101

Re: To mix or not to mix ?

Als je de vanillesuiker vervangt door vanille extract dan smaakt dat nog lekkerder door. Vanillesuiker geeft toch wat minder smaak af.
En je mag daar rustig mee overdrijven.

102

Pas sinds kort maak ik echt driftig taarten, maar als ik terugkijk op mijn leven, ben ik al vroeg begonnen met zelf bakken en vooral: origineel decoreren - hoe meer mensen zeiden 'dat is beter dan van de bakker' hoe trotser ik werd.
In het begin maakte ik alles zelf, maar toen ik bij een bakker kwam te werken, zag ik dat die met allemaal handige mixen aan de slag was. Ik mocht kilootjes uit zijn enorme bergen meenemen, en ik kan je zeggen: die banketbakkersroom was niet van zelfgemaakt te onderscheiden, maar wel in een wip klaar.
Een tijdje heb ik redelijk stilgestaan met bakken, maar telkens als ik het deed, probeerde ik een nieuw recept voor botercreme. Geen enkel had het gewenste luchtige niet-vettige resultaat. En toen kwam de webshop. En vond ik al die geweldige spullen om makkelijk en vaak sneller mee te werken. Die mix voor botercreme, ik was de koning te rijk, zo geweldig als die was (is). En dat geldt voor de meeste mixen. Niks meer kommen ontvetten en eieren splitsen, gewoon alles in een bak en mixen maar.
In een leven vol toevoegingen kan dat stukje taart er nog wel bij. Dat eet niemand omdat het goed voor 'm is, maar omdat het juist ongelofelijk fout en lekker is. Ik ben zo iemand die niet snapt waarom je in hemelsnaam chocolademousse light zou kopen in de supermarkt. Dat haalt het heimelijke genoegen van ontzettend fout snoepen eraf, en dat is het allerergste wat een mens kan overkomen ;-)

Verder wil ik nog even kwijt dat ik het heel raar vind hoe dit topic uit de klauwen is gelopen. Iemand wil alleen ervaringen uitwisselen en laat zich alleen met goede argumenten overtuigen van een ander gelijk. Dat is toch niet gek? Iedereen is op dit formum overwegend erg lief en vriendelijk, en meteen het eerste onvertogen woord (of alsdus geïnterpreteerd) zet de boel in vuur en vlam. Een pittige discussie op z'n tijd en wat meer eerlijkheid zou de mens echt geen kwaad doen. Maar dat is mijn mening, en daar hoeft niemand het mee eens te zijn.

Succes met kiezen, allemaal!

Groetjes, Moon

103

Bedankt Moon voor je positieve bijdrage. De bestelling bij de webshop voor de biscuit en botercreme mix zijn onderweg. Ik ben vooral benieuwd naar de mix voor de botercr

104

Hey Christophe,

Succes ermee! Enne: niet eigenwijs zijn, maar heel trouw de gebruiksaanwijzing volgen. Juist de laatste minuten kloppen krijg je de lekkere lucht erin :-)

Groetjes!

Groetjes, Moon

105

Ik gebruik mixen, alleen uit gemakzucht. Maar door een aantal topics was ik aan het denken om toch eens zelf biscuit te proberen, maar omdat het in het kookboek zo ingewikkeld stond en de temperatuur van de eieren nogal belangrijk lijkt heb ik het dus nog niet gedaan. En zo hoog wordt mijn mix-biscuit ook niet, dus ik zou het eigenlijk eens moeten vergelijken.
Of het bij mij goedkoper zou uitkomen weet ik ook niet, ik neem bij de eieren dus ook niet de goedkoopste, maar wel de bio-eieren, ofwel de gratis scharreleieren van bij mijn ouders (waar nu volgens de krant van 1 april ook teveel dioxines zouden inzitten, en ik dacht dat gebleken was dat dit geen aprilgrap was?).

106

kristien schreef:

Of het bij mij goedkoper zou uitkomen weet ik ook niet, ik neem bij de eieren dus ook niet de goedkoopste, maar wel de bio-eieren, ofwel de gratis scharreleieren van bij mijn ouders (waar nu volgens de krant van 1 april ook teveel dioxines zouden inzitten, en ik dacht dat gebleken was dat dit geen aprilgrap was?).

Goedkoper is het zo wie zo, welke eieren je ook gebruikt. Je hebt nl. van de eieren bij zowel de mix als het recept evenveel nodig ;)

[b][color=pink][url=http://www.naara.nl]Na

107

kristien schreef:

Ik gebruik mixen, alleen uit gemakzucht. Maar door een aantal topics was ik aan het denken om toch eens zelf biscuit te proberen, maar omdat het in het kookboek zo ingewikkeld stond en de temperatuur van de eieren nogal belangrijk lijkt heb ik het dus nog niet gedaan.

Ik gebruik het recept van SOS Piet (http://www.vtm.be/sospiet/index_program … cept03.htm). Daar gebruikt men geen bainmarie. Wel de eieren op kamertemperatuur en 10 min met de kloppers van uw mixer. De bloem moet je er met een houten lepel onder spatelen. Mijn biscuit haalt zo na bakken een hoogte van 6 cm (diameter 24 cm).

108

Het recept van hier hoeft ook niet au bain marie hoor ;)

[b][color=pink][url=http://www.naara.nl]Na

109

Voor brabantsetaart : ik gebruik ongeveer hetzelfde recept als Naära, maar ipv gewone maizena gebruik ik maizena plus. Hier zit melkpoeder in verwerkt, en dat zit ook in de mixen. Ik gebruik ook een andere verhouding voor bloem/maizena+ : 2/3 bloem en 1/3 maizena+ : dus ipv 100g bloem en 20g maizena zou ik dus 80g en 40g doen. Voor de suiker gebruik ik altijd de extra fijne, deze smelt sneller tijdens het bakken. Je hebt in Belgi

Als je vreugde wil vermenigvuldigen, moet je haar delen. (Pythagoras)

110

Ik was net bloem gaan halen en de eigenares had net zelf een prachtige biscuit gebakken. Eentje van 28cm rond en 8 à 9 cm hoog. Zij had hiervoor 8 eieren gebruikt en 450g bloem en idem suiker. Dus per ei 55g bloem en suiker.

111

Voor Moon : die mixen zijn idd superhandig, altijd hetzelfde resultaat terwijl zelfgemaakt soms wel eens kan mislukken en niet altijd 100% identiek is.

Ik proef wel degelijk het verschil tussen mix en zelfgemaakt en soms is het voor mij gelijkwaardig en soms ook niet. BBR van een mix vind ik dus niet zo lekker. Biscuit van een mix vind ik gelijkwaardig en die van botercr

112

Bedankt Wendy, in het begin heb ik het ooit geprobeert om het kapsel met lossen ingredienten te maken, en die was niet lekker, nu wat ervaring rijker dus ga het weer n keer proberen.