1

Onderwerp: Hoelang doen jullie gemiddeld over een taart...

Hoelang doen jullie gemiddeld over een taart... ik ben gisteren de hele dag bezig geweest voor 3 ikea bolletjes... erg leuk om te doen maar hoelang je er elke keer mee bezig bent!! en mentaal ben je er al een week mee bezig haha

hoelang doen jullie over 1 taart ongeveer bv. van 25 cm
bakken, vullen, decoreren en alles erbij

2

Re: Hoelang doen jullie gemiddeld over een taart...

Jaaaa, ik bak ook niet bijzonder veel en wanneer ik dan mag loop ik ook al dagen, weken te denken hoe de taart er uit moet gaan zien...

Ben ook nog wel lang bezig hoor, ligt wel aan de groote van de taart, maar het gaat steeds sneller. Laatst heb ik alles al op voorhand gemaakt bc en vulling en, logisch natuurlijk, toen was ik met 2,5 uur wel klaar met een 24cm. Dat is voor mijn doen wel snel...

Maar ik kan nog niet even snel snel een taartje in elkaar zetten!

3

ik had laatst haast en toen had ik in ff ruim 2 uur een taartje gemaakt. incl maken van biscuit t/m bekleden.
oven voorwerwarmen en intussen biscuit mixen. bakblik insmeren. taart 45 min. in de oven. intussen de botercreme mixen, fondant kleuren en bedenken wat ik wil gaan maken (werd uiteindelijk een simpele koeientaart) na in totaal 1 uur was de taart uit de oven, in pedaalemmerzak de koelkast ingegaan. na ongeveer 20 min. uit de koelkast en heel voorzichtig met de taartzaag 2 x snijden. beleggen met botercreme en jam en bovenlaag alleen met jam. afsmeren . weer ff in de koelast. witte mmf uitrollen  (gaat niet altijd in 1x goed bij mij, moet soms 2 of 3x, maar deze x ging het wel in 1x goed) taart weer uit de koelkast. bekleden dan zwart uitrollen en gewoon uit de losse polst wat "vlekken" uitsnijden en plakken maar et voilla. klaar was de taart. ik was er zelf ook best verbaasd over dat het zo snel ging.
in de tijd dat de taart in de oven staat kun je ook iets eenvoudigs boetseren of een vrij eenvoudige puzzel maken... scheelt allemaal weer tijd.

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

4

Mijn tijd hangt met name af van de versiering. Wordt het een puzzel of iets simpels met bloemen. Ik doe altijd de dag van te voren het biscuit mixen en bakken (45min). Afkoelen op een rooster en dan in een taartdoos. Volgende dag snijden, vullen (1/2 uur voor snijden vullen en afsmeren) en als de kids slapen versieren (1/2 uur voor basis kleur kneden, rollen en bekleden) Laatst heb ik een puzzelplaatje gemaakt (mijn tweede pas) en toen heb ik er 1 1/2 uur over gedaan. Wel rustig aan met een muziekje erbij hoor. Als ik iets maak met bloemen of andere uitsteekvormpjes dan duurt het versieren  1 uur of zo.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Succes ermee

5

Er zijn taarten waar ik achter elkaar 10 uur aan gewerkt heb, met al heel veel voorwerk ervoor (bakken, m'pein kleuren, roosjes maken, engeltjes maken, letters maken, ook wel 10 uur alles bij elkaar). Zie dit topic http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=22895
Maar er zijn ook taarten die veel korter zijn. Zo kwam ik er met de lieveheersbeestjesbolletjes voor de tienerworkshop( zie dit topic http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=28062) achter dat ik zo'n taartje in 10 minuten kan vullen en afsmeren! En het versieren was ongeveer 30 minuten voor een balbeesie-taart! Zie dit topic http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=28061

