1

Onderwerp: hoe doen jullie dat eigenlijk met bruidstaarten?

Ik vraag me af hoe jullie de hoeveelheden voor bruidstaarten berekenen. Doen jullie er automatisch een extra taartje bij voor het bruidspaar om in te vriezen, of alleen als daarom gevraagd wordt?
Ik had laatst bijvoorbeeld een taart voor 35 personen, en om dat een extra taart erbij te doen (de kleinste had ik al op de taart zitten voor de 35 personen) moest ik dan een 30 cm erbij gaan doen, om dat nou 'gratis' te doen... :S

Ik vroeg me af hoe jullie dat doen.
En hoe groot rekenen jullie je stukjes? Weet iemand wat de banketbakker rekent?

Lekker veel vragen he, maar ben wel erg benieuwd, helemaal nu ik de laatste tijd wel erg 'in' de bruidstaarten zit :D

Mijn website: Presentaart

2

Re: hoe doen jullie dat eigenlijk met bruidstaarten?

Meestal ben ik wel al royaal met de stukjes, hoewel ik toch vaak kleiner reken dan anderen :/
Een extra taartje doe ik alleen ongevraagd als de maten het toelaten zeg maar. Dus als de kleinste nog niet in gebruik is. Of als ik op een andere manier wat kan schuiven met de pannen.

Mijn laatste bruidstaart... de onderste (grootste dus) werd gesneden in voldoende stukjes voor alle gasten, ik dacht dat ik gek werd, het was immers een stapel van 3! Ze hadden dus 2 hele taarten over. En toch hadden we echt geen klein ministukje per persoon. Dat was voor mij een leermomentje zeg maar :lol:

Wat de bakker rekent weet ik niet, maar een standarad bakker heeft kapsels van 4 cm hoog :s en da;s hele andere koek (euh... taart) dan bij ons.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

3

Carin schreef:

Wat de bakker rekent weet ik niet, maar een standarad bakker heeft kapsels van 4 cm hoog :s en da;s hele andere koek (euh... taart) dan bij ons.

Is dat

4 Laatst bewerkt door tom poes (09-07-2008 07:23)

Ik heb bij mijn bruidstaart laatst een 'snij-instructie' gedaan, zo'n tekeningetje, zodat ze wisten dat ze zo'n grote ronde niet in punten moeten gaan snijden, maar er 3 'cirkels' van moeten maken.
Kon op dit papier ook meteen de ingredienten vermelden (ivm evt. allergieen van de gasten), vermelden dat er nog deuvels in de taart zaten en mijn adresgegevens voor het terugbrengen van de schaal zetten. En natuurlijk een felicitatie voor het bruidspaar.
Ik vond het er wel 'netjes' uitzien :+ !

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

5

tom poes schreef:

Ik heb bij mijn bruidstaart laatst een 'snij-instructie' gedaan, zo'n tekeningetje, zodat ze wisten dat ze zo'n grote ronde niet in punten moeten gaan snijden, maar er 3 'cirkels' van moeten maken.
Kon op dit papier ook meteen de ingredienten vermelden (ivm evt. allergieen van de gasten), vermelden dat er nog deuvels in de taart zaten en mijn adresgegevens voor het terugbrengen van de schaal zetten. En natuurlijk een felicitatie voor het bruidspaar.
Ik vond het er wel 'netjes' uitzien :+ !

Dat is inderdaad wel een goede tip. Je moet er toch niet aan denken dat ze tekort hebben! Maar aan de andere kant is het ook niet leuk als er mega-veel overblijft.
Eind augustus moet ik een taart voor 120 personen afleveren op een 6 hoge standaard. Hier ga ik de volgende taarten voor bakken: 10, 15, 20, 25, 30, 35 (:think: , 'k moet alleen nog even kijken waar ik de vorm voor de laatste vandaan haal). Volgens de schema's van felicitaartjes zit ik dan op 84-104 personen. Aangezien ik vind dat je bruidstaart toch niet in van die megastukken snijdt en i.v.m. het invriezen van het toppertje, houd ik 100 personen aan. Om vervolgens tot 120 personen te komen vul ik 't aan met cupcakes. Maar ..... dat is dus de planning. Ik ga de taarten binnenkort 'ns uittekenen en bekijken of de stukjes dan niet te krenterig of te royaal zijn!

Overigens heb ik pas even bij bakkerij van Maanen gekeken wat ze daar rekenen voor een bruidstaart: zo'n € 4,00 per stukje!

Jac's taartjes ...... naar wens gemaakt voor elke gelegenheid!
www.jacstaartjes.nl

6

tom poes, waar kan je die 'snij-instructie'  vinden?

7

Hier bijvoorbeeld:
http://www.masterrental.com/weddingcake.php

Nou zijn ze in de USA weer heel krenterig wat stukjes betreft, dus je kunt erbij vermelden dat het wel iets groter mag, maar dan is het idee van de 'ringen' in ieder geval duidelijk...

Tot taarts, Yvonne

8

Ik heb ook al zo'n papier met instructies, snij-schema en dat er stokjes en kartonnetjes in zitten, (en specifieke kenmerken schrijf ik erbij per taart) maar ik denk dat mensen het toch niet lezen eigenlijk.

