1

Onderwerp: Hellup! Inzakkingen en weinig rijzen

Goeiemorgen,

Nou de eerste baksels van gisteren waren min of meer een succes... :/

20 cm taart met de chocoladebiscuitmix van de shop kwam niet verder omhoog dan 2 cm langs de rand en in het midden 4cm... dus dat wordt vandaag maar iets lekkers bij de koffie... ;)

26 cm taart met biscuitmix van de shop ging prima totdat ik hem uit de oven haalde... zakte flink in maar bleef toch nog 5cm overeind dus daar kan ik zeker wat mee

Wat kan ik fout gedaan hebben?
- hoeveelheden waren ok, temp was ok, tijd was ok...
- aan de gewone mix had ik een beetje citroensmaak toegevoegd, en ik kon het niet laten om ff de bovenkant in te duwen toen hij nog warm was.... :rolleyes:
- Moet ik hem in de springvorm af laten koelen, of afkoelen in de oven, of iets langer bakken?

Nu wil ik vandaag een 26cm opnieuw maken maar liefst wel met choco-smaak, kan ik de biscuitmix mixen met cacao en zo ja hoeveel moet er dan doorheen...? En wat voor cacao uit de supermarkt?

Gisteren van 19.30-0.15 bezig geweest met bakken, botercrememix maken en marsepein vast kleuren... ben nog wel een beetje brakkies, mja mijn dochter is wakker dus gauw douchen en ik hoop dat ik voor 9 uur wat bruikbare tips heb, dan kan ik nog gauw cacao of iets anders halen bij de Appie en een 2e poging wagen voor een zelfgemaakte chocobiscuit...

Ik hoor het graag!

Mmm das pas lekker!

2

Re: Hellup! Inzakkingen en weinig rijzen

ik vraag me af hoe lang je gemixt hebt en of je de oven elke 10 minuten hebt laten oplopen? Was de taart dan wel gaar?

succes!

Het klinkt alsof de taart nog niet gaar was. Ik laat altijd het kapsel zonder springvorm afkoelen op een rooster. En leg hem daar op zijn kop op zodat ik een platte bovenkant heb. Dus aan het indrukken kan het niet liggen denk ik. Ik denk dat hij nog niet helemaal gaar was. Succes met de volgende. En blijven proberen.

4

ello, ik heb de aanwijzigingen gevolgd op de verpakking van de biscuit, dus 30-35 min op 175 graden. ik heb 35 minuten aangehouden. Volgens mij is hij wel gaar want toen ik hem omdraaide veerde de onderkant terug nl...
Maar ik moet hem nog doorsnijden... dus of hij echt goedgebakken is dat horen jullie na 10en als m'n dochter weer slaapt....

Mmm das pas lekker!

5

misschien kan je het eens proberen met de temp te laten oplopen..
dus je begint 10 minuten met 150 graden dan 10 min 160 graden en tot slot 15 miuten op 175 graden..
Dan met een satestokje even prikken of ie gaar is.. en meteen omdraaien op een rooster en af laten koelen.

6

en o,ja voor de mix.. je kan er gewoon cacao doorheen doen, of nog lekkerder... gesmolten chocolade!

7

Ik heb geen ervaring met choco-taarten,
maar wel al verschillende keren hier gelezen,
dat een taart met choco of cacao minder hoog wordt...

Succes met je taarten!

Ik heb hem vaak 40 tot 45 min in de oven zitten hoor. ik controleer altijd met een sat

9

Ik heb net een gewone biscuit gebakken...
Was voor een rechthoekig bakblik van ongeveer 40 x 25.
Helaas...mislukt!
Ging voor 3 liter biscuitbeslag in, was perfect gemixt met de Kennie,
dus ik al enthousiast bakpapieren rand eromheen gedaan,
gebakken op 175 onder en bovenwarmte 35 min..
en vrijwel nix omhoog gekomen..

Terwijl de vorige, bakblik 12 cm bakpapierenrand 10 cm heel erg goed was gelukt!

Maar bedacht ik later: had de oven op 175 gezet en de ovendeur nog even opengehad, want was nog bezig met vullen, de temp was 110 toen ik de biscuit erin gedaan had, en liep toen met de deur dicht naar de 175 toe.

Denk dat temp. op laten lopen toch beter is voor mijn oven,
maar ja, dat is inderdaad, zoals Thea zegt, bij iedereen anders!

Maar wel balen van dat enorme biscuit...zo laag...zo spijtig!!

10

Baluh zeg dat de grote taart is mislukt, volgende keer beter!

Voor mij is het ook nog maar gokken, dit zijn de eerste baksels in mijn eigen oven.
Nou de taart van gisteren was toch droog van binnen smaakte heerlijk licht citroenachtig, GELUKKIG dus! Ik had hem alleen in de koelkast gezegd. Waarom, weet ik eigenlijk ook niet? Heb hem bekleed met oranje marsepein, maar heb hem iets te dun uitgerold dus je kunt aan de zijkanten de room/biscuit scheiding zien, dat wordt wegwerken dus, iemand tips. Het wordt er een met hippe retro bloemen... Hij staat nu in de koelkast op te stijven zodat ik hem strax makkelijker kan bekleden...

