26

Re: To mix or not to mix ?

@christophe: Dat jij het erg belangrijk vind dat we bewust gaan kiezen voor wel of geen mix (of meer in het algemeen: kunstmatige toevoegingen) is nu wel duidelijk. Je valt alleen steeds een beetje in herhaling. Laat iedereen nou zelf weten wat ie doet, ik denk niet dat er veel te overtuigen valt. En wat al eerder gezegd is: je zit hier op een taart-decoreer forum! Dan is het toch de bedoeling dat het er leuk uit moet zien, en daarbij komt dus dat er niet-natuurlijke additieven worden gebruikt! Iedereen weet dat en heeft dus blijkbaar de keuze hiervoor gemaakt! Ik denk dat deze discussie een beetje onzinnig is..!

27

Carin, wat jij tegen Marianne zegt, dat dacht ik ook, en jij schrijft het, grappig he?

Veel taart plezier

28

marijke schreef:

@christophe: Dat jij het erg belangrijk vind dat we bewust gaan kiezen voor wel of geen mix (of meer in het algemeen: kunstmatige toevoegingen) is nu wel duidelijk. Je valt alleen steeds een beetje in herhaling. Laat iedereen nou zelf weten wat ie doet, ik denk niet dat er veel te overtuigen valt. En wat al eerder gezegd is: je zit hier op een taart-decoreer forum! Dan is het toch de bedoeling dat het er leuk uit moet zien, en daarbij komt dus dat er niet-natuurlijke additieven worden gebruikt! Iedereen weet dat en heeft dus blijkbaar de keuze hiervoor gemaakt! Ik denk dat deze discussie een beetje onzinnig is..!

2 zielen 1 gedachte, allebei om 19.22 gepost! :)

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
nieuwsgierig naar mijn taartjes? : www.keetie.com

29

Naära schreef:

Woorden kunnen nou eenmaal anders overkomen op het internet. Ik krijg vaak ook een rotgevoel als ik steeds hoor dat mixen veel beter zijn (veel lekkerder, veel mooier, veel hoger, klanten krijgen dus veel meer voor hun geld, enz.).

Maar dit soort dingen zijn de waarheid voor diegenen die dit zeggen (niet per s

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

30

Keetie schreef:

Christophe, ik heb het idee dat jij een mening hebt en deze graag niet alleen wil delen met mensen, maar dat mensen deze mening overnemen, en dat vind ik jammer. Natuurlijk kan het "gezonder"zijn dat je alles zelf maakt, maar voor mij is dit niet handig, en zoals voor zovelen niet. Een taart is nu eenmaal niet gezond ;)

Ik wil helemaal niet mijn mening opdringen. Ik wil enkel een gezonde discussie over de voor- en nadelen van poedertjes. Ik ga ook gewoon naar de bakker om de hoek, en weet ook dat deze de poedertjes gebruikt (zoals waarschijnlijk 95% van de bakkers in Belgi

31

Sir Kneighf schreef:
Naära schreef:

Woorden kunnen nou eenmaal anders overkomen op het internet. Ik krijg vaak ook een rotgevoel als ik steeds hoor dat mixen veel beter zijn (veel lekkerder, veel mooier, veel hoger, klanten krijgen dus veel meer voor hun geld, enz.).

[b][color=pink][url=http://www.naara.nl]Na

32 Laatst bewerkt door Sir Kneighf (01-04-2008 20:01)

christophe schreef:
Keetie schreef:

Christophe, ik heb het idee dat jij een mening hebt en deze graag niet alleen wil delen met mensen, maar dat mensen deze mening overnemen, en dat vind ik jammer. Natuurlijk kan het "gezonder"zijn dat je alles zelf maakt, maar voor mij is dit niet handig, en zoals voor zovelen niet. Een taart is nu eenmaal niet gezond ;)

Ik wil helemaal niet mijn mening opdringen. Ik wil enkel een gezonde discussie over de voor- en nadelen van poedertjes. Ik ga ook gewoon naar de bakker om de hoek, en weet ook dat deze de poedertjes gebruikt (zoals waarschijnlijk 95% van de bakkers in Belgi

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

33

Sir Kneighf schreef:

Zoals het basisrecept voor biscuit wat je aanhaalt, bij mij mislukt dit wel eens terwijl het met de mix altijd exact wordt zoals ik het wil. Omwille van het resultaat kies ik daar dus voor.

