1

Onderwerp: To mix or not to mix ?

Sinds enkele maanden heb ik ook de bakmicrobe te pakken. Een biscuit bakken lukt al vrij aardig. Vorige week ontdekte ik per toeval deze site en kijk al uit om dingen te gaan uitproberen. Wat me wel opviel was dat hier nogal veel gebruik gemaakt wordt van 'poedertjes' voor biscuit en boterroom. Dat verwondert mij omdat je zou verwachten dat de meeste mensen kiezen voor eerlijke, natuurlijke ingredïenten. Ik ben er mij van bewust dat de meeste bakkers tegenwoordig gebruik maken van allerhande poedertjes om tijd uit te sparen en /of omdat het makkelijker werken is, maar moeten we daar eigenlijk niet tegen in gaan? Ik weet ook wel dat een chocolademousse uit het zakje nooit zal mislukken, terwijl de zelfgemaakte al eens durft te schiften, maar als die wel lukt is de voldoening des te groter. En zelf al is de smaak dezelfde, weet je eigenlijk wel wat je eet als je kiest voor de mix versie? Een ding weet ik zeker, in een sterrenrestaurant zal men nooit kiezen voor de 'makkelijke' manier. Ik zou dus graag weten waarom jullie WEL of NIET kiezen voor de poedertjes.

2

Re: To mix or not to mix ?

Ik ben dus een ouderwetse bakster. Gewoon losse ingredi

[b][color=pink][url=http://www.naara.nl]Na

3

Maak je zelf ook je glazuur? Als ik het goed begrepen heb heeft eiwitpoeder als voordeel dat het 'veiliger' is.

4

ik gebruik een biscuitmix van de aveve. ik heb een keer de mix van de webshop gebruik en die mislukte  en ik heb de  biscuit gemaakt die bij de recepten stond en die vond ik gewoon weg niet lekker.
ik begrijp je standpunt heel  goed.

maar ik denk dat als je een taart  al helemaal af hebt  en voor je hebt staan. Met of zonder zelfgemaakte biscuit. Dat dat al heel veel voldoening geeft. Je hebt het toch maar even gemaakt. Iedereen heeft zijn of haar eigen voor keur. en soms is zelf gemaakt ook lekkerder  maar soms ook niet {mijn mening dan}. En ik denk ook niet dat sommigen de mixen gebruiken omdat het makkelijk is ik denk dat ez die gebruiken omdat hun die gewoon  het lekkerst vinden

maar geef mij maar die van de aveve hihihihi!!

ps; me botercreme maak ik wel zelf.

5

christophe schreef:

Maak je zelf ook je glazuur? Als ik het goed begrepen heb heeft eiwitpoeder als voordeel dat het 'veiliger' is.

Icing maak ik ook zelf ja. Dat is echt zo simpel om te doen. Doe het wel met eiwitpoeder voor de veiligheid, dan kan je het ook heel lang bewaren.

6

Ik gebruik de mix voor biscuit en de mix voor botercr

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

Ik vind het biscuit gemaakt met een mix (webshop) lekkerder van structuur en daarnaast wordt het biscuit een stuk hoger dan wanneer ik het zelf maak. Verder kies ik eigenlijk vrij weinig voor 'poedertjes'. Ik ben simpelweg geen sterrenrestaurant en ga me daar ook niet mee vergelijken. Het gaat mij voornamelijk om de decoratie, maar dat wil zeer zeker niet zeggen dat de smaak daarop moet inleveren.
Wanneer ik taarten op bestelling zou gaan maken zou ik me het niet kunnen permitteren om naast al die uren decoratiewerk ook nog eens extra lang bezig te zijn met het maken van de banketbakkersroom, en daarna nog de botercr

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

8 Laatst bewerkt door Naära (01-04-2008 13:43)

Ieder moet doen waar hij/zij zich zelf het prettigs bij voelt en wat hij/zij het lekkerst vind.

