1

Onderwerp: vraagje over inhoud wie rekent even met mij mee?

nu heb ik vroeger geleerd over kubike meters en centimeters. als ik nu beslag wil uitrekenen voor mijn 4kante bakring kan ik daar geen water ingooien want dat loopt er onder door. kan ik dat als volgt berekenen: lengte x breedte x hoogte?
bijvoorbeeld een 4kant van 30 cm en 7 cm hoog wordt dan 30 x 30 x 7 = 6300. dus dat zou 6,3 liter zijn. dus dan zou ik kunnen gaan voor een recept van 13 eieren, 845 gram mix en 85 gram water? klopt dat? zit in dan goed te rekenen? en hoe lang zou het ongeveer in de oven moeten?

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

2 Laatst bewerkt door Marleen (25-03-2008 17:59)

Re: vraagje over inhoud wie rekent even met mij mee?

voor een bakblik ddat ik heb van 30 x 30 daar doe ik 660 gram mix  in, 66 water en 10 eieren. Hij zou eventueel hoger kunnen. Ik zou gaan voor 750 gram mix, 75 water en 11 a 12 eieren

o, ja ik doe deze vorm 35 minuten in de oven op 180.

3

dank je wel voor je antwoord, kunt je mij ook vertellen hoe je daarop komt, zodat ik voortaan zelf kan uitrekenen bij verschillende maten?

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

4

Misschien heeft Marleen wel een lager bakblik.
Ik reken altijd zo:
De inhoud van je bakblik in liters meten,
dan per halve liter 65 gram biscuitmix gebruiken, 1 eitje en 10% water van de aantal grammen biscuitmix (in dit geval dus 6.5 ml water).

5

ja, klopt, die berekening had ik ook. maar mijn probleem was dat ik geen water in mijn bakring kan gooien omdat daar dus geen bodem in zit. :+
of ik dan de berekening van de inhoud goed had??? wiskunde is bij mij al weer ruim 20 jaar geleden :o

6

je kunt nog steeds goed rekenen! :-)

lekker duurt het langst!

7

Ja je hebt het goed berekend. Mijn bakblik heeft wel een bodem en een rand van 7 cm hoog. Ik hou altijd de schema's van felicitaartjes aan. Maar zo berekenen kan nauurlijk ook en dat is wel zo handig als je het niet even kunt afmeten met water erin.

Wordt nog een leuke berekening als ik mijn ronde bakrand wil gaan uittesten.....

8

volgens mij moet er daar ook een wiskundige formule van zijn... zal eens ff kijken of ik dat kan vinden.

9 Laatst bewerkt door kwebbeltje (26-03-2008 08:04)

ff gegoogled en ik kwam hier op de site uit whahhaha lachen hoor. Mandy had het hier al eens vermeld zal het er ff tussen plakken.
-----------------------------------------

De fomule die ik gebruik is:
PI * de straal in het kwadraat x de hoogte van de taartvorm

Hierbij is PI afgerond 3,14

Dus voor een taartvorm van 24cm doorsnede (en een taarthoogte van 5 cm) wordt de inhoud dus: 3,14 * (12*12) * 5 = 2260,08

Wil ik dan een taartvorm gebruiken van 20cm doorsnede (ook 5cm hoog), dan wordt de inhoud dus: 3,14 * (10*10) * 5 = 1570

Als het recept was voor een taart van 24cm en je vorm is 20cm dan doe je dit dus delen: 1570/2260,08 = 0,69 (afgerond 0,7)

Je kunt dan alle ingredienten * 0,7 doen, maar ik kijk dan ook vaak nog even hoeveel eieren er in het basisrecept zitten. Zitten er 5 eieren in dan is het handiger om alles te verhogen tot 0,8 (=80%) zodat er hele eieren inzitten (anders sta je zo te kliederen). Wat je teveel hebt gemaakt aan beslag gooi je dan niet in het bakblik.

Ik zei het al een beetje ingewikkeld maar als je het doorhebt is het best handig en je kunt het ook berekenen voor vierkante vormen.
--------------------------------------

voor 4kanten formaten staat dus al hier boven

10

nou, mijn eerste 4 kante proef staat nu in de oven. ik ben maar ff begonnen met een maatje van 25 x25 cm. dat kan Nordin dan mooi trakteren op school voor de juffen als hij jarig is. maar ik er gewoon petit fourtjes van. het lekken van de bakring valt wel mee vind ik. ik heb er ff een fotootje bij gedaan voor diegene die er nog een beetje angstig voor zijn. :+
http://pic4.picturetrail.com/VOL716/2664216/10132037/310319117.jpg

11

ja de fomrule met pI had ik al eens gelezen, ik ben er nog niet aan toegekomen om de bakrand te proberen.
Hoeveel mix heb je nu uiteindelijk gebruikt voor je vierkante vorm en ho hoog werd je taart ?

12

ik heb vergeten een foto te maken van het kapsel. hij was iets scheef. dus ik heb hem met iets zwaars ff op de kop neergelegd om af te koelen... :S
hij kwam iets boven het blik uit met een mix van 9 eieren. dit is het resultaat. hij gaat ongesneden en verpakt de vriezer in. snijden doen we pas op de dag zelf.
http://pic4.picturetrail.com/VOL716/2664216/19182236/310350946.jpg