1

Onderwerp: natuurlijke kleurstoffen

LET OP: OUD TOPIC!!!

Dames, ik ben als een gek op zoek naar natuurlijke kleurstoffen om door icing en marsepein te doen. Dit staat als een heel oud onderwerp op het forum, met bar weinig reacties erop. Misschien dat er tegenwoordig meer over bekend is?

Ik ben al zover dat ik weet dat er rode bietenpoeder en tomatenpoeder en spinaziepoeder ed. bestaat, maar waar koop je dat in hemelsnaam? En kennen jullie nog andere methoden?

Erg veel dank!

Margot

2 Laatst bewerkt door Sanne123 (24-06-2008 12:46)

Re: natuurlijke kleurstoffen

Ik weet niet helemaal zeker of dit is wat je bedoeld maar op de AlbertCuyp straat (amsterdam), gewoon bij de markt in die straat, zit een winkeltje 'De Peperbol'. Daar verkopen ze allemaal dat soort dingen.. Zakjes met natuurlijke kleurpoeder maar ook potjes met natuurlijke vloeibaar kleurstof. Ik heb hier de vloeibare kleur 'bieten rood'. Werkt goed! Ook heb ik een zakje met poeder, wit. Maar die heb ik nog nooit gebruikt dus weet niet of deze ook goed werkt.

Ik weet niet of je er wat aan hebt maar op de albert cuyp dus! (www.depeperbol.nl)

3

http://www.seelecttea.com/index.php?cPath=41

4

Sanne123 schreef:

Ik weet niet helemaal zeker of dit is wat je bedoeld maar op de AlbertCuyp straat (amsterdam), gewoon bij de markt in die straat, zit een winkeltje 'De Peperbol'. Daar verkopen ze allemaal dat soort dingen.. Zakjes met natuurlijke kleurpoeder maar ook potjes met natuurlijke vloeibaar kleurstof. Ik heb hier de vloeibare kleur 'bieten rood'. Werkt goed! Ook heb ik een zakje met poeder, wit. Maar die heb ik nog nooit gebruikt dus weet niet of deze ook goed werkt.

Ik weet niet of je er wat aan hebt maar op de albert cuyp dus! (www.depeperbol.nl)

ik zie dat het ook een webwinkel is, dus online bestellen is ook mogelijk

5

Maar er staat bij die kleurstoffen op de site niet bij of het natuurlijk is; of kijk ik daar overheen of is het sowieso natuurlijk? Zo ja, dan is het een superoplossing!

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

He dames, dank voor de reacties, klinkt allemaal heel hoopvol! Ik ben er superblij mee. Ik heb bij de peperbol gekeken en daar staat ergens onderaan een (klein) rijtje met natuurlijke kleurstoffen. HEt assortiment is dus beperkt, maar het is een heel goed begin. Ik heb ze voor de zekerheid een mail gestuurd om te vragen naar de ingredienten, maar dit ziet er veelbelovend uit! Prettig dat jij het bietenpoeder al geprobeerd hebt Sanne (en dat het dus werkt!).

Dat Seelecttea van Karen ziet er zo mogelijk nog beter uit, maar dat zit weer all the way in Amerika. Ik heb geen ervaring met bestellen in Amerika, misschien is het wel net zo simpel als bestellen in Amsterdam, maar wat dat betreft ben ik nog een beetje xenofoob.

Ik vind het overigens een beetje vreemd dat er in de taartenwereld (waar ik dus pas net induik) blijkbaar zo weinig bekend is over de 'bijwerkingen' van kleurstoffen, vooral voor kinderen en dat er zo weinig kennis is over alternatieven. Maar dat terzijde, uiteindelijk gaat het vast goedkomen met mijn natuurlijk gekleurde taarten!

7

Ik heb niet het poeder geprobeerd. Die heb ik wel liggen maar niet geprobeerd.. Ik heb juist de vloeibare bieten-rood gebruikt en die werkt prettig. Ik heb het idee dat het veel minder plakt dan de kleurstoffen van bijvoorbeeld wilton.
Maar ik ben in het winkeltje geweest en dat zag er al heel natuurlijk uit! :D Maar ik weet dus niet of alles natuurlijk is... sorry!

En wat je zegt over de bijwerkingen van kleurstof.. Ik vind dat je daarin wel gelijk hebt. Vooral voor kinderen.  Als je ziet hoeveel kleurstof er soms door heen gaat...

8 Laatst bewerkt door kids4co (24-06-2008 18:16)

Ik heb dit topic ook even gevolgd, en hoop dat je de goede te pakken kan krijgen!

