1

Onderwerp: Marsepein zacht maken

Hallo allemaal,

Tot op heden heb ik het gebruik van Marsepein altijd zo veel mogelijk proberen te vermijden, echter voor mijn volgende baksel wil ik die 2 kilo marsepein die ik nog heb liggen toch eens gaan verwerken. Nu heb ik van verschillende kanten (vrienden die banketbakker zijn) dat men voor de verwerking van Marsepein infrarood lampen gebruikt om e.e.a. soepel en verwerkbaar te maken.... Echter die heb ik geen.

Een andere optie die genoemd werd was verdunnen met eiwit, hoewel met salmonella en dergelijke lijkt mij dat geen strak plan, en met een beetje water krijg je een enorme plakzooi :-( , Eiwitpoeder heb ik ook overwogen, echter ik weet niet wat de mengverhouding is om weer op een eiwit achtige consistentie uit te komen.

Is het wellicht mogelijk om de blok marsepein een kwartiertje bij 40 of 50 graden in de oven te zetten, of is dat weer dodelijk voor de smaak (mijn oven kan niet lager)

Hopelijk kunnen jullie me hier bij helpen.

En als niets anders werkt, glazuren we het met chocolade...

2

Re: Marsepein zacht maken

Is het z

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Marsepein die keihard is lijkt mij niet meer goed.... :( !
Ik vind marsepein eigenlijk wat handelbaarder dan fondant, zeker in het begin...
Fondant wordt pas wat slapper als je het flink doorgekneed hebt.

Ik zou de optie van Marianne maar eens gewoon volgen en je zult zien dat het reuze meevalt :Y !

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

4

Het is niet zozeer hard, maar eerder stug, ik heb laatst een keer een halve kilo proberen uit te rollen voor een taart, echter nadat we met twee man er een half uur op hadden staan te rossen met deegrollers was het nog niet handelbaar, het contact met de blote handen wil ik zo veel mogelijk vermijden i.v.m. houdbaarhijd van de taart.

5

misschien een paar seconden in de magnetron? Kneden met handen gaat sowieso veel beter om het soepeler te krijgen dan met een deegroller. Als je je handen goed wast en afdroogt maakt het niet zoveel uit voor de houdbaarheid hoor. Je wilt die taart toch geen weken meer gaan bewaren? ;)

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6

Ik begrijp dat stukje over houdbaarheid van de taart ook niet zo goed. Als je het niet hygi

7

Marianne schreef:

Ik begrijp dat stukje over houdbaarheid van de taart ook niet zo goed. Als je het niet hygi

8

Ik snap aan de ene kant je verhaal uit hygi

9

nee, gewoon in een doos in de voorraadkast. Mischien maak ik ook wel te veel zorgen, ik kom van oorsprong uit de vlees verwerkende sector, en daarbij zijn handschoenen onmisbaar wanneer je iets langer dan een dag of drie wilt bewaren. Anders krijgt het vanzelf haren  :lol:

10

je maakt je teveel zorgen denk ik

ik kneed alles met blote handen, en ik heb al heel wat van mijn marsepein op en ben er nog niet ziek van geweest

11

Ik dacht laatst toen ik zo'n 2 uur met het schompes heb staan kneden tot ik 3 kilo marsepein mooi rood had nog: Hoeveel genen zullen ze hier nu van mij in kunnen terugvinden :lol: ???
Maar ik ben van het principe ' de wereld gaat aan hygiene ten onder' dus ik doe daar niet zo moeilijk over hoor! Tuurlijk gewoon goed handen wassen, maar verder ambachtelijk handwerk http://www.msnpro.com/hands/10.gif

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

12

kneed er een beetje vloeibare fondant (dus voor de tompoezen) door, dan wordt het vanzelf weer zachter!
dit werkt ook super voor als je marsepein kleurt met cacaopoeder, dan wordt het vaak brokkeliger en da is dit een goed middel!

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

13

Rene1971 schreef:

Hallo allemaal,

Tot op heden heb ik het gebruik van Marsepein altijd zo veel mogelijk proberen te vermijden, echter voor mijn volgende baksel wil ik die 2 kilo marsepein die ik nog heb liggen toch eens gaan verwerken. Nu heb ik van verschillende kanten (vrienden die banketbakker zijn) dat men voor de verwerking van Marsepein infrarood lampen gebruikt om e.e.a. soepel en verwerkbaar te maken.... Echter die heb ik geen.

Ik heb afgelopen weekend een stuk fondant 5 seconde in de magnetron gedaan. Werkte prima. Het was weer helemaal soepel en kneedbaar. MIsschien werkt het marsepein ook. Je kan misschien met een klein stukje proberen hoe dat gaat?

14

tom poes schreef:

Maar ik ben van het principe ' de wereld gaat aan hygiene ten onder' dus ik doe daar niet zo moeilijk over hoor! Tuurlijk gewoon goed handen wassen, maar verder ambachtelijk handwerk http://www.msnpro.com/hands/10.gif

ja joh, vooral geen amerikaanse toestanden hiero!!
Hier ook zo´n viespeuk (?) Kook en bak al 20 jaar zeer intensief voor mezelf en voor anderen, heb zeer regelmatig veel eters aan tafel en echt  nog NOOIT iemand ziek geweest, en dat allemaal met gewoon ouderwets de handen wassen, nagels kort houden, elke dag een schone vaat-, thee- en handdoek.....

Over het harde marsepeinverhaal: ik heb het eerder deze week ook gewoon effe 10 seconden in de magnetron gehad, (500 g) en het was daarna gemakkelijk te kneden en uit te rollen.

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

15

belluna schreef:

kneed er een beetje vloeibare fondant (dus voor de tompoezen) door, dan wordt het vanzelf weer zachter!
dit werkt ook super voor als je marsepein kleurt met cacaopoeder, dan wordt het vaak brokkeliger en da is dit een goed middel!

iedereen goed opletten want dit is echt de supertip. Doe ik ook altijd. Dus de vloeibare fondant (maar niet eerst vloeibaar maken in de magnetron h

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

16

catherine schreef:
belluna schreef:

iedereen goed opletten want dit is echt de supertip. Doe ik ook altijd. Dus de vloeibare fondant (maar niet eerst vloeibaar maken in de magnetron h

Mijn website: Presentaart

17

Vloeibare fondant? Vast een blond vraagje maar hoe maak je dat?

Groetjes Wendy

18

Vloeibare fondant kan je bij de bakker halen,
is van dat tompoucen-spul..
Of in de webshop kopen, om zelf te maken weet ik niet of dat kan/lukt..

19

okee thanx

Groetjes Wendy

Berichten [ 19 ]

Pagina's 1

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bekleden » Marsepein zacht maken