1

Onderwerp: candy molds

Heeft iemand al lolly's gemaakt met de candymold ???

Ik heb nu besteld voor de pasen om met de kinderen wat leuks te doen met de paasdagen.
Iemand tips of do's en don't ??
Wat is fijner om mee te werken, de candymolds of chocolade ?
Ik ben benieuwd !

2

Re: candy molds

Hoi Mirjam

Ik heb ze wel gemaakt :+
Do's zijn:
per kleur in een spuitzakje (kan ook zo'n puntzakje van het kruidvat ofzo) en dan eerst de decoraties per kleur maken. Of bijv. in zo'n spuitflesje (melting bottles oid). Dan een basiskleur eroverheen als het iets aangedroogd is, anders gaat het uitlopen. Een stevig kwastje bij de hand hebben voor als het er toch naast gaat, kun je het nog een beetje fatsoeneren. Als het er in zit even kloppen en controleren of er geen lucht in zit (dat zie je anders pas als je klaar bent en ze eruit tikt... en die moet je dan meteen opeten :)).

Ik vind de melts wel handig, want ze blijven mooi. Je doet de mold nl. in de koelkast en de temperatuur schokken luisteren bij chocolade wel veel nauwer. Ik heb hier nog van die lippen liggen (van Valentijn zeg maar, de kissing lips) en die glimmen nog net zo als toen ik ze maakte! Maar chocola is natuurlijk ook lekker, dan moet je dus gewoon goed opletten met je temperatuur enzo. Ik vond het goed te doen. Ohja, aan de bovenkant afstrijken dat het mooi glad is. Ik had haast en dat dus niet gedaan, daardoor kunnen ze niet mooi "liggen" want allemaal hobbels!

Succes en veel plezier. Het is goed te doen en zeker ook leuk voor de kids. En ook zo weer schoon, chocola of melts eruit en je kunt de volgende lading maken! :D

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

3

Bedankt voor je uitleg Inge !!!!
Ik ben benieuwd wat de kids er van vinden.  :lol:

4

Had ze ook al in mijn winkelwagentje liggen bij mijn bestelling bij de hebshop, maar toen ik de 150,- passeerde er toch maar weer uitgehaald...:D Veel plezier ermee!

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

5

Hahaha Jozien, wat knap van je dat je de verleiding kon weerstaan.

Ik had alleen maar de candymolds in mijn ehhhhhhhhhh het wagentje van MArianne ;)  en heb me weten te beperken tot alleen spulletjes voor de candymold en verder nietsssssssssssss. Goed van mij he.  :lol:

6

mirjam buit schreef:

Ik had alleen maar de candymolds in mijn ehhhhhhhhhh het wagentje van MArianne ;)

Ja, en toen dacht ik: heej... dat wil ik ook eens proberen! En heb alles verdubbeld :S

(dus als je nou nog echte spuitzakken ipv kruidvatzakken wilt, die heb ik

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

Ik heb ze van de week gebruikt om chocolaadjes te maken en is goed gelukt (alleen dus niet afgestreken, ga ik vanavond wel doen).

Weet alleen iemand waarom het ene chocolaadje wel mooi glansde toen ik ze eruit haalde en andere niet?

8

Neeltje schreef:

Ik heb ze van de week gebruikt om chocolaadjes te maken en is goed gelukt (alleen dus niet afgestreken, ga ik vanavond wel doen).

Weet alleen iemand waarom het ene chocolaadje wel mooi glansde toen ik ze eruit haalde en andere niet?

Te maken met niet juist temparatuur van de chocolade :)

9

OK, geen flauw idee wat die moet zijn en hoe ik dat zou kunnen meten. Ik smelt gewoon de chocola en doe die dan in de vormpjes en laat ze bij kamertemperatuur weer hard worden.

10 Laatst bewerkt door Sir Kneighf (20-03-2008 23:10)

Neeltje schreef:

OK, geen flauw idee wat die moet zijn en hoe ik dat zou kunnen meten. Ik smelt gewoon de chocola en doe die dan in de vormpjes en laat ze bij kamertemperatuur weer hard worden.

Chocolade heeft een temperatuurschok nodig om een glans te verkrijgen.
Direct na het afstrijken in de koelkast dus!
Candy Melts zijn niet gemaakt van chocolade, maar ik vermoed dat de eigenschappen redelijk gelijk zijn ;)

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

11

En ik had altijd begrepen dat ze niet in de koelkast mochten bij het afkoelen?? Ik zal het de volgende keer proberen. Wil nu alleen andere en wat kleinere molds, want deze voor Pasen zijn voor chocolade eigenlijk beetje groot, of beter gezegd dik.

12

Ik vind dit net op 'n site bij m'n zoektocht naar vormpjes:

Tips voor het koelen
Bent u klaar met dompelen? Plaats de pralines dan niet onmiddellijk in de koelkast maar laat ze eerst een kwartier op kamertemperatuur (tot 20°C) uitharden. Grote temperatuurschokken doen de chocoladeglans afnemen en zouden een dun chocoladelaagje zelfs kunnen doen breken.

13

is een candymool een lollie???

Mijn blog is te vinden op: http://villaperlesukker.no/

14

Dat zijn vormpjes om inderdaad lollies te maken.