Maar nog steeds mijn vraag: doe je er een extra boventaartje bij? :D

9

Niet standaard, ik vraag het bij de andere 'te bespreken dingen'...
En inderdaad de meeste mensen kunnen niet lezen....

Tot taarts, Yvonne

10

Inderdaad, de meeste mensen kunnen niet lezen, luisteren, beslissen...noem maar op  :lol:

De bovenste om te bewaren zou ik steeds bespreken (en dan hoeft dan echt maar een minitje of een dummietje te zijn )

11

Bij de taart voor 120 personen reken ik 't toptaartje dus niet mee & dus doe ik die d'r feitelijk voor nop bij. Maar bij een kleinere taart ligt dat natuurlijk weer anders. Sowieso ligt 't natuurlijk een beetje aan de prijs. Des te scherper de prijs .... des te minder extra's!

www.jacstaartjes.nl

12

Ik doe het bovenste taartje er niet standaard bij hoor en als ze het vragen, dan reken ik het er extra bij.

Hier geen idee wat banketbakkers vragen, maar vast veeeeel meeeer dan wij. Heb pas geleden de prijzen van de tafel van 18 gezien in Utrecht en die zitten met gewone taarten al op de 3 euro pp als het niet meer is!!!!

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

13

ik snap niet wat jullie bedoelen met het bovenste taartje? als je bijvoorbeeld 20,25,30 nodig hebt voor de aantal taartpunten dan is die van 20 toch het bovenste taartje en zit bij de prijs in? of doe je er dan nog een kleiner taartje bovenop, maar waarom dan :think:  'ksnap de logica niet, maar wellicht ben ik blond O-)

De Taartatelier en workshopruimte in Deventer, Zutphen, Apeldoorn en Raalte (Lettele, spanjaardsdijk 92B). http://www.zoetenzodeventer.nl. en  https://www.facebook.com/ZoetenZoDeventer

14

Marije schreef:

ik snap niet wat jullie bedoelen met het bovenste taartje? als je bijvoorbeeld 20,25,30 nodig hebt voor de aantal taartpunten dan is die van 20 toch het bovenste taartje en zit bij de prijs in? of doe je er dan nog een kleiner taartje bovenop, maar waarom dan :think:  'ksnap de logica niet, maar wellicht ben ik blond O-)

Haha, het bovenste taartje is het bovenste taartje, dat klopt als een bus ;) :D
Het is meer dat sommige bruidsparen het bovenste taartje willen invriezen, en dat op het eerste jubileum willen aansnijden en opeten, of een gedeelte ervan.
Dus als je 20, 25 en 30 cm hebt voor het aantal taartpunten, dan doe je er dus (nou ja, dat was dus mijn vraag) 15 cm bij voor het bruidspaar. Ik heb nu een bruidspaar die het wel heeft gedaan, en dat heb ik er voor een heel zacht prijsje bijgedaan, omdat het ook mooier was voor de taart.
Ik denk dat het niet precies uitkomt hoor, dus er is vast altijd wel een stukje over, maar dan meer van: een extra taart die zeker overblijft.

Ik vraag me trouwens niet af wat bakkers vragen, valt soms wel mee (tussen de 2 en 3 euro pp vaak, en inderdaad speciale taarten veeeel duurder, bij taart van mijn tante, le beau gateau, cake affair, etc etc)
Ik bedoelde: hoe groot zijn de stukjes bij de bakker voor de bruidstaart, hoeveel taart rekent hij per persoon...?

15

mascha schreef:

Ik vraag me trouwens niet af wat bakkers vragen, valt soms wel mee (tussen de 2 en 3 euro pp vaak, en inderdaad speciale taarten veeeel duurder, bij taart van mijn tante, le beau gateau, cake affair, etc etc)
Ik bedoelde: hoe groot zijn de stukjes bij de bakker voor de bruidstaart, hoeveel taart rekent hij per persoon...?

Ik zal het eens aan m'n ex-zwager vragen :) (die is bakker...)

Je hart fluitsert, luister goed!

16

mascha schreef:

Ik was gisteren bij een a.s. bruidspaar die toevallig recent hun bruidstaart had besteld bij 'n bakker in Lisse. Dus gewoon een dorpsbakker. Zij rekenen € 4,25 p.p.!!!!! En een proeverijtje? Ze konden soortgelijke gebakjes uitzoeken in de winkel en ....... die vervolgens gewoon afrekenen!!!!

www.jacstaartjes.nl

Hoi allemaal!
Kom ik aan met mijn vraag: ik moet een bruidstaart (stapel) bakken
voor 30 personen, welke bakringen zouden jullie gebruiken?
Ik vind 3 taarten op elkaar een goede verdeling, maar welke maten zouden jullie nemen?
Dank jullie wel voor de reacties!

18

@ Sanne:
je kan beter even een eigen topic openen, dan heb je meer kans dat mensen het lezen en antwoorden.
Ik gebruik voor 30 personen 15 cm, 20 en 25 cm rond.

19

Oh ja, en er zijn ook al heel veel vragen geweest over hoeveelheden, dus beter even zoeken. Bijvoorbeeld op www.felicitaartjes.nl heb je bij 'schema's' een overzicht met de maten en aantal personen.

Dank je wel!
Ik ben begonnen met speuren!