1

Onderwerp: Wat is kokosvet en couverture?

En kan ik dit vervangen door wat anders?
Ik heb namelijk een heerlijk boek gekregen over chocolade.
en daar stonden een paar dingen in die ik dus niet kende.
Zoals Couverture?
En kokosvet?
Ik heb wat gegoogled, maar het is me nog niet duidelijk. Coucerture zou te vervangen zijn door chocolade? Maar dan begrijp ik de recepten niet meer, omdat er soms ook gewoon wordt gesproken over chocolade.
Kokosvet zit volgens de recepten elke keer door de couverture of chocolade, en dan lijkt het op de foto dat ze eignelijk een ganache hebben gemaakt.
Ik snap er even niks meer van!
Is er iemand die me kan helpen?

Kan ik kokosvet en couverture vervangen door iets anders?

Thanks!

2 Laatst bewerkt door Franky (07-03-2008 09:56)

Re: Wat is kokosvet en couverture?

Couveture is chocola maar met een hoog cacao gehalte.  Staat het als extra ingredient naast bv chocola dan wordt er vaak de hele pure chocola mee bedoeld.
Ik kan je niet helpen met het kokos vet. En mijn chocolade boek heb ik uitgeleend.

groetjes francisca

3

kokosvet is een neutraal vet. te koop in de natuurvoedingswinkel. Couverture is inderdaad een soort chocola en het lijkt me dat je dan ook chocola kan gebruiken, maar dan is de verwerking misschien anders dan in je recept staat..... ;S

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4

Hee Franky, je was me net voor!!

mirjam

5 Laatst bewerkt door Babs (07-03-2008 10:00)

Dankje franky! Nu begin ik het recept te snappen. Dus als ik het goed begrijp dan kan ik gewoon 70 % chocolade gebruiken? Ik zou namelijk niet weten hoe ik aan couverture zou komen namelijk.

6

Mirjam, heb je het dan over plantaardig vet zoals crisco. Of kan ik het ook vervangen door roomboter?

7

Kokosvet kun je ook bij de toko kopen :)

8

even googlen ;) :

Couverture is een halffabrikaat uit de cacao-industrie.

Het bestaat uit in blokken geperste chocolade met suiker en cacaoboter toegevoegd en wordt vooral geleverd aan de banketbakkerijen. De toepassing betreft vooral het vervaardigen van bonbons maar ook wordt het aangewend na smelting als dekmiddel voor taarten en andere patisserieproducten. In kleinschalig huishoudelijk gebruik kan in recepten het eventueel vervangen worden door repen pure chocolade.

Nog meer uitleg: http://www.handwerkbonbons.nl/historie.htm

Roosje

9

Swinta schreef:

even googlen ;) :

Couverture is een halffabrikaat uit de cacao-industrie.

Het bestaat uit in blokken geperste chocolade met suiker en cacaoboter toegevoegd en wordt vooral geleverd aan de banketbakkerijen. De toepassing betreft vooral het vervaardigen van bonbons maar ook wordt het aangewend na smelting als dekmiddel voor taarten en andere patisserieproducten. In kleinschalig huishoudelijk gebruik kan in recepten het eventueel vervangen worden door repen pure chocolade.

Nog meer uitleg: http://www.handwerkbonbons.nl/historie.htm

Dat had ik dus ook al gevonden zoals ik zelf al beschreef, waarschijnlijk heb je mijn topic te snel gelezen? ;)
Alleen was me niet helemaal duidelijk hoe het in het recept werkte omdat daar ook wordt gesproken over chocolade.
inmiddels is me het antwoord duidelijk via frankie.
Maar eh als je me meer kan vertellen over kokosvet, daar kwam ik echt niet uit via google. Wel wat het is, maar niet of ik het kan vervangen door iets anders.

10

Is kokosvet niet gewoon hetzelfde als zo'n blok santen van de toko???

Ik kijk even in mijn koelkast: ik heb van het merk Renuka en er staat cocoscreme op, in een pakje van 200 gram.
Het is een hard wit vet, in blokvorm dus.

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

11

Hahahah, lieselotte nou weet ik het helemaal niet meer man!

Kunnen ze die boeken nou niet gewoon meteen goed vertalen met de juiste produkten in het nederlands er bij, Hhahahahahaahah.
Nou ja er zal toch vast wel iemand zijn die mij kan vertellen of ik iets anders kan gebruiken ipv kokosvet.
Als ik namelijk het recept lees lijkt het er eigenlijk gewoon op dat ze boter erbij doen.
Lees in recept van een ganache dat ze dus slagroom, met kokosvet smelten en daarna de couverture erbij doen.
Nou doen wij dat niet gewoon met boter dan?