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

6

De avond er voor bakken, dan afkoelken en laten staan. De ochtend vulling maken, eventueel nog bc (meestal heb ik in de vriezer) maken en dan vullen en afsmeren. (half uurtje) Opstijven in de koelkast en in de tussentijd fondant kleuren, afwassen en mijn werkplek weer opruimen.
Daarna bekleden, dat is zo gebeurd, maar het versieren kost me af en toe uren. Ligt aan het ontwerp en hoeveel tijd ik er aan wil besteden.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

7

ik maak ook het biscuit een dag van te voren ( 10min echt bezig met mixen, de rest van de tijd (gemiddeld 40 min)  is " wachten" op de oven ) de volgende dag vullingen maken, deze in de taart doen en afsmeren ( ik denk dat ik hier 1,5/2 uur mee bezig ben) en dan de taart in de koelkast en  ondertussen de marsepein kleuren en kneden en uitrollen, ook weer een half uur verder, en dan bekleden en versieren, ligt uiteraard aan de versiering, maar gemiddeld 1,5/2 uur.. dus in totaal al snel 5 uur bezig.. pfff als ik dus uurloon zou rekenen zou niemand een taart meer bij me afnemen! whahaha :D

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
nieuwsgierig naar mijn taartjes? : www.keetie.com

8

het snijden vullen afsmeren en bekleden gaat wel steeds gemakkelijker.
Ik zorg altijd dat ik zoveel mogelijk van tevoren doe,  kleuren, puzzelen, boetseren, uitsteken etc, soms echt wel ruim vantevoren (week ofzo)
bakken een dag vantevoren of anders ook verder vantevoren en invriezen.
mijn kennie vol botercreme laat ik vaak onder het eten koken draaien en als dat staat te pruttelen maak ik de rest van de vullingen die ik nodig heb.
en vullen en afmaken doe ik altijd 's avonds ivm met loslopende kleine helpertjes overdag (van de regen in de drop :D)
maar soms ben ik met boetseren enz ook wel 8 uur aan een taart bezig.

Alles goed???? nee 3 fout

9

Dit vroeg ik mij dus ook af. Als ik een taart maak zit er ongeveer 8 tot 12 uur werk in, in totaal en dan ziet hij er nog lang niet zo uit als de meesten op dit forum. Ik ben vooral heeeel veel tijd kwijt met vullen, afsmeren en bekleden, dat vind  ik ook niet leuk om te doen eerlijk gezegd. Ook de vullingen maken, kost veel tijd. En de zooi opruimen erna, daar ben ik ook nog wel een 20 minuutjes mee zoet....

Vanaf 1 juli 2011 verkoop van bakspulletjes bij Creataart!
Openingstijden *Vrijdag 09.00 - 11.30 en 14.00 - 17.00 * zaterdag 09.00 - 12.00             ~~ Voor meer informatie zie www.creataart.nl~~

10

Ik heb juist heel vaak dat de taart bijna af is, dan bedoel ik gevuld en bekleed en dan is er al bijna geen tijd meer voor het decoreren! terwijl ik dat het mooist en belangrijkste vind

11

Ik ben ook lang bezig met een taart hoor. Maar ik doe ook h

Liefs Martinique
Verslaafd aan taarten maken sinds December 2007

12

Ik heb een vraagje: ik doe ook best lang over het decdoreren van een taart. Tot nu toe gebruikte ik altijd vulling die niet in de koelkast hoeft maar nu wil ik hemelse modder (met slagroom) gaan gebruiken. Kan ik dan nog wel uren decoreren zonder dat de vulling ranzig wordt of zelfs niet eetbaar meer?
Hoe doen jullie dat? De taart steeds in en uit de koelkast lijkt me geen oplossing.

13

Je kunt moeilijk in een koelcel gaan zitten decoreren....;) !
Ik heb maar steeds het idee dat de basislaag toch ook als een soort tupperwarebakje fungeert en het wat langer goed houdt.
Wel zorg ik altijd dat het niet te warm is in de kamer, krijg het toch wel warm van het decoreren, evt. buitendeur open. En als ik bijvoorbeeld roosjes moet maken of zo, de taart tussendoor wel in de koelkast of in de schuur als de taart voor de koelkast te groot is.

