ff gegoogled en ik kwam hier op de site uit whahhaha lachen hoor. Mandy had het hier al eens vermeld zal het er ff tussen plakken.
-----------------------------------------
De fomule die ik gebruik is:
PI * de straal in het kwadraat x de hoogte van de taartvorm
Hierbij is PI afgerond 3,14
Dus voor een taartvorm van 24cm doorsnede (en een taarthoogte van 5 cm) wordt de inhoud dus: 3,14 * (12*12) * 5 = 2260,08
Wil ik dan een taartvorm gebruiken van 20cm doorsnede (ook 5cm hoog), dan wordt de inhoud dus: 3,14 * (10*10) * 5 = 1570
Als het recept was voor een taart van 24cm en je vorm is 20cm dan doe je dit dus delen: 1570/2260,08 = 0,69 (afgerond 0,7)
Je kunt dan alle ingredienten * 0,7 doen, maar ik kijk dan ook vaak nog even hoeveel eieren er in het basisrecept zitten. Zitten er 5 eieren in dan is het handiger om alles te verhogen tot 0,8 (=80%) zodat er hele eieren inzitten (anders sta je zo te kliederen). Wat je teveel hebt gemaakt aan beslag gooi je dan niet in het bakblik.
Ik zei het al een beetje ingewikkeld maar als je het doorhebt is het best handig en je kunt het ook berekenen voor vierkante vormen.
--------------------------------------
voor 4kanten formaten staat dus al hier boven
kijk ook eens op
www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.