Maar, wat ik dus niet begrijp is dat er altijd gezegd wordt dat het zo snel en makkelijk is. Waarom is het makkelijker? En hoe is het sneller? Je moet toch nog steeds de mix en overige ingredi

9 Laatst bewerkt door Carin (01-04-2008 13:52)

Ik wil niet lullig doen mensen... maar hierover zijn al talloze discussies geweest!
De meesten van ons hebben als hobby taart DECOREREN maar die moet dan natuurlijk wel eerst gebakken worden. Wat is er in vredesnaam mis met "poedertjes" zoals die hier neerbuigend worden genoemd???
Ik vind dat iedereen zelf mag weten hoe 'ie z'n spullen (al dan niet zelf) maakt.

Marianne... sorry maar het lijkt wel of een zeker persoon zich onder een andere naam opnieuw heeft aangemeld (of mag ik dit niet suggereren).

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

10

Carin schreef:

Wat is er in vredesnaam mis met "poedertjes" zoals die hier neerbuigend worden genoemd???

Oh, ik noemde het geloof ik ook poedertjes, maar voornamelijk omdat de topicstarter dit zo gebruikte. In ieder geval bedoelde ik het dus absoluut niet neerbuigend ;)

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

11

Woorden kunnen nou eenmaal anders overkomen op het internet. Ik krijg vaak ook een rotgevoel als ik steeds hoor dat mixen veel beter zijn (veel lekkerder, veel mooier, veel hoger, klanten krijgen dus veel meer voor hun geld, enz.). Maar ik neem aan dat dit echt niet neerbuigend bedoeld is door degene die het neerzet. Die persoon zal wel gewoon heel blij zijn met de mix, net als ik dat ben met de recepten. Het een is niet beter dan het ander, enkel smaken kunnen verschillen.
Poedertjes zal dus ook echt niet neerbuigend bedoeld zijn. ;)

12

Ik wil zeker niet neerkijken op mensen die mixen gebruiken, ik begrijp gewoon niet dat zoveel mensen toch kiezen voor additieven in hun voeding en daar eigenlijk niet bij stil staan (en wel voor de bio groenten gaan).

13

Ha een oud-dorpsgenoot(genote)!

Ik doe het allebei. Ik gebruik dus de mixen en ik maak zelf mijn biscuits zoals het mij uitkomt. Ze lukken allebei even goed  dus daar ligt het niet aan. De vullingen: het merendeel maak ik zelf (net als mijn bc) maar ben ook helemaal niet vies van een heerlijk toetje dat als vulling gebruikt kan worden.

Het grootste plezier beleef ik toch aan het decoreren van de taart. En daar koop ik alles kant en klaar voor. Daar gaat toch niets boven. En waarom het moeilijker maken dan het soms al is. Ik hoef het wiel niet uit te vinden ;)

Er zijn hier natuurlijk ook mensen die noodgedwongen zelf aan het bakken zijn geslagen door bv allergie

14

Naära schreef:

Ik ben dus een ouderwetse bakster. Gewoon losse ingredi

15

christophe schreef:

Ik wil zeker niet neerkijken op mensen die mixen gebruiken, ik begrijp gewoon niet dat zoveel mensen toch kiezen voor additieven in hun voeding en daar eigenlijk niet bij stil staan (en wel voor de bio groenten gaan).

Waarom ga je er vanuit dat mensen daar niet bij stil staan?

16

Waarom zou je bewust kiezen voor additieven als het ook zonder kan? Ik zie hier nergens argumenten om het wel te doen. Wie kan mij overtuigen om het wel te doen?

17

Niemand zal je kunnen overtuigen, denk ik. En dat hoeft ook niet.
Maar het is toch ieders eigen keuze om wel of niet met mixen en "poedertjes" te werken?

18

Waarom wil je overtuigd worden? Als jij er het nut niet van inziet, ook niet na het lezen van reacties op dit topic

19

Ik ben ook een van degenen die erg blij is met mijn kapsel recept, en inderdaad wat Naara zegt is het ook een groot voordeel dat je zonder mix gewoon je spullen bij de super om de hoek haalt en niet afhankelijk bent van speciale winkel of een webshop. De kosten zijn inderdaad ook een stuk lager. En het gemak van de mix zie ik ook niet zo erg in eigenlijk... Behalve dan dat ik de suiker en het meel apart moet afwegen, maar dat kan uiteindelijk niet de factor zijn waardoor ik uren met een gedecoreerde taart bezig ben...

