit gaat zien!

5

Dan krijg je ook wel 'n heel stuk taart voor je kiezen. Ik zou d'r ook gewoon 2 taarten van maken.

6 Laatst bewerkt door Lara M. (24-07-2008 17:57)

Hai Deysi, Collette Peters doet dit ook in haar boek van die hoge taarten maken en zij doet het dan echt op de stapeltaart-manier, alleen dan op het laatst dus bekleden.
Dus inderdaad vullen de eerste, deuvels erin en de volgende taart op een karton er bovenop. Daarna bekleden en ook zo snijden, eerst de bovenste en dan de onsterste.

Over te weinig marsepein zou ik me geen zorgen maken, ik had afgelopen zondag ook zo'n grote ronde taart waar je stukken uit het midden snijdt (zo'n rondje in het midden) waar ook alleen een beetje marsepein bovenop zag, vond het zelf heeeerlijk zo!!
Gewoon lekker veel vulling erin ;) :-D

Sukses h

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

7

hoi deysi

ik heb van de week ook een dubbele taart gemaakt, wel een vorm van 18 cm maar 3 keer gevuld en zonder karton,
je kunt hem vinden onder de topic mislukte taart hahahaha, goed de marsepijn laag was gaan scheuren en daarom noemde ik hem mislukt en heb er onderin iets anders van gemaakt.
maar het was wel heel leuk om de doen zo'n hoge taart

succes!!!

8

Ik had al eerder een taart op die manier gemaakt en er toen eigenlijk helemaal niet over nagedacht. Maar ja, toen was hij ook 'maar' voor een vriendin.
Nu is het een betaalde opdracht en ga ik aan alles twijfelen, vooral aan mezelf :D.
De tip van de dubbele taartkartons vind ik een hele goede. Nooit bij nagedacht, oeps... En die lange stukken van 20 cm die niet op je bordje passen, ja, ook niet bij stilgestaan.
Dus nu worden het gewoon 2 lagen. Ook niet de eerste bekleed, had het er nog met Wendy over en toen die hoorde wat ik voor de taart had gevraagd was elk stukje marsepein meer teveel!
Ach, dan maar een aantal mensen die kaal snacken, ook lekker volgens Lara.

Zaterdag moet de taart af zijn dus dan zal ik hem showen.
Bedankt voor het meedenken!

9

20 cm wordt vast een spectaculaire taart! sucses!

10

Ach, dan maar een aantal mensen die kaal snacken, ook lekker volgens Lara.

:) Zo vind ik hem zelf ook het lekkerst, ik wacht zelf ook altijd tot de hoekstukken weg zijn en het middelste over is, dan heb ik een heeerlijk stukje... Ik hou erg van marsepein, maar nog meer van de vulling van de taart. En niet zo van (compacte) botercreme, en laat dat nu net vooral aan de buitenkant zitten ivm de gespoten dijkjes ;)

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!