1

Onderwerp: Gestapelde bruidstaart

dames,

ik zit met een dilemma. Ik moet een bruidstaart maken voor zo'n 50 personen. Hij moet gestapeld zijn en nu wil ik dat gaan doen met deze plates en pillars.
Ik had gedacht om de volgende maten te gebruiken: 35 cm, 28 cm, 20 cm en een minitaartje van 12cm (voor het bruidspaar). Volgens mijn berekeningen kom ik dan op ongeveer 56 stukjes?
Maar nu ben ik toch aan het twijfelen: de plates met een gladde rand hebben ze in de maten 15/20/25/30/35, met gekarteld randje: 12/20/28/35 cm. Glad vind ik mooier maar dan heb ik 2 taarten met een oversteek van 3 en 2 cm. Is dat niet storend? Ik kan wel hier en daar wat bloemmetjes erop leggen maar je gaat dat blijven zien. De taarten worden cr

2

Re: Gestapelde bruidstaart

Hoi Nathalie...kan me voorstellen dat je dat heel eng vind :Y ...maar helaas heb ik geen antwoord voor je :nooo ...misschien kun je de gekartelde rand nemen, want daar zijn de maten wel goed van...en alsnog bloemetjes en dergelijke langs het randje zodat je deze niet ziet...het is maar een idee :-)
Ik wens je veel succes met het maken van de bruidstaart...ga niet twijfelen hoor...girl you can do it ;)

"Het is altijd een feestje met elk Ti-Ta-ToverTaartje"
Groetjes, Dolores...  www.ti-ta-tovertaartjes.nl

3

zit je niet hele grote stukken te rekenen?
uit een taart van 35 cm zou je toch ( 30 cm2 = ruim ) al snel 32 stukken hebben, dus dan hoef je toch nog maar 1 van 18 stukken te hebben, en dat is ongeveer 26 cm..
dus misschien maak je het jezelf te moeilijk.. ?

dit volgens de berekening van Lara M. :
je moet de oppervlakte berekenen van de ronde vormen: dat is de helft van de maat (25 cm bv) 12,5 in het kwadraat x pi
Dus 12,5 x 12,5 x 3,14 = 490,62 Dat deel je door de grote van je stukjes: ik doe tussen 6x5 cm (dat is 30 cm oppervlakte) en 5x5 cm (25 cm oppervlakte) bij een taart van 10 cm hoog.
Dan deel je de oppervlakte van je taart door die bedragen
490,62 / 30 = 16
490,62/ 25 = 19
Oftewel tussen de 16 en 19 stukken taart.
Zo kun j het dus met alle vormen doen die rond zijn.

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
nieuwsgierig naar mijn taartjes? : www.keetie.com

4

Zoals ik je stukje (alwel moe dus niet meer helemaal helder :) ) lees, vraag je dus twee dingen? Hoeveel stukjes hala je uit de maten? (Dit is denk ik persoonlijk, ligt aan hoe groot je wilt snijden en hoe hoog je taart is) en ervaringen over die pillars?
Ik heb twee weken geleden een bruidstaart van drie etages gemaakt, waarvan de bovenste (voor het bruidspaar) op pillars stond. Ik zal proberen morgen even de foto te plaatsen. Ik was helemaal niet blij met de opdracht, want ze wilden een Amerikaanse bruidstaart met veel spuitwerk en dus die pillars.
Was in eerste instantie niet helemaal mijn ding, zoals ik ook lees denk ik bij jou en die plates met een randje, klopt dit idee :) ?
Maar heb toch voor die met een randje gekozen omdat dit qua maat paste bij het aantal mensen en de pillars die ik had.
Ik vond 'm heel prettig werken (die verhoging op een plate zeg maar), alles past en je hoeft bijna niks uit te meten met dowels, hoogte, verbergen enz.
En toen de taart af was, vond ik 'm zelfs mooi :) ! Terwijl ik van te voren echt een bal in mijn maag had, dacht dat wordt ooit wat met die pillars en plate.
Als je er wat aan hebt, post ik morgen (als ik uitgeslapen ben :) ) wel even de foto, eigenlijk zie je achteraf bijna niks van dat "sierrandje" en is het nog handig ook om bloemetjes of roosjes ofzo op te leggen.
Ennuh, niet zenuwachtig worden van je

