1

Onderwerp: Puzzelen...hoe maak je 1 geheel ervan ?

Hoi dames,

Ik wil morgen mijn taart afmaken. Daarvoor heb ik inmiddels een plaatje van Hello Kitty uitgeprint, in delen geknipt en die op mijn fondant gelegd en uitgesneden.

Nu zie ik de mooiste creaties voorbij komen en het valt me op dat het net lijkt alsof het plaatje uit 1 geheel is, maar je "moet" dit toch puzzelen ?

Als je de delen op een showtas legt (met het originele plaatje eronder) kan je het er dan zo afhalen en op de taart leggen zonder dat het scheurt dan ?

Ben nog een beginneling..vandaar mijn vragen haha !

Ik heb overigens eetbaar lijm, daar wil ik het mee vast gaan zetten.

Greetz,

Marianne

2

Re: Puzzelen...hoe maak je 1 geheel ervan ?

Van te voren even in de vriezer leggen, dan haal je het makkelijker van je mapje af. Bij mij werkt dat goed.

natascha

Groetjes Natascha

3

Hoi Marianne,

Even voor de duidelijkheid. Je hebt alle losse onderdelen zoals je ze hebt uitgeknipt op je showmapje liggen???
Als dat zo is dan weet ik niet of je je puzzelplaatje goed gaat gepuzzeld krijgen.

Het werkt het handigst als je na het uitsnijden direct alles op elkaar/aan elkaar gaat puzzelen zodat je plaatje dan wordt zoals de kleurplaat. Dat geheel leg je dan even in de vriezer en dan op de taart.

Voor een handige how-to kijk even bij felicitaartjes onder het kopje how-to's.
Ik hoop dat het je toch gaat lukken en anders is het een goede les geweest ;)

4

Nathalie schreef:

Je hebt alle losse onderdelen zoals je ze hebt uitgeknipt op je showmapje liggen???
Als dat zo is dan weet ik niet of je je puzzelplaatje goed gaat gepuzzeld krijgen.

Het werkt het handigst als je na het uitsnijden direct alles op elkaar/aan elkaar gaat puzzelen zodat je plaatje dan wordt zoals de kleurplaat.

Wat is het dan verschil tussen het eerste en het tweede?
Ik snap wel dat het vanwege het passend maken van de gedeelten die elkaar raken beter is, maar vooralsnog wordt het dan geen vast geheel.
Is dit de bedoeling of is er een manier om de losse stukjes vloeiend aan elkaar te 'plakken'?
Ik wilde zelf namelijk al precies dezelfde vraag stellen als de topicstarter, omdat ik hezelfde probleem heb. Bij mij is het ook meer echt een puzzel terwijl de plaatjes die ik hier voorbij zie komen veel meer

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

5

Het staat ook bij de howto op felicitaartjes.nl, maar wat handig is, is om bij specifieke overgangen de marsepein een beetje groter maar wel dunner te maken. Je legt dan het andere deeltje als het ware er een beetje overheen, snappie?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

Als je je plaatje even in de vriezer legt dan worden alle deeltjes hard en valt het dus een stuk minder snel uit elkaar!
Je kunt eventueel met een penseeltje een inieminie beetje water langs het randje strijken waartegen je het volgende stukje gaat leggen.
En soms liggen dingen gewoon op een ander deeltje en niet helemaal erin gepuzzeld, krijg je meteen een beetje 3Deffect wat vaak wel erg leuk is!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

7

Marianne schreef:

Het staat ook bij de howto op felicitaartjes.nl, maar wat handig is, is om bij specifieke overgangen de marsepein een beetje groter maar wel dunner te maken. Je legt dan het andere deeltje als het ware er een beetje overheen, snappie?

Ik heb die howto al een paar keer bekeken en het stomme is dat ik het voor dat Hello Kitty-plaatje wel begrijp, maar het niet kan toepassen bij het plaatje waar ik nu mee bezig ben. Ik zie simpelweg niet welk gedeelte het 'onderste' zou moeten zijn zonder dat het vervormt.

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

8 Laatst bewerkt door citroen (24-03-2008 23:12)

Hi dames,

Ik ben vandaag dus verder gegaan met mijn taart (staat nu in mijn album). Ik had gisteren de Hello Kitty onderdelen al met de fondant gemaakt, maar het puzzelen viel me zwaar. Ik had het op een showtas gelegd en toen heb ik met eetbare lijm het e.e.a. aan elkaar vast gemaakt, waarbij ik de zwarte slierten als verbindingsstukken heb laten fungeren.

Nadeel en nogal blonT bed8: als je het gehaal van de showtas af wil halen, kan het natuurlijk gebeuren dat het vastgelijmd zit. Hubbie heeft even geholpen met loshalen waarna ik het op de taart geprobeerd heb te herstellen.