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

14

Ik zet wel af en toe de taart weer in de koelkast. Als ik wat moet doen wat nog niet direct op de taart hoeft, dan gaat ie (MANIKA!!!!!!!! NIET BUZZEN! ;) ) weer even terug. Heb meestal wel slagroomvulling.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

15 Laatst bewerkt door Lara M. (17-06-2008 11:44)

deysi schreef:

Ik heb een vraagje: ik doe ook best lang over het decdoreren van een taart. Tot nu toe gebruikte ik altijd vulling die niet in de koelkast hoeft maar nu wil ik hemelse modder (met slagroom) gaan gebruiken. Kan ik dan nog wel uren decoreren zonder dat de vulling ranzig wordt of zelfs niet eetbaar meer?
Hoe doen jullie dat? De taart steeds in en uit de koelkast lijkt me geen oplossing.

Hoi Deysi,
Ik maak dus zo veel mogelijk decoratie-dingen van te voren, marsepein kun je heel goed in tupperware doosjes bewaren, ik heb ook zo'n hele grote ronde plastic taartdoos van de Blokker, daar bewaar ik ook mijn puzzels in of andere dingen die een hoop ruimte nodig hebben (120 roosjes ofzo ;) ).  Als je het zo doet, hoef je alleen de taart nog te bekleden, onderrand te maken en af te werken met de kant en klare dingen, dat gaat wel vrij snel hoor!
Overigens mij zo'n koelkast-vulling is het wel verstandig om de taart eerst even na het vullen een uurtje of wat op te laten stijven en goed koud te laten worden, dan houdt ie behoorlijk lang die kou vast hoor (zeker zodra de marsepein er ook nog om zit).

En met de taarten ben ik wel heel lang bezig ja.... eenvoudige taart zo'n 4 a 6 uur, uitgebreide taarten toch wel gauw zo'n 10 tot 20 uur maar goed ik begin ook al weken van te voren dan, en moet ook eerlijk zeggen dat ik die uitgebreide taarten het leukste vind om te maken... daar kun je toch al je creativiteit en fantasie in kwijt!

Sukses met je hemelse taart! ;) :-D

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

16

Het ligt er echt aan wat voor taart het is. Kapsels bak ik vaak een week van te voren en gaan de diepvries in. Soms heb ik ook nog wat op voorraad staan.
Snijden met een taartsnijder gaat echt zo veel makkelijker en vullen gaan tegenwoordig ook steeds sneller. Alhoewel het maken van vullingen en het opruimen van de zooi daarna wel wat tijd kost...
Het bekleden gaat ook steeds sneller. Vaak moest ik marsefond/marsepein 3x opnieuw uitrollen omdat het niet paste of niet rond genoeg was zodat ik stukken miste. Maar ook dit gaat steeds sneller! Heb denk ik voor  het maken van vullingen, het vullen en bekleden van een taart 1 uur - 1,5 uur nodig (voor een van 24 cm doorsnede) Decoreren..tja dat ligt eraan hoe moeilijk ik het mezelf maak ;) Namen, strikken etc. kunnen al van te voren gemaakt worden..
De bruidstaart van afgelopen weekend heeft met toch zeker wel 12 uur gekost. Maar heb ook ooit een klein bolletje van 12 cm doorsnede gemaakt. Hierover heb ik in het totaal (zonder kapsel bakken) 1 uur gedaan.. Ook het vaderdagbolletje was snel klaar. Toch zeker ook wel in 1,5 uur. Maar dit zijn dan ook kleintjes. Dus het verschilt echt heel veel!

17

ik zie al dat ik langzame harry ben..
ik doe alles echt wat op het gemakje...
kapsels bak ik avond van te voren of haal ik uit diepvries..  vullen en bekleden ben ik al rustiig een kwartier tot een half uur aan kwijt ;D en voor de rest kan ik echt uren aan een taart zitten hoor!!!