Beste Sir Kneighf, dit vind ik dus wel een argument voor mij om de mix ook eens te proberen. Als je een verjaardagstaart moet maken, en hebt weinig tijd om de zaak te redden als Murphy op bezoek komt (onvoldoende hoogte, ...) dan kan je hiermee wel op zeker spelen. Zijn er nog andere voordelen?

34

Naära schreef:
Sir Kneighf schreef:
Naära schreef:

35

christophe schreef:
Sir Kneighf schreef:

Zoals het basisrecept voor biscuit wat je aanhaalt, bij mij mislukt dit wel eens terwijl het met de mix altijd exact wordt zoals ik het wil. Omwille van het resultaat kies ik daar dus voor.

Beste Sir Kneighf, dit vind ik dus wel een argument voor mij om de mix ook eens te proberen. Als je een verjaardagstaart moet maken, en hebt weinig tijd om de zaak te redden als Murphy op bezoek komt (onvoldoende hoogte, ...) dan kan je hiermee wel op zeker spelen. Zijn er nog andere voordelen?

Murphy is zo ongeveer mijn (weliswaar ongewenste) huisgenoot, dus ik heb permanent een voorraadje biscuitmix in huis.
Ik denk dat de voordelen echt liggen aan hoe jij het naar jouw mening beste resultaat verkrijgt, en voor mij geldt dit ook voor de structuur en smaak van het kapsel. Biscuit is dan wel redelijk neutraal van smaak, maar toch.
Uitproberen lijk me een goed plan!

36

Volgende week maak ik een verjaardagstaart voor mijn moeder. Ik heb zonet beslist om er 2 te maken:

37

Top dat je zelf gaat kijken wat het beste werkte, of wat het meeste goed voelt om te gebruiken. Uiteindelijk is het helemaal je eigen keuze, wat een ander ook vindt.

Pas op hoor, straks wil je nooit meer anders als de mix van de webshop. Die hebshop zelf is trouwens al gevaarlijk genoeg ;)

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

38

christophe schreef:

Als je een verjaardagstaart moet maken, en hebt weinig tijd om de zaak te redden als Murphy op bezoek komt (onvoldoende hoogte, ...) dan kan je hiermee wel op zeker spelen. Zijn er nog andere voordelen?

Ja, voor mij is het makkelijke omrekenen zeker een voordeel. Ik weet precies (bijna op de halve centimeter) hoe hoog een biscuit wordt met welke hoeveelheid mix en (afgewogen) ei. Dus als ik moet omrekenen naar een afwijkende vorm, gooi ik er een wiskundige formule tegenaan (nou ja, dat doet excel dan voor me) en ik heb exact de biscuit die ik wil. Natuurlijk valt er ook prima te rekenen met zoveel-ei-per-liter, maar het vari

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

39 Laatst bewerkt door Carin (01-04-2008 20:52)

Taart is z

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

40

Marianne schreef:

Nog even antwoord op Naära wat er sneller aan is: je hebt gelijk, het is niet veel sneller. Wel makkelijker (vind ik dan), maar dat heeft als ik zo het antwoord aan Christophe typ dus vooral te maken met het makkelijk rekenen en het - bij mij ook, net als bij Sir Kneighf - betrouwbaarder rijzen.

Duidelijk!

(Ik ga morgen nog eens een poging wagen om de mix normaal te laten rijzen maar van betrouwbaarheid is hier geen sprake, haha :lol: )

41

Helemaal mee eens, laat lekker iedereen het doen zoals hij/zij dit wil. Als je taarten maakt met (room)boter, slagroom, jams,  fontdant of marcepein is gezond al een term die hier niet echt bij past. Maar alles met mate is geen probleem.

Groetjes Emmy
www.Tovertaart.nl, zoete magie

42

Mijn hemel, waar gaat deze hele discussie over.
Laat iedereen gewoon lekker op zijn eigen manier bakken en show na afloop je mooi gedecoreerde en lekker gevulde taart. Punt!!!

