1

Onderwerp: Help! Taartcake ingezakt

Zoals jullie kunnen zien ben ik helemaal nieuw op dit forum. Ik kijk al wel 'n week of 2 mee op 't forum en heb al veel opgestoken. Ik ben 3 weken geleden begonnen met 't volgen van 2 workshops: puzzelen en de workshop Barbie-taarten maken.

Vandaag durfde ik 't aan om zelf 'n cake te bakken en was 't de bedoeling om deze te bekleden met fondant (doodeng) en te versieren met leuke bloemen e.d.

Mijn eerste cake (met de biscuitmix van de webshop) mislukte totaal, omdat ik na 35 minuten de oven opende en m'n cake helemaal in zag zakken! Hij was niet meer te redden...zucht.

Ik ben daarna gelijk opnieuw aan de slag gegaan. De oven 20 minuten voorverwarmd en daarna de springvorm erin op 175 graden. Na 35 minuten heb ik de oven uitgezet en gewacht totdat deze was afgekoeld, omdat ik de cake er niet uit durfde te halen. Bang dat ie dan weer in zou zakken.

Na ongeveer 20 minuten heb ik de cake uit de oven gehaald en tot mijn grote schrik was die ook ingezakt. Ik heb hem na''t afkoelen omgedraaid en zag dat ook deze kant ingezakt was. Er zat een hele kuil in zeg maar. Had hem dus nooit mooi kunnen bekleden.

Mijn vraag is nu: wat doe ik fout? Ligt het aan de temperatuur? Of moet ik de cake nog langer in de oven laten staan dan op het pak staat aangegeven?

Verder wil ik nog vragen of jullie de bakvorm bekleden met bakpapier of vet je de bakvorm alleen in? De randen van de cake waren trouwens ook niet mooi glad. Hij was een beetje rafelig.

Een heel verhaal zoals jullie zien, maar ik hoop dat de gouden tip mij de volgende keer kan behoeden voor w

2 Laatst bewerkt door Claudia Mv 2 (21-07-2008 21:27)

Re: Help! Taartcake ingezakt

Mischien gaat het mis met het mixen je moet echt 10 min mixen op vol vermogen en dan nog 2 min op de laagste stand. je kan ook je eieren 10 min in warm water leggen voor gebruik. Verder zou ik het niet weten.

oh ja ik vet mijn blik altijd in met een spuitbus.

Mvg Claudia
Ik begin mijn dieet altijd op dezefde dag. Morgen!!!

3

hoi mischien heb je Hier wat aan?

groetjes samira
mijn taartjes

4

Hallo Hakima,

Wat vervelend dat het niet lukt zeg! Hou je je wel goed aan het recept? Goed je mix afwegen, ik weeg zelf ook altijd de eieren af (dus 260 gram als inhoud van de eieren) en 33 ml. water is echt maar heel weinig, een half kopje ofzo. Verder dan 8 minuten mixen met een mixer met gardes (waar je ook slagroom mee klopt, dus niet met die deeghaken) en 2 minuten namengen. Als je dan op 175 graden bakt, in het midden van de oven en hem niet tussentijds opent, zou hij gaar moeten zijn na ca. 35 minuten. Altijd eerst voelen of hij inderdaad gaar is, ik doe dat zelf door er met mijn hand even op te drukken, als hij goed tegendruk geeft, is hij gaar, als je de taart echt naar beneden drukt, gewoon de deur weer dicht en na 4 of 5 minuten weer even kijken en voelen. De taart haal ik altijd binnen een paar minuten uiterlijk al uit de vorm, anders gaat hij zo plakken door het vocht van de warmte die weg moet uit de taart.

Hopelijk heb je hier wat aan, laat je nog even weten of je volgende taart meer succes heeft??

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

5

Goeiemorgen dames,

Bedankt voor jullie berichtjes en tips!

Ik heb exact de instructies opgevolgd wat op 't pak staat (biscuitmix webshop): 8 minuten mixen op de hoogste stand en daarna 2 minuten op de laagste stand. De eieren die ik heb gebruikt waren op kamertemperatuur en ik heb 33 ml. water toegevoegd. De oven heb ik eerst voorverwarmd en daarna de ingevette vorm erin gezet (175 graden).

De 1e fout die ik maakte was door het deurtje van de oven tussentijds te openen. De cake zag ik daardoor helemaal inzakken.  De 2e keer heb ik de oven netjes dichtgelaten, maar ook dat heeft niet geholpen, want ook toen was de taart zowel van de boven- als de onderkant ingedeukt. Aan beide kanten zat een diepe kuil.

Ik zal julie tips zeer zeker gaan uitproberen; eieren in warm water leggen, bovenkant cake indrukken en kijken of ie tegendruk geeft en de cake gelijk uit de vorm halen als ie uit de oven is.

Ben erg benieuwd of het deze keer wel lukt. Ik laat het jullie weten.

Bedankt nogmaals voor jullie berichtjes!

Groetjes,
Hakima

6

Hoi Soezie,
Hoeveel eieren/mix heb je bebruikt ? mijn ervaring is dat ik bij 5 eieren niet 35 maar 45 minuten moet bakken voor een goed resultaat bij 175 graden

En als niets anders werkt, glazuren we het met chocolade...

7

Hoi Rene,

Ik heb 330 gram mix en 5 eieren gebruikt (250 gram). Eigenlijk precies zoals het op het pak stond.

Groetjes!