De nieuwe chocotaart van vannochtend met cacao, poedersuiker en eigeel is goed omhoog gekomen en ruikt heerlijk. Alleen ondanks dat ik een kuiltje in het beslag heb gemaakt, is er toch een bolling opgekomen die ik met het omkeren echt niet weg kan werken. Hij is niet gebarsten, dus dat vond ik al knap! En ik heb hem idd 45 min gebakken 10min 150gr/10min 160gr/25min 175 gr met een elekstrische hete lucht oven (wij hebben hier geen gas nl...)
* Kun je de bovenkant er dan een beetje afsnijden zodat als je hem omdraait, hij toch wat platter wordt? Anders heb ik echt een kier van bijna 1 cm.
Ik ga iig de fondant voor de chocotaart niet zo dun uitrollen, die wordt als basis lichtblauw...

Iedereeen bedankt voor de tips tot zover!

BTW nog steeds geen bakker gevonden die me dozen af wil staan... :(

Mmm das pas lekker!

11

Voor de taartdozen: er wordt bij het kopje Tweedehands e.d
ook wel eens taartdozen aangeboden, even kijken of het bij je in de buurt is!
Anders misschien bij een Hema kijken, sommige van hier krijgen ze zo mee!
Of Paardekoper...moet je even googlen!

Je kan er wat afsnijden, maar dan heb je wel kans dat de biscuit aan je ondergrond plakt, opzich niet zo'n probleem natuurlijk!

Uitrollen doe ik ongeveer 3 mm dik..

De randen afwerken met bloemetjes of banen of...kijk even in de taartenparade, daar zie je genoeg ideetjes!

Taart hoeft inderdaad niet in de koelkast, ik zet hem meestal terug in de afgekoelde oven of in een taartdoos, Blokker heeft er eentje van ongeveer 8 euro,
erg makkelijk!

Succes verder, oefening baart kunst zie je wel!

12

Ga toch strax proberen te snijden...
Och ja plastic taartdozen, die heb ik ook nog staan....
Ik heb zoveel spullen dat ik soms vergeet dat ik het ook al heb...
De kartonnen dozen vind ik wel fijn voor in de vriezer nl... Zal idd eens bij een Hema proberen, die zit hier vlakbij...

Banen is een goed id Thanks!

Mmm das pas lekker!

O wat fijn dat het nu wel goed gelukt is mamandy. En zo zie je maar dat oefening kunst baart. En wel showen hoor je taart.

Dianne bane zeg dat je kapsel mislukt is. Ik ga komend weekend voor het eerst een vierkante taart bakken. Ik ben benieuwd hoe dat gaat. Ik ken mijn oven nog niet zo goed en meestal bak ik mijn kapsels in de combi magnetron. Maar daar past mijn vierkante vorm niet in dus dan toch maar in de gewone oven.

14

Hoi Mandy,

Ik heb even zitten meelezen en denk inderdaad dat je de taart ietsje langer in de oven had kunnen laten zitten (de biscuit dan). Nu schrijf je echter "chocoladebiscuit", maar daar hebben wij geen mix voor... kan het zijn dat je dacht dat de Double Choc Mix uit de webshop biscuit was? Want dat is echt cake en die wordt ook inderdaad niet zo hoog. Al helemaal niet in zo'n ronde vorm. Hij wordt wel hoger natuurlijk, maar het is echt een compacte cake, lang niet zo luchtig als biscuit....

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

15

ik denk dat je te weinig biscuitbeslag had (als ik je goed begrijp heb je voor 3 liter bicuitbeslag gemaakt? dat is bij mijn weten mix gemaakt van 6 eieren met de bijbehorende hoelveelheden?) als ik het uitreken 40x25 en 5 cm hoogte (ben ik ff vanuit gegaan) kom ik uit op 5 liter inhoud en dus een mix van 10 eieren....

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

16

Hmm...Kwebbeltje...ik geloof dat je gelijk hebt!
Vreemd...heb hem vol met water gedaan, en dat was 3 liter..nou ja,
niet helemaal vol, zou dan 1 cm onder de rand 2 liter zijn?
Ik heb 400 gr mix en 4 eieren gebruikt..
Maar het was zo veel geworden dat ik er geen erg in gehad heb!

17

wauw!!! iki als newbe kan dus ook met een oplossing komen whahaha wie had dat ooit gedacht, ik ga het warempel nog eens leren :+ whahahaha :LOL:
Alle Newbees Helpen. lalaaaaaaaaaaaala la lahaaaaaaaaaaa.

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

18

Ik ben ook nog newbe hoor!
Dat zie je wel aan bovenstaande, haha!

19

Hai Ladies, na 2 dagen zwoegen het resultaat te zien bij de taartenparade natuurlijk... ovv Jungle Fever en Flower Power...

Mmm das pas lekker!

20

Ze zijn schitterend!

21

maar.. kom ik ook even als nieuwelingetje.
als je zo'n grote taart maakt met meer beslag, dan moet hij toch ook langer in de oven?
dus gaat hij ook vast meer rijzen...

22

JaJa ik was idd aant suffen, idd geen langere baktijd meegerekend, maar degene die nu in de vriezer klaar staat om versierd te worden is wel super gerezen! helaas heb ik nog niet de snelheid en de mogelijkheid om 1 taart in 1 dag af te maken, als m'n dochtertje (1) wakker is besteed ik mijn tijd aan haar...
Thanks 4 the tips!

Mmm das pas lekker!