1 Laatst bewerkt door Sansan (09-10-2012 12:54)

Onderwerp: Chocoladetruffeltaart uit de koelkast

Dit recept uit de Volkskrant stuurde mijn schoonmoeder me jaren geleden toe. Het is zo gemaakt (moet wel opstijven in de koelkast) en superlekker!

Truffeltaart
Springvorm 27 cm
16 punten
600 gr goede bittere chocola
6 dl slagroom
3 afgestreken el fijne suiker
borrelglas amaretto of cognac
1 pak bastognekoeken
150 gr boter
cacaopoeder

Stuk bakpapier tussen bodem en rand klemmen van springvorm (bodem bedekt). Bastognekoeken vermorzelen in keukenmachine. Smelt boter (niet te heet) en roer die door het kruim, bedek hiermee bodem van vorm, gladstrijken, in koelkast zetten.
Klop de slagroom met suiker stijf. Chocola niet te heet (!) au bain marie smelten. Zet de mixer op de laagste stand en giet de gesmolten chocola langzaam bij de slagroom. Voeg de ammaretto/cognac toe, doorkloppen. Giet het mengsel in de vorm, gladstrijken en weer in de koelkast zetten. Eén nacht laten opstijven. Vóór het serveren wat cacaopoeder erover strooien en serveren maar. Snij niet te grote punten; de taart is machtig!

NB Ik heb het recept in okt 2012 hersteld; ik zag dat een deel opeens ontbrak.

2

Re: Chocoladetruffeltaart uit de koelkast

Die heb ik geloof ik al eens gemaakt! Als het dezelfde is als van het recept dat Martinique plaatste kan ik je verzekeren dat 'ie heel lekker is :D

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

3

Ah, ik had nog wel eerst een zoekopdracht gedaan op chocoladetruffeltaart :D.

Net even op truffel en martinique gezocht, en inderdaad, het is dezelfde. Ik heb indertijd alleen de verkorte versie opgeslagen ;).

Sorry voor het dubbel plaatsen, de bedoeling was goed ;).

4

Je herinnert me eraan dat ik hem nog eens 'moet' maken, dus van mijn kant geen bezwaar :lol:

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

5

Net deze taart gemaakt, de slagroomchocolade smaakte al verrukkelijk. Klopt t dat dit heel stevig wordt? Ik had luchtig verwacht.... Denk dat we morgen op t werk maar kleine stukjes snijden want de schraper aflikken voelde als een hele maaltijd :D :D :D

lekker duurt het langst!

6

Meyke, klopt, hij wordt heel stevig. Idd kleine puntjes snijden, want het is heerlijk, maar machtig!
Ik zeg altijd maar tegen gasten/collega's: begin met een klein stukje, als je meer lust kun je altijd bij nemen ;).

7

Ik heb deze ook al een paar keer gemaakt en blijft gewoon heeeeeeeeerlijk

Groetjes Fatima

8

Ja, deze ken ik ook....stond bij de column van Sylvia Witteman, die ook hilarisch was trouwens. De taart heb ik ook al een paar keer gemaakt. Een calorieenbom tot en met, maar....heerlijk!

Groetjes, Tessa

9

Hoi,
moet er soms geen g

10

Nee hoor, echt niet nodig; er zit zoveel chocolade in dit recept, dat wordt vanzelf weer stijf.

11

moet er echt drank in? daar houden we niet van...
kan het ook zonder, of moet er dan een beetje water bij?
hij klinkt errug lekker!

12

Nee hoor, zonder drank is ie ook hartstikke lekker :Y!! En je hoeft er dan verder niets aan toe te voegen.

13

Toevallig iemand die dit recept nog kan afmaken, zo zonde dat hij nu niet meer compleet is :(

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

14 Laatst bewerkt door connie11 (12-11-2011 07:42)

http://www.smulweb.nl/recepten/1070263/Truffeltaart

Truffeltaart

Dit recept hoort bij het artikel ′Truffeltaart als zoenoffer′.
Bron: Volkskrant Magazine 24-01-2004

Bereidingstijd:
    20-30 minuten
Smaak:
    Zoet
Techniek:
    N.v.t.
Soort gerecht:
    Banket
Uit eigen keuken:
    Nee (i)

Ingrediënten

Voor 16 zeer calorierijke punten:

600 gram goede, bittere chocolade
6 deciliter slagroom
3 afgestreken eetlepels fijne suiker
een borrelglas amaretto of cognac
1 pak bastognekoeken
150 gram boter
cacaopoeder
Hulpmiddelen

- springvorm 27 cm
- bakpapier
Voorbereiding

Let op:
De bereidingstijd is weliswaar kort, maar de taart moet een nacht in de koelkast staan!
Bereidingswijze

Klem een stuk bakpapier tussen de bodem en de rand van de springvorm, zodat de bodem bedekt is.
Vermorzel de bastognekoeken in de keukenmachine, smelt de boter (niet te heet) en roer die door het kruim, bedek hiermee de bodem van de vorm, strijk glad en zet even in de ijskast.
Klop intussen de slagroom stijf met de suiker.
Breek de chocola in stukjes, smelt deze niet te heet au bain marie (pas op dat er geen water of stoom in de chocola komt, dan wordt het klonterig!) tot een dikke, lauwe saus. Giet de gesmolten chocola, al kloppend met de mixer, in een keer snel bij de slagroom, klop door tot alles vermengd is. Klop dan pas de likeur erdoor, en giet het mengsel in de vorm.

Laat een hele nacht in de koelkast opstijven, zeef er een laagje cacao over. Verder niet garneren, dat is niet chic.
Haal de taart uit de vorm en snijd hem in smalle puntjes.

Ik bak in een 4-oven AGA,
Aga gebruikers groep: https://www.facebook.com/groups/715038115222711/