Tsjonge als ik dit zo lees ben ik toch redelijk snel met mijn taarten. Het bakken is zoals iedereen wel tot 1 uur, maar in die tussentijd kan je veel doen. Ik bedenk van te voren wel altijd al de taart, maak ik er een schets van, zodat ik tijdens het bekleden niet meer hoef na te denken.
Laatst op een workshop kreeg ik de tip om marsepein even 10 seconden in de magnetron te doen omdat het dan veel soepeler kneed, dit is ook echt zo. Ik heb tegenwoordig al mijn marsepein klaar met kleuren erbij in 5 tot 10 minuten. Ligt eraan hoeveel kleuren ik nodig heb. Omdat het dus een stuk zachter wordt als het warm wordt en hier merk je achteraf niets meer van. Voordeel van dit zachtere marsepein is ook dat het veeeeeeeeeel makkelijker uitrolt. Ik rol altijd uit op suikerbakkerspoeder (ik gebruik groot verpakking van de Sligro dus kan genoeg gebruiken, is goedkoop) daarmee heb in ongeveer 10 minuten de marsepein uitgerold en bekleed en afgestreken.
Oh ja het vullen, tijdens het bakken maak ik de botercreme altijd klaar en haal ik de jam uit de koelkast. Als mijn biscuit is afgekoeld, 2 x snijden met de taartzaag, vullen en afsmeren ook max 10 minuten. Dus uiteindelijk ben ik na een half uur al klaar met de basis.
Dan komen de versieringen, tegenwoordig maak ik alles in ene klaar. Alle bloemen tegelijk van dezelfde kleur, daarna de volgende kleur, alles wat ik moet hebben om te versieren. Als laatste ga ik alles plakken. Op die manier heb je echt serieus met een uur hoogstens anderhalf uur (buiten het bakken om) een taart klaar. Een 3 laagse stapeltaart ben ik buiten het bakken om dan ook ongeveer 3 uur mee bezig, klopt wel met een uur per taart. Al probeer ik daar ook nog wat sneller in te worden.
Eerst deed ik elke versiering apart maken, plakken, maken, plakken, maar dit kost zoveel tijd. Gewoon alles maken, en daarna alles plakken. Dan scheelt echt vele minuten!!
Hoop dat iemand wat aan mijn tips heeft.
(Ik zie trouwen dat dit echt een oud bericht was, google laat alles zien)