1

Onderwerp: Hoe voorkom je plooitjes?

Ik heb nog maar 4 taarten bekleed met fondant en ik krijg het niet helemaal strak. Ik heb telkens plooitjes aan de onderrand. Wie heeft er tips? Zowel voor ronde als vierkante taarten. Hoe krijg ik een mooie strakke taart?

Groetjes, Lisette

2

Re: Hoe voorkom je plooitjes?

Wat ik doe is de taart op een draaiplateau zetten (van Ikea), en dan de plooi optillen, fondant/marsepein tegen de taart aandrukken en met de zijkant van mijn hand 'omhoog wrijven' (dit voorkomt dat je marsepein of fondant op de rand scheurt, daar staat dan geen druk op zeg maar). En zo ga je rond, en als er een nieuwe plooi ontstaat, voorzichtig deze weer lostillen en opnieuw er glad tegenaan drukken. Net zolang lostillen bij plooien en plooitjes en weer opnieuw zachtjes drukken tot het glad is.

Lastig met tekst uitleggen trouwens :S

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Het helpt ook als je je fondant of marsepein niet t

Mijn website: Presentaart

He ja ik heb dit een tijdje terug ook gepost.......en bij mij kwamen de tips eruit om voor een aantal keren om te oefenen de marsepein/fondant idd wat dikker uit te rollen, als je dan goed afgaat kun je weer wat dunner gaan rollen en zorgen dat de lap groot genoeg is dus dat hij er ruim overvalt. ik ben dit gaan doen en het lukte me.......dat geeft zo een goed gevoel dus ik hoop dat je hier wat aan hebt en dat je geen plooitjes meer krijgt! Succes!

Liefs van Anke
"Een beetje van mezelf en een beetje van hier"

5

Boven aan beginnen. Marsepein glad strijken op de top. Dan marsepein vast pakken met ene hand en naar beneden wrijven met andere hand. Goed beneden aandrukken en afsnijden met een pizzames.

Of zoals hier: http://vimeo.com/298002

voor inspiratie kijk op www.kakeboksen.no

6

En inderdaad zorgen dat je lap marsepein/fondant groot genoeg is :Y dan heb je veel ruimte

7

Wat bij mij heel goed werkt: mijn taart iets hoger zetten, bijvoorbeeld op een blik, zodat de onderkant vrij is. Zo krijg ik 'm veel makkelijker strak bekleed. Wel rustig aan doen en oppassen dat de taart niet van het blik valt :)

Groetjes, Sylvia

8

Wat sylvia aangeeft heb ik de laatste keer ook ervaren, ik had ook steeds moeite meth et glad bekleden, maar heb hem de laatste keer op een omgekeerde schaal gezet en toen ging het gladstrijken veel beter, had veel meer ruimte....

Groetjes Cassidy