Onderwerp: [HOWTO] ganache gieten
Edit Jozien: dit is een ouwetje
Gisteren heb ik "even" tussen de bedrijven door een ganache taart gemaakt en heb gelijk maar foto's voor een how to gemaakt.
Benodigdheden:
- Biscuit/cake gevuld en afgesmeerd
- Rooster (ik gebruik die van mijn magnetron)
- Schaal om de chocolade op te vangen
- slagroom
- chocolade
- maatbeker (om ganache in te maken)
- taartkartonnetje
Voor een 20 cm taart gebruik ik 400 ml slagroom en 400 gram pure chocolade. Je warmt de slagroom goed op en smelt er de chocolade in. Dit roer je goed door, tot alle chocolade is gesmolten.
Je vult een biscuit/cake met een vulling naar keuze en smeert alleen de zijkant af met een laagje botercrème. Je zet de taart op een taartkartonnetje, kleiner dan de taart en zet dit op het rooster die in de schaal staat.
Je giet de afgekoelde en ietwat ingedikte ganache in het midden van de taart.
Na 1 keer gieten ziet het er zo uit.
Je laat het eerst goed uitlekken en daarna schraap je de chocolade die in de schaal gekomen is weer terug in de maatbeker.
Als de eerste laag droog is, giet je de tweede laag erop. Je kunt hem in de koelkast laten opdrogen.
De tweede laag begin je eerst de zijkanten te begieten en daarna het midden. Weer de overgebleven ganache terug in de maatbeker gieten.
Dit laat je weer opdrogen. En giet je nog een keer via de zijkanten de taart. Zoals je ziet wordt de ganache steeds wat dikker. Dit herhaal je totdat je denkt dat de laag mooi genoeg is.
Als laatste verdun ik de ganache weer even in de magnetron en giet dit over de taart heen voor een mooie afwerking.
Alle lagen zitter erop.
Als de taart is opgedroogd kan je hem van het rooster afhalen d.m.v. een mes of taartschep. Je kan de taart dan op een plaat, schaal o.i.d. zetten.
Hierna laat je de taart helemaal drogen en kan je de taart naar keuze versieren. Houdt er wel rekening mee dat als je eenmaal iets opgeplakt hebt, je het niet meer weg kunt halen zonder de ganche te beschadigen.
Binnenkant. In dit geval chocolade cake gevuld met bokkepootjescrème met stukjes chocolade truffel erdoor.
Mijn website: www.cakesenzo.nl