Onderwerp: Help! Taartcake ingezakt
Zoals jullie kunnen zien ben ik helemaal nieuw op dit forum. Ik kijk al wel 'n week of 2 mee op 't forum en heb al veel opgestoken. Ik ben 3 weken geleden begonnen met 't volgen van 2 workshops: puzzelen en de workshop Barbie-taarten maken.
Vandaag durfde ik 't aan om zelf 'n cake te bakken en was 't de bedoeling om deze te bekleden met fondant (doodeng) en te versieren met leuke bloemen e.d.
Mijn eerste cake (met de biscuitmix van de webshop) mislukte totaal, omdat ik na 35 minuten de oven opende en m'n cake helemaal in zag zakken! Hij was niet meer te redden...zucht.
Ik ben daarna gelijk opnieuw aan de slag gegaan. De oven 20 minuten voorverwarmd en daarna de springvorm erin op 175 graden. Na 35 minuten heb ik de oven uitgezet en gewacht totdat deze was afgekoeld, omdat ik de cake er niet uit durfde te halen. Bang dat ie dan weer in zou zakken.
Na ongeveer 20 minuten heb ik de cake uit de oven gehaald en tot mijn grote schrik was die ook ingezakt. Ik heb hem na''t afkoelen omgedraaid en zag dat ook deze kant ingezakt was. Er zat een hele kuil in zeg maar. Had hem dus nooit mooi kunnen bekleden.
Mijn vraag is nu: wat doe ik fout? Ligt het aan de temperatuur? Of moet ik de cake nog langer in de oven laten staan dan op het pak staat aangegeven?
Verder wil ik nog vragen of jullie de bakvorm bekleden met bakpapier of vet je de bakvorm alleen in? De randen van de cake waren trouwens ook niet mooi glad. Hij was een beetje rafelig.
Een heel verhaal zoals jullie zien, maar ik hoop dat de gouden tip mij de volgende keer kan behoeden voor w