"Ik maak nou eenmaal graag strikken" 
Groetjes, KARIN  www.taartvankarin.nl

43

Hoi Christophe,
Het valt me op dat je nog maar net begonnen bent en dat dit ook je eerste berichten op dit forum zijn. Ik ben erg benieuwd naar jouw "puur natuur" creaties. Ik gebruik gewoon mixen hoor als ik dat makkelijker of (vooral) lekkerder vind. Maar ik ben zeker geinteresseerd in alternatieve/gezondere mogelijkheden. Ook omdat ik voor mijn zoontje juist heel veel zelf maak omdat hij niet alles zomaar kan eten.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

44

Kaatje E. schreef:

Laat iedereen gewoon lekker op zijn eigen manier bakken en show na afloop je mooi gedecoreerde en lekker gevulde taart. Punt!!!

Tuurlijk mag iedereen het lekker op z'n eigen manier dooen. Maar daarom staat het een ander nog wel vrij om te vragen waarom je juist voor het een of het ander kiest. Dat is juist het leuke en interessante van verschillende methodes. En wie weet leer je er nog wat van. En zo niet dan heb je toch fijn jouw idee

45

Mijn toevoeging is niet echt nodig (geen kunstmatige maar een natuurlijke ha ha ha), maar ik mis hem wel:

Ik ben lui!!!!  :lol:  Daarom gebruik ik de mix, zoveel makkelijker dan alle andere ingredienten afwegen. Hoef ik niet te denken, hoeveel suiker, hoeveel bloem, hoeveel maizena, hoeveel eieren etc. Nee, ik kijk in mijn lijstje en gooi alles in mijn kom, mixer aanzetten en 10 minuten later een prachtige mix.

En daarbij, veel natuurlijke voedingsmiddelen zijn nou ook weer niet zo gezond. Zelfs een vis is niet zo gezond als het spreekwoord luidt! ;)

Roosje

46 Laatst bewerkt door Rene1971 (02-04-2008 13:52)

Persoonlijk gebruik ik allerhande mixen door elkaar, het is me zelfs al gelukt een goed resultaat te bereiken zonder gebruik van ei, maar daarvoor in de plaats gist. Het is maar net de gelegenhijd waar je voor bakt, bak je voor "normale mensen"(als die al bestaan), bak je voor jezelf, heb je haast, zijn er veganisten of juist diabetici in het gezelschap enz. enz. zo veel mensen zoveel wensen.

Ikzelf werk het liefste met een eigen recept, maar wanneer ik een bruidstaart maak en dus op een strak tijdsschema zit  kan ik me geen ingezakte laag permiteren, dan kies ik voor de mix.
Soms kies ik er zelfs voor de fondant zelf te maken (als er bijv. geen tijd meer is om te bestellen)

Het blijft een kwestie van je eigen smaak en de situatie waarin je verkeert op dat moment. Aan het eind van de dag zul je merken dat wanneer het gaat om taart, de mensen heel erg makkelijk tevreden zijn..... zoetigheid heeft nu eenmaal die magische kracht :-) :-)

[edit]
En als niets anders meer helpt zet ik de chocolade glazuur in......

En als niets anders werkt, glazuren we het met chocolade...

47

Naära schreef:
Kaatje E. schreef:

Tuurlijk mag iedereen het lekker op z'n eigen manier dooen. Maar daarom staat het een ander nog wel vrij om te vragen waarom je juist voor het een of het ander kiest. Dat is juist het leuke en interessante van verschillende methodes. En wie weet leer je er nog wat van. En zo niet dan heb je toch fijn jouw idee

"Ik maak nou eenmaal graag strikken" 
Groetjes, KARIN  www.taartvankarin.nl

48 Laatst bewerkt door kids4co (02-04-2008 13:58)

Heb dit topic vanaf het begin gevolgd, en vreselijk getwijfeld of ik ga reageren,
maar ik ga het doen!!

