1

Onderwerp: eerste taart gemaakt.

Hoi,
Ik heb net mijn eerste taart gemaakt.
Nog niet zo goed gelukt.
Bij het biscuit ging het al fout, ik mixte 10 minuten met de bloem er al in.
Dus werd hij maar 2 cm. hoog. Snel nog eens geprobeerd, en gelukkig, veel beter.
Nu had ik zelf banketbakkersroom gemaakt, die was iets te stevig.
Toen de botercreme, maar die bleef ondanks de koelkast dik vloeibaar, Toch maar mee afgestreken. Helaas iets te veel citroen erbij. Te zurig.
Ook proef je sterk de kristalsuikerkorreltjes in de botercreme. Hoe kan je dat voorkomen?
Voor de toplaag had ik 3 repen witte, en een half reepje melk chocola, met 200 ml slagroom.
Erg zoet. Misschien verkeerde repen?
Omdat ik nog geen kleuren in huis hebt, heb ik dus lichtbruine ganache gebruikt, daarop een rondje marsmellowfondant, en dan versierd met roosjes, die lukte wel heel goed. Ook de letters lukte aardig.
Maar de marsmellowfondant was erg droog.
Uiteindelijk zag hij er aardig uit, maar smaakte droog en erg zoet.
Helaas weet ik nog niet hoe ik een foto erbij kan zetten, dus komt later.
Hebben jullie nog tips voor me?

Groetjes Corina

2 Laatst bewerkt door marijke (09-07-2008 17:06)

Re: eerste taart gemaakt.

Ja hoor, hier komen de tips! :)
- Botercreme wordt meestal gemaakt met poedersuiker. Hierdoor ben je meteen de korreltjes suiker kwijt. Citroen doe ik er zelf eigenlijk nooit bij, maar dat zal toch een beetje op smaak toevoegen zijn...
- Met de chocoladeganache is niks mis hoor! Witte chocola is altijd wat zoeter dan gewone, dus daar kan het misschien aan liggen. Maar dat is dus een kwestie van smaak.
- Marshmellowfondant moet (net als andere fondant trouwens) luchtdicht bewaard worden. Als het een tijdje gewoon in de buitenlucht ligt wordt het inderdaad wat droog. Met een beetje water kan je het meestal wel weer goed krijgen, maar voortaan dus direct in het plastic! :) Ook hier weer: zoet is normaal! Logisch, met marshmellows en een heleboel suiker!
- Om foto's in een bericht te kunnen plaatsen moet je ze eerst ergens op internet zetten. Dit kan bijv. bij mijnalbum.nl. Hier de howto: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … hp?id=8723

Hopelijk heb je hier wat aan!

3

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RBH3GBUQ.jpg[img]

4

Nou moet ik er wel bijzeggen, de kinderen hebben het dolfijtje, vlindertje en bloemetjes gemaakt.
Dat vonden ze erg leuk, maakt niet uit, dat het niet zo kunstig is, maar wel van hen.

5

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RBH3GBUQ.jpg[/img] nog even proberen hoor.

6

nee, nog geen foto te zien. nou dan moet je maar even naar die link gaan, als je hem wilt zien.

Maar nog een vraagje, luchtdicht bewaren, oke, maar als de taart klaar is, kan dat toch niet meer? Of droogt hij niet uit, als hij op de botercreme ligt? Want eerlijk gezegd, ik had het dus niet luchtdicht bewaard. Dom dom.
En moet de botercreme dik vloeibaar blijven? Of helemaal hard worden in de koelkast?

7

Als je [img] ook er voor zet, dan kunnen we hem zien. Heb natuurlijk al even gekeken, en ziet er leuk uit hoor.
Heb niet echt wat toe te voegen aan marijkes verhaal. Maar botercreme hoort niet vloeibaar te zijn hoor.
Dat is juist heel luchtig zoals opgeklopte slagroom. En dat wordt inderdaad weer hard in de koelkast.

8

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RBH3GBUQ.jpg

9

ja, dank je wel. 
Nou de botercreme was bij mij echt niet luchtig. Ik had een recept gezien hier ergens, kan hem niet terugvinden,
Maar moest eerst de suiker met de 2 eidooiers mixen, toen was het wel luchtig, daarna de gesmolten boter erbij gemixt. Nou, het sloeg meteen plat. Wat doe ik dan verkeerd? Want die boter moet er toch bij?

10

in botercr

Men zegt wel: "Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?".

11

Ik ga het zeker nog eens proberen. Ja de roosjes vond ik ook erg leuk.
Dat heeft mijn dochter van 9 gedaan. Ik ben best trots op haar.
Ik zou het zelf niet beter kunnen.
Maar die eidooiers zag ik in een ander recept staan, als tip om zo de botercreme lekkerder te maken. En die persoon kreeg veel complimenten, omdat het echt veel lekkerder werd.
Helaas, kan hem nergens terugvinden.

12

Evelien schreef:

Receptenboek bij de bieb geleend en nou heb ik me toch een lekkere botercr

Berichten [ 12 ]

Pagina's 1

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Decoreren » eerste taart gemaakt.