Maar even over je laatste alinea:

Ik vind het overigens een beetje vreemd dat er in de taartenwereld (waar ik dus pas net induik) blijkbaar zo weinig bekend is over de 'bijwerkingen' van kleurstoffen, vooral voor kinderen en dat er zo weinig kennis is over alternatieven. Maar dat terzijde, uiteindelijk gaat het vast goedkomen met mijn natuurlijk gekleurde taarten!

Er is al vaker een discussie geweest over kleurstoffen en natuurlijke ingredienten,
en het is voor ieder persoonlijk wat je er mee doet!
Er is (bij mij i.i.g.) voldoende kennis erover en bij anderen ook, denk ik!
Het is ook geen onkunde volgens mij!
Er zijn natuurlijk mensen en kinderen die niet tegen kleurstof kunnen,
en dan is het goed opletten, ook met taarten-maken!

Maar het is net de vraag hoe je het aanpakt:
geef jij je kinderen snoep, koek en dranken waar ook kleurstof inzit,
dan zou ik niet moeilijk doen, en dat inie-minie-tipje 'gewone' kleurstof gewoon in je taart verwerken, het is tenslotte een klein stukje wat ze zo eten!

Maar zijn er echt problemen met kleurstof, dan begrijp ik dat je er alternatieven voor wilt hebben! En nu je die gevonden hebt, is het fijn dat je schrijft dat het goed komt met je natuulijk gekleurde taarten,
maar op mij komt het een beetje sarcastisch over...sorry!

Ik heb genoeg problemen met 4 allergische kinderen,
(de oudste met voor kort zelfs voor meer dan 10 voedingsmiddelen en dan nog de  contactallergie

9

Hoi Dianne, sorry dat het sarcastisch overkwam, dat was HELEMAAL niet de bedoeling. En het is ook niet mijn bedoeling iemand aan te vallen, ieder moet het inderdaad helemaal voor zichzelf weten. Maar mijn kinderen kunnen niet tegen kleurstoffen, dus ik heb geen keus en je hoort het tegenwoordig zo veel, dat het mij gewoon erg opviel dat het zo'n moeizame zoektocht was naar alternatieven, that's all.

No hard feelings, hoop ik?

Groeten, margot

10

Is goed hoor, margot!

Had beter even kunnen wachten met reactie te geven,
was nogal fel :o zie ik nu...:o

Succes met je kleurtjes!
Hoop dat je er leuke taarten mee kan maken!

11

Ach ja, het gaat hier nu eenmaal voornamelijk over "gewone" taarten waar de meeste mensen tegen kunnen. Zodra er iets niet in mag zitten blijft het speuren naar goede alternatieven. Zo bak ik voor mijn zoontje melk en fructosevrij. Als we dus ergens op verjaardag gaan heeft hij standaard zijn eigen cakeje mee. En soms verwacht je ergens geen taart en dan hebben ze het toch en dan heeft ie pech (en ik ook want ik ben dan natuurlijk wel solidair ;) )

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

12

Ik heb ook wel eens cacao gebruikt om bruin te kleuren...

Groetjes van Mandy
Bekijk mijn taarten op www.taartenvanmandy.mijnalbums.nl

13

Hallo allemaal,

Na lang speuren heb ik zojuist mijn eerste hoeveelheid rode bietenpoeder gekocht. Ik moet zeggen, als je zwart op wit wilt weten waar een natuurlijke kleurstof van gemaakt is, is de keuze beperkt (blauw heb ik nog niet gevonden - de hier genoemde Seelecttea verkoopt het wel, maar wat erin zit blijft een raadsel).

Afijn, ik ben terecht gekomen bij Frutoria, waar ze het spul per kilo verkopen. Misschien wat veel, maar De Hekserij vroeg weer bijzonder veel verzendkosten.
Mocht iemand dus nog wat rode bietenpoeder nodig hebben...

Zou natuurlijk het allermooist zijn als de webshop hier meer met natuurlijke kleurstoffen zou doen. Gelukkig zijn cacao en koenjit/kurkuma (geelwortel) volop verkrijgbaar.

14

zeker weten doe ik het niet, maar als je de e-nummers weet van de natuurlijke kleurstoffen heb je kans dat je die ook op sommige potjes van de hebshop tegenkomt.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

15

Ik heb curcumapoeder, maar verandert het niets aan de smaak als ik dat zo maar aan icing toevoeg?

16

ik denk het wel, dat smaakt toch wel ergens naar?