Waarom zou je op al die poedertjes en syntetische kleurstoffen gaan letten,
als in AL JE ETEN DIE ROMMEL ZIT???
Wat wil je dan gaan eten??
Kijk maar naar brood...bij Lidle zetten ze alle ingredienten die gebruikt worden op het etiket...wat doet lupine in brood? wat doet broodverbeteraar erin?
allemaal familie van de peulvruchten, dus mijn dochter kan nog niet eens gewoon, standaard brood eten..en dat teld ook voor broodjes, krentebollen, stokbrood e.d...
Ik moet etiketten 'lezen' zoals ze dat in de allergiewereld noemen, voor mijn kinderen met allergie, en je wordt er echt niet vrolijk van, wat er allemaal inzit.
Maar vaak en gewoon bijna altijd is er GEEN ALTERNATIEF!!

En dat is erg genoeg...ze stoppen overal 'rommel' in,
dus zie ik de fout er niet van in, als je voor een verjaardag een keer een taart maakt met 'foute' produkten..die krijg je dan misschien veel binnen, maar kijk eens naar een gewone dag, dan eet je nog 'rommel' hoor!
Denk eens aan aspartaam...nauwelijks in het nieuws, maar het is zelfs slecht voor ongeboren kinderen..ga er maar aanstaan, lees maar een keer etiketten, je schrikt er echt van!! In sappen, boter, biogarde e.d...het zit overal in..

Kleurstof zit overal in: snoep, koek, frisdrank, sappen, zelfs in vleeswaren,
Maar ik denk zo: verbeter de wereld, begin bij jezelf..!
Want als je zo over poedertjes e.d denkt, denk ik niet dat je taarten moet gaan decoreren!
Genoeg hierover, denk dat iedereen bij zijn eigen idee/mening/feit moet blijven,
en moet doen wat hij/zij zelf het beste vind!

Naära, verschilt het zelf mix samen stellen veel in prijs?
bv voor een 24 cm rond kapsel, want ik wil het ook eens gaan proberen,
gebruik nu de mix omdat ik er zeker van wil zijn dat het lukt,
maar als jij je onkosten ervan wil doorgeven, wil ik het ook een keertje zelf gaan proberen!

En Swinta, je hebt helemaal gelijk...de vis uit de zee is inderdaad echt niet gezond..denk maar aan de vele troep die in het water rondzwerft, en de stookolie die de boten produceren, daarom kweken wij vis! Dat heeft de toekomst en is echt gezond! Dus kies in de winkel voor gekweekte vis!

49

Precies wat Dianne zegt, en daarnaast denk ik dat mensen die echt overal rekening mee houden (om zo min mogelijk onnatuurlijke stoffen binnen te krijgen) geen hapje nemen van een fel blauw met groen gekleurde verjaardagstaart ;)
En zelfs dan nog kan het in zo'n hoeveelheid volgens mij

50

kids4co schreef:

Naära, verschilt het zelf mix samen stellen veel in prijs?
bv voor een 24 cm rond kapsel, want ik wil het ook eens gaan proberen,
gebruik nu de mix omdat ik er zeker van wil zijn dat het lukt,
maar als jij je onkosten ervan wil doorgeven, wil ik het ook een keertje zelf gaan proberen!

Oke, hier een sommetje. Eerst de mix.

Ik ga even uit van de prijzen van mix hier in de webshop. Gemiddeld betaal je voor 1 kilo mix 3,50 (ligt er even aan welke hoeveelheid je besteld).
Eieren haal ik bij de Albert Heijn, 10 voor 1,49.
Water reken ik maar even niets voor ;)
Volgens wat ik hier en op felicitaartjes heb kunnen vinden heb je nodig voor een ronde vorm van 24 cm:
330 gram mix (1,16), 33 ml water en 5 eieren (0,75)
Kom je dus uit op de prijs van een kapsel van 24 cm. rond: 1,91
(Maar eigenlijk zou je ook de verzendkosten gedeeltelijk moeten meeberekenen, tenzij je de mix gewoon om de hoek bij de winkel kan kopen ;) )

Dan nu de losse ingredi

Berichten [ 26 tot 50 van 112 ]

Pagina's Vorige 1 2 3 4 5 Volgende

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » To mix or not to mix ?