18

Ik denk dat 4 uur toch wel een minimum is.... (nu 4 uur minus 12 minuten omdat ik een Kennie heb :D) dan is het wel een simpele taart.

Alleen in het puzzelplaatje van mijn laatste taart (Ferrari) zat al bijna 3 uur... dan nog marsepein kleuren, taart bakken, vullen, afsmeren, bekleden, randjes maken.... pffff tijdrovende hobbie dit :)
Het decoreren gebeurd hier ook alleen 's avonds of als manlief thuis is...

groetjes Crystal
Mijn taarten zien? -->Crystal's creaties

19 Laatst bewerkt door Lara M. (17-06-2008 11:46)

Glitter schreef:

ik zie al dat ik langzame harry ben..
ik doe alles echt wat op het gemakje...
kapsels bak ik avond van te voren of haal ik uit diepvries..  vullen en bekleden ben ik al rustiig een kwartier tot een half uur aan kwijt ;D en voor de rest kan ik echt uren aan een taart zitten hoor!!!

Haha Anne, nee hoor hier ook een langzame Harry, dit topic hadden we vorig jaar ook al en toen zei Wietske ook al met rollende ogen dat jze ook zo'n langzame harry (of harriet ;) :-D) was, dus je bent niet de enige hoor :-D

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

20

Ik denk dat ik de opperslak ben hier hoor!
Gemiddeld is wel lastig te zeggen, ik denk zo'n 10 uur gemiddeld.
Maar gewoon taarten met wat uitgestoken bloemen is een paar uurtjes inderdaad. De bruidstaart (voor 80 man) van afgelopen weekend rond de 17 uur???
Maar ik ben ook een keer met een 20 cm taartje met een puzzel van Diego 20 uur bezig geweest (haha, 1 uur per cm doorsnede ;)). Dat was inclusief bakken, kleuren en puzzelen.

Maar goed, ik zit ook op m'n gemakje taarten voor te bereiden en meet dan niet de tijd, schrik er dan zelf van als ik dat wel doe ;)

Enne, tipje: als je voorwerkt is het handig om goed te meten dat je niet alles weg hooft te gooien als het niet past... :S

Mijn website: Presentaart

21

Misschien nog even een tip voor die buiten-de-koelkast-vullingen. Wat ik doe tijdens het decoreren met zulke vullingen (en de kamertemperatuur is niet echt koel), dan zet ik de taart op een groot vlak koelelement (zijn ongeveer A4 groot, te koop bij Blokker/Leen Bakker voor ongeveer € 4,5 tot € 5,-). De taart wordt dan van onderaf gekoeld. Ideaal ook voor vervoer over lange afstanden. Als ik zelf een taart meeneem leg ik dit koelelement onder in de doos. Tijdens de warme dagen heb ik bij bekenden de elementen ook meegegeven, zodat ze dit op de tafel onder de taart kunnen laten liggen, zodat ie niet steeds koel weggezet hoeft te worden. Inmiddels heb ik er 4.....

Groet, Jolanda

22 Laatst bewerkt door Tiesie (24-03-2011 15:00)

Tsjonge als ik dit zo lees ben ik toch redelijk snel met mijn taarten. Het bakken is zoals iedereen wel tot 1 uur, maar in die tussentijd kan je veel doen. Ik bedenk van te voren wel altijd al de taart, maak ik er een schets van, zodat ik tijdens het bekleden niet meer hoef na te denken.

Laatst op een workshop kreeg ik de tip om marsepein even 10 seconden in de magnetron te doen omdat het dan veel soepeler kneed, dit is ook echt zo. Ik heb tegenwoordig al mijn marsepein klaar met kleuren erbij in 5 tot 10 minuten. Ligt eraan hoeveel kleuren ik nodig heb. Omdat het dus een stuk zachter wordt als het warm wordt en hier merk je achteraf niets meer van. Voordeel van dit zachtere marsepein is ook dat het veeeeeeeeeel makkelijker uitrolt. Ik rol altijd uit op suikerbakkerspoeder (ik gebruik groot verpakking van de Sligro dus kan genoeg gebruiken, is goedkoop) daarmee heb in ongeveer 10 minuten de marsepein uitgerold en bekleed en afgestreken.