5

Hey Nathalie,

Ik heb wel een keer met die platen en pilaren gewerkt. Bij deze (lelijke, tenminste, niet mijn smaak :)) bruidstaart:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HMSIZD6Q.jpg
Ik had toen inderdaad die met een sierrandje gebruikt, en die had ik steeds 1 inch groter dan m'n taart, maar daar zie je dus niets van omdat hij dan mooi binnen de ronde rand zit zeg maar, paste dus perfect. Ik vond het randje ook totaal niet storend, terwijl ik vantevoren ook liever de rechte wilde, maar als je dan iets over hebt is het storender dan als het zo'n kartelrandje is, omdat het dan nog meer lijkt alsof het hoort. Is mijn bescheiden mening.
Ik weet dat ze bij maak je taart hele mooie onderleggers hebben (goud en zilver ofzo)! Dat zou je er ook nog onder kunnen leggen, dan zie je het randje niet (of het nou kartel of recht is).
Ik reken trouwens voor 50 personen een 30, 25 en 20 cm, en dan kom je wel uit hoor!

Mijn website: Presentaart

6

Hoi Nathalie,
Ik heb de taart die ik in mijn vorige reactie beschreef even in de parade gezet, hoop dat je er wat aan hebt :) En niet er tegen op zien hoor, ik vind dat je hele mooie taarten maakt, dus een bruidstaart moet lukken :)

7

Ik heb even gekeken Baukje, heel mooi!
Ik heb trouwens andere pilaren gebruikt: de Grecian spiked pillars.
De reden dat ik voor die heb gekozen is dat je ze in je taart zet, waardoor het op het onderbord eronder rust, en dat vind ik veiliger, helemaal met biscuit. en omdat ik nogal hoog moest ook :) Die pilaren die Baukje gebruikt staan op de taart (toch?), en dat vind ik echt wel een beetje tricky, helemaal met veel lagen... :S (of ben ik nu een mietje ;))
Waar je even goed op moet letten voor je pilaren besteld en borden, dat het dezelfde systemen zijn, dus dat ze op elkaar passen, want niet alles past op elkaar, ze hebben verschillende systemen bij Wilton...
Het gaat vast lukken! Succes :D

Mijn website: Presentaart

8

Ja, Mascha (dank voor je complimenten trouwens :) ) dat heb je goed gezien, die staan inderdaad op de taart en moet eerlijk zeggen dat ik dat wel doodeng vond :) Maar alles is goed gegaan :) En doordat je "doppen"om de pilaren heen zet kun je verbergen dat je er evt. iets onder zet want dat heb ik dus wel gedaan. Ik heb plastic dowels in de midddentaart zitten die weer in de pilaren een stukje staan. Snap je het nog?
Anders durfde ik het ook niet :(
En de boventaart staat uiteraard helemaal vastgeplakt met icing op het plateau :) Echt geen beweging in te krijgen :)

9

Dames, dank jullie wel voor jullie tips. Ik ga morgen eens kijken voor de plates en pillars. Vanavond nog eens goed uitdokteren welke maten ik nu ga maken ;) en dan maar eens een proef exemplaar maken.
Ik hoef gelukkig niet in de hoogte te werken dus dat wiebelgevaar heb ik niet. Ik wil ze gebruiken voor de stevigheid bij het stapelen en aansnijden.

10

Nathalie schreef:

Dames, dank jullie wel voor jullie tips. Ik ga morgen eens kijken voor de plates en pillars. Vanavond nog eens goed uitdokteren welke maten ik nu ga maken ;) en dan maar eens een proef exemplaar maken.
Ik hoef gelukkig niet in de hoogte te werken dus dat wiebelgevaar heb ik niet. Ik wil ze gebruiken voor de stevigheid bij het stapelen en aansnijden.

H

"Het is altijd een feestje met elk Ti-Ta-ToverTaartje"
Groetjes, Dolores...  www.ti-ta-tovertaartjes.nl