Onderwerp: Wanneer taart bekleden?
Dinsdag is mijn schoonmoeder jarig. Maandag en dinsdag werk ik de hele dag. Is het te vroeg als ik zondag de hele taart al maak? Ik wil de taart vullen met jam, botercreme en banketbakkersroom.
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » Wanneer taart bekleden?
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
Dinsdag is mijn schoonmoeder jarig. Maandag en dinsdag werk ik de hele dag. Is het te vroeg als ik zondag de hele taart al maak? Ik wil de taart vullen met jam, botercreme en banketbakkersroom.
Het kan uiteraard wel maar ik zou hem in de vriezer zetten. Je zult een boel reakties krijgen van mensen die zeggen dat het prima gewoon (dus zonder de vriezer) kan. Dat is op zich ook wel zo, de taart zal niet bederven in die 2 dagen. Maar ikzelf lust alleen taart die vers is en de 3e dag is 'ie dat simpelweg toch niet meer. Dus zet hem zondagmiddag in de vriezer en haal hem er dinsdagochtend uit (ervan uit gaande dat je hem dinsdagavond nodig hebt).
Ik wil een stapeltaart maken (bijenkorf) en die in een keer bekleden, dus dan past ie niet meer in de vriezer. Morgen versieringen maken (bijen en bloemen), cake bakken en dan maandag bekleden is denk ik een betere optie. Heb de hele avond maandag. Dan is ie lekker vers... Moet ik de cake nog in de vriezer zetten als ik m'n zondag maak en maandag gebruik?
Ik ben er dus zo een waar Carin het over heeft en die vindt dat zondag maken, dinsdag eten best kan. Ik heb wel eens taarten gemaakt die een week bleven staan en daarna nog minstens net zo lekker smaakten!
Maak je de banketbakkersroom zelf of van zo'n pakje poeder? Zelfgemaakt zou ik namelijk dan weer geen twee dagen laten staan.
ff off-topic, ik zie dat je in Assen woont. Leuk! het noorden is ondervertegenwoordigd op dit forum, ik woon ook in Assen!
Ben even aan zoeken en kwam op dit topic terecht. Ik heb zaterdagmiddag een taart nodig om 15.00 en die wordt tussen 15.00 en 17.00 opgegeten. Nu wil ik hem morgenochtend (vrijdag) afmaken zodat ik er zaterdag niets meer aan hoef te doen. Kan ik hem dan in de koelkast bewaren? Hoe zouden jullie dat doen? Of zouden jullie er toch voor kiezen om er zaterdagochtend de tijd voor vrij te maken???
Bij mijn marsepein taarten vind ik juist dat ze beter smaken als ze 2 dagen hebben gestaan. Ik bak biscuit altijd twee dagen van te voren. Doe er 'savonds vulling tussen, laat em staan over de nacht, volgende dag bekleed ik em en leg ik decoratie er op, 's avonds geef ik em af en dag daarna wordt ie opgegeten;) Alle decoratie van marsepein of fondant maak ik 1 tot 2 weken van te voren.
Ok super bedankt voor je reactie!
Ik heb zojuist het boek hoe versier ik een lekker koekje gekregen en daar staat dus steeds in laat het 24 uur rusten (na het bedekken met marsepein)
waarom is dat dan?
misschien omdat smaak dan beter wordt? Ik laat het een nacht rusten voordat ik het bedek met marsepein omdat dan de lagen "vast zuigen" op elkaar en je dan de randen die uitsteken kan weg snijden en de taart daardoor lekker strak wordt. Plus dat je geen problemen krijgt doordat de lagen van elkaar schuiven.
Maar wat doe je met een aangesneden taart die je tot de volgende dag wil bewaren?
Iemand had m in de koelkast gezet in gebaksdoos en hij was niet meer te eten, biscuit was vreselijk droog geworden (heb ik zelf ook wel eens gehad)
Taarten gevuld met buiten de koelkast houdbare vullingen, zoals botercreme en jam, kun je ook na aansnijden het best buiten de koelkast bewaren. Blijft ie lekkerder en mooier! Wel afdekken tegen het uitdrogen, maar niet helemaal luchtdicht afsluiten, anders gaat ie weer zweten....
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » Wanneer taart bekleden?