Oh ja het vullen, tijdens het bakken maak ik de botercreme altijd klaar en haal ik de jam uit de koelkast. Als mijn biscuit is afgekoeld, 2 x snijden met de taartzaag, vullen en afsmeren ook max 10 minuten. Dus uiteindelijk ben ik na een half uur al klaar met de basis.

Dan komen de versieringen, tegenwoordig maak ik alles in ene klaar. Alle bloemen tegelijk van dezelfde kleur, daarna de volgende kleur, alles wat ik moet hebben om te versieren. Als laatste ga ik alles plakken. Op die manier heb je echt serieus met een uur hoogstens anderhalf uur (buiten het bakken om) een taart klaar. Een 3 laagse stapeltaart ben ik buiten het bakken om dan ook ongeveer 3 uur mee bezig, klopt wel met een uur per taart. Al probeer ik daar ook nog wat sneller in te worden.
Eerst deed ik elke versiering apart maken, plakken, maken, plakken, maar dit kost zoveel tijd. Gewoon alles maken, en daarna alles plakken. Dan scheelt echt vele minuten!!

Hoop dat iemand wat aan mijn tips heeft.

(Ik zie trouwen dat dit echt een oud bericht was, google laat alles zien)

23 Laatst bewerkt door Bommeltje (26-03-2011 01:08)

@ Tiesie, allereerst hangt het ook af van de versieringen hoe lang je met een taart bezig bent, ja natuurlijk kun je veel voorbereiden, maar tel je die tijd dan wel op bij de 'totaal'tijd?

En werken met mallen, uitstekers en plungers dat verkort de tijd, maar boetseersels vergen toch wel wat meer tijd.

Voor BC alleen al moet je meer dan een uur rekenen als je je aan het recept op de zak houdt.. die moet tenslotte een uurtje (minstens) staan, dus klopt je planning niet helemaal met hoe je het opschrijft..

Kan best zijn dat er wat 'tijdjes' verstopt zitten die je nog niet had gezien  ;)

Ik ben gemiddeld wel zo'n 4 a 5 uur bezig, aangezien ik een taart een dag van te voren maak.. dat is beter voor je biscuit. Niet al te vers, anders is de kans erg groot dat je hem kapot snijdt.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

24

deysi schreef:

Even vanuit de HACCP normen bekeken :

Vullingen met slagroom moeten idd zo snel mogelijk de koelkast in en bewaard worden onder de 4°C. Vanaf dat de slagroom boven de 10°C komt, gaan de bacteriën elk half uur verdubbelen ! Dus 1-2-4-8-16-32.... In werkelijkheid zijn het er veel meer natuurlijk. In principe kan het dus niet dat je een taart met slagroom een uur of langer buiten de koelkast laat. Echter meestal gaat niemand hier ziek van worden, maar er bestaat echter wel een reëel risico, veel groter zelfs dan dat mensen ziek worden van een rauw ei. Wat nog erger is dan slagroom een tijd uit de koelkast laten, zijn temperatuurschommelingen. Een taart heel vaak in en uit de koelkast halen is heeeeel erg slecht, hierdoor gaat de slagroom het snelst bederven. Ook denken dat rolfondant of marsepein als een seal werkt, klopt niet. Er zijn ook een hoop bacteriën die helemaal geen zuurstof nodig hebben om zich te vermenigvuldigen. Alles draait om de temperatuur en om de schommelingen. De koelkast een graadje hoger zetten mag dus ook helemaal niet. De meeste koelkasten thuis zouden zelfs een graadje lager moeten. De deur van de koelkast vaak open en dicht doen, zeker in de zomer, is ook heel erg slecht voor de dingen die er in staan.

25

en weer een dooie koe uit de sloot ;) :D

http://bin.ilsemedia.nl/m/m1fyqxrw73ra.jpg

Alles goed???? nee 3 fout