1

Onderwerp: Een taart zonder melkprodukten!

Ik wil voor Jeroen (mijn man) zijn baas een taart maken, maar hij is allergisch voor melkprodukten.
In de biscuitdeeg zit melkpoeder, bbr zit melk in, botercreme kan natuurlijk niet...

Met de zoekfunctie kan ik er niks over vinden. Hebben jullie ideetjes of recepten?

Hij heeft een lampenbedrijf, dus ik ga een gloeilamp taart maken als het lukt! :D

2

Re: Een taart zonder melkprodukten!

in biscuit/ meringue zit geen melk,
vullen met vlaaivulling/jam en soyamelk gebruiken voor een custardvla of zoiets, mits dat dan wel mag natuurlijk
afstrijken met gezeefde abrikozenjam ipv botercreme

ik moest ook even denken, nooit bij de hand gehad hoor maar dit zou ik proberen.

Groetje en suc6

lekker duurt het langst!

3

hoi, wat bedoel je met biscuit/meringue? meringue is toch dat eiwitschuim? is toch geen taart? ben nog heel erg een beginnelingetje hoor :D

met jam afsmeren kan dus? aardbeienjam of zo? smelt daar je marsepein/ballina past to cover niet van?
alvast bedankt hoor voor het meedenken!

4

Botercreme kun je ook maken met plantenmargarine van AH, dat mag wel. Het smaakt dan misschien iets minder goed, maar om af te smeren kun je het denk ik wel goed gebruiken. Je zou ook kunnen overwegen om een cake te bakken met AH cakemix en plantenmargarine en deze dan te decoreren. Want deze beide producten zijn koemelkvrij.
Succes met je taart!

Groetjes, Tessa

5

dan ga ik toch maar eens naar de AH als ik het bij deen niet kan vinden! bedankt!

6

Wajang boter kan je gebruiken ipv gewone boter,
en dan 1 deel boter, 1 deel poedersuiker en ietsje water...

Mocht er in een recept staan dat er melk in moet, je kan het ook vervangen door water of spa rood, sojamelk moet je eerst even vragen of dat wel kan,
rijstemelk kan ook, maar zal niet nodig zijn denk ik!

Bisuit is het recept wat hier gebruikt wordt als kapsel, dus je 'cake'...die is zonder melk, kijk even hiernaast bij de recepten, dan zie het staan!

Met jam kan je ook afsmeren, maar wel even zeven, zodat alle dingetjes eruit zijn, anders krijg je het niet goed glad, en liefst met lichte jam, zoals abrikozenjam, anders schijnt het misschien door je bekleding heen!

Er zijn genoeg vullingen die zonder melk zijn, maar custard heeft volgens mij ook sporen van melk, even nakijken dus!

Vlaaivulling kersen of aarbeien, jam, vers fruit, botercreme met koekjes: zijn diverse koekjes voor te gebruiken, maar controleer dan wel weer op melk,
en vraag het anders voor de zekerheid even na!

Beter teveel vragen dan iemand die last krijgt van het eten van je taart!
Succes ermee!

7

bedankt voor je antwoord dianne!
ik heb altijd de mix van de webshop, maar daar zit dus melkpoeder in.. nu moet ik toch zelf aan het mengen.
welke is het lekkerste? de gewone biscuit met maizena erdoor, of biscuit 2 zonder maizena? (heb ik namelijk niet in  huis, gebruik het nooit)

8

Ik heb de gewone gedaan met ipv maizena aardappelzetmeel omdat ik dat wel in huis had!
Vond hem lekker hoor! De andere heb ik dus nog niet uitgeprobeerd!
Alleen moet je heel erg voorzichtig spatelen met de bloem en dat goed doen,
anders krijg je klontjes...
Succes, gaat je vast lukken hoor!

9

Hallo Chantal, Als je in de zoekmachine allergie intoetst vind je wel een aantal recepten. Wij gebruiken deze voor mensen met melk en  ei allergie. (heel smakelijk)
230 gram bloem
200 gram suiker
1/2 theelepel zout
1 theelepel baksoda
1 theelepel vanille
90 ml olie
1 theelepel azijn
250 ml water
(evt. 3 eetlepel cacao  indien chocolade)

180 graden oven
40 minuten

Gezien het een "muffin"  wordt kun je de taart niet in 1xbakken maar laagje voor laagje. De botercreme kan gemaakt worden met sojamelk/poedersuiker en planaardige boter. Dat is niet  zo lekker dus wij hebben daardoor heen een vanillestokje gemixt.  Houdt er rekening mee dat het heel iets anders is dan biscuit. Even oefenen. :D

Groetjes Riteke en Martijn
www.delikatessen.mijnalbums.nl

10

nogmaals bedankt!
riteke, waar kan ik baksoda kopen eventueel als ik dit recept ga gebruiken?

11

ik heb ondertussen de kapsels gebakken. donderdag komt yvette (pooh) hier om hem samen tot een gloeilamp te maken.
nu eerst even snel een klein taartje voor mijn zusje maken, die heeft net de sleutel van haar huisje gekregen. (net als mijn schoonzus, collega en nicht! 4 op 1 dag!)

12 Laatst bewerkt door ruesailmana (01-07-2008 12:06)

Hoi! Er zijn tegenwoordig ook veel lactosevrije melkproducten op de markt, of is hij allergisch voor melkeiwit?

In ieder geval, mocht het lactose zijn (dat is namelijk ook mijn probleem), dan raad ik je de producten van minus-l aan: melkproducten waar de lactose uitgehaald is. Het heeft een melkachtigere smaak dan sojamelk, maar op zichzelf vind ik het nog steeds niet lekker. Het is echter dus wel ideaal om te gebruiken in bakproducten!

Minus-L is in ieder geval te krijgen bij C1000 en Super de Boer. Andere winkels staan op de website

Wat betreft de baksoda: die haal ik zelf bij de toko: Omdat het vooral in de indische en surinaamse (koekjes)keuken een veelgebruikt product is, zal je het daar altijd kunnen vinden

If I show you the roses, will you follow?