En tsja, additieven... dan moet je eigenlijk niet aan een gedecoreerde taart beginnen! We strooien hier lustig rond met kleurstoffen, evt smaakstoffen, glitters en glimpoeders tenslotte. Dus voor het gezonde moet je het misschien niet doen! :nooo

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

20

christophe schreef:

Waarom zou je bewust kiezen voor additieven als het ook zonder kan? Ik zie hier nergens argumenten om het wel te doen. Wie kan mij overtuigen om het wel te doen?

Als ik dat al zou kùnnen, ik zou het niet willen. Ikzelf kies niet bewust voor additieven, ik kies op grond van een aantal argumenten voor een bepaald product. En de ene keer weegt het

21 Laatst bewerkt door christophe (01-04-2008 16:39)

lilo schreef:

En tsja, additieven... dan moet je eigenlijk niet aan een gedecoreerde taart beginnen! We strooien hier lustig rond met kleurstoffen, evt smaakstoffen, glitters en glimpoeders tenslotte. Dus voor het gezonde moet je het misschien niet doen! :nooo

Er zijn toch ook natuurlijke kleurstoffen? Het aantla kleuren zal wel beperkter zijn.

22

Weet jij toevallig verkoopadressen van natuurlijke kleurstoffen? Ik denk dat je er een boel mensen blij mee maakt. Ik gebruik voor natuurlijke taartjes cacao en je kunt ook Pandan voor groen en koenjit voor geel gebruiken. Zit wel weer een smaakje aan, weet niet of iedereen daar van houdt. In Engeland zijn van Super Cook een beperkt aantal natuurlijke kleurstoffen te koop, maar in Nederland... :nooo

23

Carin schreef:

Ik wil niet lullig doen mensen... maar hierover zijn al talloze discussies geweest!
De meesten van ons hebben als hobby taart DECOREREN maar die moet dan natuurlijk wel eerst gebakken worden. Wat is er in vredesnaam mis met "poedertjes" zoals die hier neerbuigend worden genoemd???
Ik vind dat iedereen zelf mag weten hoe 'ie z'n spullen (al dan niet zelf) maakt.

Marianne... sorry maar het lijkt wel of een zeker persoon zich onder een andere naam opnieuw heeft aangemeld (of mag ik dit niet suggereren).

ik hou van taart decoreren !!!! en vind t SUPER dat mixen bestaan....

helaas kan ik ze niet zo snal kopen maar denk dat ik als ik in NL volgende keer bent TOCH ga inslaan.....

zie er niets mis mee.... pas op dat men niet doorslaan hierin...gebeurt weleens in noorwegen en dat is toch erger vind ik...

maar ja mijn ide...

have fun...bake you cake the way you want...MIX or no MIX hihi

Mijn blog is te vinden op: http://villaperlesukker.no/

24

Op http://radio2.be/detailpagina.cfm?id=15 … urdecaluwe vind je een interview in verband met kleurstoffen. Natuurlijke kleurstoffen zijn blijkbaar niet steeds onschadelijk (net zoals dat met synthetische kleurstoffen is). Het voordeel van synthetische is uiteraard de grotere verscheidenheid aan kleuren.
Ik vind toch dat die keuze belangrijk in. Het gaat echt niet enkel over decoreren, of zetten jullie de taart gewoon maar op de schouw? Smaak, volume, goede, gezonde en betrouwbare ingredi

25

Christophe, ik heb het idee dat jij een mening hebt en deze graag niet alleen wil delen met mensen, maar dat mensen deze mening overnemen, en dat vind ik jammer. Natuurlijk kan het "gezonder"zijn dat je alles zelf maakt, maar voor mij is dit niet handig, en zoals voor zovelen niet. Een taart is nu eenmaal niet gezond ;)

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
nieuwsgierig naar mijn taartjes? : www.keetie.com

Berichten [ 1 tot 25 van 112 ]

Pagina's 1 2 3 4 5 Volgende

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » To mix or not to mix ?