12

couverture is chocolade met een hoge cacaopercentage. Ik geloof 75 of 90 maar dat weet ik niet meer. Wel waar je het kan kopen, dat is nl bij een bonbonwinkel. Daar kost een reep van 100 gr bijna 2 euro.
de toko en de reformwinkels verkopen cocosvet. Santen kan ook!!

Groetjes

13

Babs schreef:

Hahahah, lieselotte nou weet ik het helemaal niet meer man!

Kunnen ze die boeken nou niet gewoon meteen goed vertalen met de juiste produkten in het nederlands er bij, Hhahahahahaahah.
Nou ja er zal toch vast wel iemand zijn die mij kan vertellen of ik iets anders kan gebruiken ipv kokosvet.
Als ik namelijk het recept lees lijkt het er eigenlijk gewoon op dat ze boter erbij doen.
Lees in recept van een ganache dat ze dus slagroom, met kokosvet smelten en daarna de couverture erbij doen.
Nou doen wij dat niet gewoon met boter dan?

Ik denk dat je wel boter kunt proberen te gebruiken, maar dat het niet 100 % hetzelfde wordt. Vooral ivm de vastheid. Boter of margarine bij kamertemperatuur is nog vrij zacht, maar kokosvet niet. Dus het wordt met boter wat smeuiiger, het is maar net of dat vervelend is voor hetgene wat je probeert te maken.

Maar die santen verkopen ze bij elke toko hoor, meestal in het het gekoelde gedeelte. is ook niet duur ofzo.

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

14

Je kan couverture in puur, melk en wit krijgen ! het heeft een veel hoger vetgehalte en verwerkt veel gemakkelijker als je bv. pralines wil maken of een taart of cake wil overgieten. Als je bv. gewone chocolade uit de winkel smelt en er dan een cake mee overgiet, dan is de laag die op de cake blijft hangen veeeeel dikker dan met couverture. Daar kan echt een flinterdun laagje mee aanbrengen. Kokosvet wordt toegevoegd om zo'n dun laagje te kunnen gieten.

Als je vreugde wil vermenigvuldigen, moet je haar delen. (Pythagoras)

15

Babs schreef:

Dankje franky! Nu begin ik het recept te snappen. Dus als ik het goed begrijp dan kan ik gewoon 70 % chocolade gebruiken? Ik zou namelijk niet weten hoe ik aan couverture zou komen namelijk.

ja hoor dat is prima. De callebout callets van de webshop zijn ook heel goed.

groetjes francisca

16 Laatst bewerkt door kokkie (08-03-2008 09:55)

Ik vind hier inderdaad dat santen hetzelfde is als kokosvet. Ik dacht ik zoek het eens op want santen deed mij meer denken aan iets met kokosmelk en dat klopt dus ook want het is: "Santen is het kokosvet gemaakt door het kokosmelk te laten "inkoken".
Hoewel ik op een site van het zeepmakersgilde (ook een leuke hobby?) weer lees dat het NIET hetzelfde is. Zucht.
Als ik het zou moeten vervangen zou ik dat idd door een ander plantaardig vet doen, kweet niet in wat voor recept je het nodig hebt? Is het bijv. essentieel dat er een kokossmaak aanzit?

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

17

Nee het wordt dus in het boek meestal gebruik als zijnde glazuur/laagje/ganache.
Dus ik denk zelf de hele tijd: dat kan dan toch ook met boter?
Niet dat ik dat kokosvet niet zou willen geruiken, maar las dat dit erg duur zou zijn.
Ja en ik ben ook van de gemakke hoor, dus alles wat in de supermarkt gehaald kan worden is voor mijn fijn.

18

santen is niet hetzelfde als kokosvet. Santen is inderdaad ingedikte kokosmelk, maar kokosvet is alleen het vet. Dus zonder de andere stoffen erdoor. Ik zou er ook geen boter voor in de plaats doen, want dat is weer heel anders. Dan eerder crisco of zo.

Mirjam

19

Lijkt me ook, crisco. Of anders misschien plantaardig frituurvet? Klinkt wel ranzig maar dat is crisco uiteindelijk ook, hahaha

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

ik heb hier een grote pot kokosvet van de toko... kost niet veel.... stuk goedkoper als crisco