Hubbie had vandaag een opmerkelijk idee, maar ik weet niet of het werkt/kan: hij zei dat ik anders eens moest proberen eetbaar papier als ondergrond te nemen. Als je dat op de showmap legt, zou je het plaatje eronder nog kunnen zien. Door alle delen meteen aan elkaar te puzzelen op het eetbaar papier, zou het 1 geheel zijn. Als laatste eetbaar papier in vorm van het uiteindelijke figuurtje (mijn geval Hello Kitty dus) knippen en dat zou de truc moeten zijn....zou dat een optie zijn ?

Net als Sir Kneigf zou ik het graag zo willen, dat het geheel 1 mooi glad afgewerkt plaatje zou zijn. Mss behaal je dit resultaat beter met Marsepein of iets anders ?

@ Sir Kneigf...het verschil waar je om vroeg is denk ik: in mijn geval had ik alle onderdeeltjes los bewaard, maar wat Natasha bedoelt is dat ik ze eerst alvast aan elkaar had moeten puzzelen en daarna in de vriezer te doen...dan heb je 1 plaatje en nu moest ik dus nadien alles nog gaan puzzelen en als het materiaal wat harder is, lukt dat minder makkelijk.

Heb je mss een foto van jouw plaatje...kan ik ff kijken wat je bedoelt waarom je het bij Hello Kitty wel begrijpt maar bij jouw plaatje niet !

Greetz.

Marianne

9 Laatst bewerkt door Sir Kneighf (25-03-2008 12:59)

Dat wat je uitlegt over de losse onderdelen had ik er ook uit begrepen, maar ik dacht dat het misschien nog iets te maken had met het aan elkaar bevestigen van de onderdelen. Misschien dat het met marsepein inderdaad iets makkelijker gaat, ik heb het idee dat dit minder (of in ieder geval minder snel) uithardt dan de meeste fondantsoorten.
Ik heb net nog even een foto gemaakt van het plaatje:
http://i27.tinypic.com/sxypgn.jpg
Nu ik er zo naar kijk zou het wit van z'n hoofd en nek dunner gemaakt moeten worden, maar als de snavel daar nog opgelegd moet worden gaat het randje toch een beetje schuin omhoog staan?

10

ik vind hem super zoals hij is!!!

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

11

Donals is wel heel erg leuk hoor. :Y :Y :Y
Wat denk ik door elkaar gehaald word is dat er 2 manieren zijn van puzzelen, 1 ervan is, is hoe donald er nu uit ziet, gewoon als een ingekleurde kleurplaat, dus plat gepuzzeld met alle kleuren op 1 hoogte. Bij dit plaatje en plaatjes als hello kitty vind ik dat wel erg mooi.
De tweede manier is zoals ik het doe, het 3D puzzelen. Dan kijk je dus naar wat igt het verste weg, dat is dan dun, het dichtste bij is dikker en er word meer opgevuld en op elkaar gelegd.
Beide manieren zijn mooi en het is gewoon maar net wat jou goed ligt en wat je mooi vind denk ik.

12

wendy schreef:

Donals is wel heel erg leuk hoor. :Y :Y :Y
Wat denk ik door elkaar gehaald word is dat er 2 manieren zijn van puzzelen, 1 ervan is, is hoe donald er nu uit ziet, gewoon als een ingekleurde kleurplaat, dus plat gepuzzeld met alle kleuren op 1 hoogte. Bij dit plaatje en plaatjes als hello kitty vind ik dat wel erg mooi.
De tweede manier is zoals ik het doe, het 3D puzzelen. Dan kijk je dus naar wat igt het verste weg, dat is dan dun, het dichtste bij is dikker en er word meer opgevuld en op elkaar gelegd.
Beide manieren zijn mooi en het is gewoon maar net wat jou goed ligt en wat je mooi vind denk ik.

Dus het tweede is meer zoals de Piet Piraat in jouw album, toch?
Maar dan snap ik het nog steeds niet..
Want in de howto staat dat je iets onder het stukje dat je 3D wil hebben moet leggen, maar als ik dat doe met een kleiner stukje vervormt het gedeelte dat daar bovenop komt. Net als bijvoorbeeld in de howto met het strikje van Hello Kitty. Het linkse gedeelte waar nog niets onder is is groter dan het rechtse dat 3D is gemaakt. Nu maakt dat niet zoveel uit als het ergens aan een rand komt te liggen, maar wat als het ergens tussenin komt? Het lijkt mij dat zulke vervormingen bij een kleiner plaatje meer opvallen.
Zucht.. ik voel me zo'n sukkel wanneer ik dit soort dingen niet begrijp :lol:

13

He Sir Kneighf,

Die Duck van jouw vind ik helemaal geslaagd hoor ! Beter dan de mijne !

Ik ben er inmiddels ook achter dat ik bij mijn Hello Kitty de puzzelstukjes van te dunne fondant gemaakt heb. Ik ga ze voortaan wat dikker houden. !

@ Wendy,

Mij valt het op bij jouw prachtige 3d-puzzeltaarten dat er een soort van "glans" over de figuurtjes zit...hoe heb je dat zo mooi gekregen als ik vragen mag ?

Greetz,

Marianne