1

Onderwerp: Wat als je geen marsepein en/of fondant lust?

Lieve allemaal,

Heb er nu pas twee taarten opziten maar wil nu toch ook wel eens smullen van mijn taarten. Helaas lust ik zelf geen marsepein of fondant. Hebben jullie een idee hoe je wel een mooi beklede taart kunt verkrijgen zonder die materialen te gebruiken?

(ben wel dol op chocolade!!)

Alvast bedankt voor het meedenken en een hele gezellige dag!

2

Re: Wat als je geen marsepein en/of fondant lust?

Nou, als je dol bent op chocolade, dan zou ik zeker ganache proberen! Niet dat het me zelf ooit is gelukt, maar op het forum komen regelmatig prachtig strakke met ganache overgoten taarten voorbij :Y

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

ja, dat probleem is hier ook een beetje eigenlijk ik heb zojuist een bestelling gedaan voor de marsmallow variant. kijken of dat wat is. meestal eet ik van alles wel een klein beetje maar ik vind het toch leuker als ik het wel lust. aan de andere kant. de meeste mensen lusten het wel dus dan geniet ik van hun bewonderende blikken :D

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

4

of kneedbare chocola, lekker en het lijkt met bewerken op fondant.

5

willeke k schreef:

of kneedbare chocola, lekker en het lijkt met bewerken op fondant.

En hoe maak je kneedbare chocolade????

6

Er staan een paar recepten in de Ingezonden Receptenrubriek:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=17970
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=13162
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … hp?id=9360
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … hp?id=4854

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

Bedankt voor de recepten!!

8

Of gewoon afwerken met botercreme (en die kan in allerlei smaakjes!) :)

Trouwens: hetzelfde probleem hier, ik vind het ook niet

Groetjes Tien

9

Tien schreef:

Of gewoon afwerken met botercreme (en die kan in allerlei smaakjes!) :)

Trouwens: hetzelfde probleem hier, ik vind het ook niet

10

Jawel, vooral als je het even laten opstijven in de koelkast en daarna glad strijkt met een warm mes (warm maken onder de kraan, afdrogen! en alle hobbeltjes wegwerken). Als dan de botercreme na verloop van tijd weer te zacht wordt om makkelijk bij te werken, dan: hup! de koelkast even weer in.
Die methode gebruik ik ook als ik ganache over een taart giet, zodat het zo strak mogelijk wordt.

Groetjes Tien

11

Tien schreef:

Jawel, vooral als je het even laten opstijven in de koelkast en daarna glad strijkt met een warm mes (warm maken onder de kraan, afdrogen! en alle hobbeltjes wegwerken). Als dan de botercreme na verloop van tijd weer te zacht wordt om makkelijk bij te werken, dan: hup! de koelkast even weer in.
Die methode gebruik ik ook als ik ganache over een taart giet, zodat het zo strak mogelijk wordt.

oke, die hou ik in mijn achterhoofd!

12 Laatst bewerkt door kwebbeltje (11-03-2008 13:35)

kijk eens naar dit filmpje
http://www.cliksecrets.com/ar/buttercreamicing.php?ar=1
de directe link werkte niet, dus dan maar via een omweg.... ff naar benden scrollen en op het filmpje klikken, dan wordt je doorgeleidt

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

13

kwebbeltje schreef:

kijk eens naar dit filmpje
http://www.cliksecrets.com/ar/buttercreamicing.php?ar=1
de directe link werkte niet, dus dan maar via een omweg.... ff naar benden scrollen en op het filmpje klikken, dan wordt je doorgeleidt

is dat nou botercreme of icing?

14

volgens mij botercreme...

15

Ik wil je echt de chocolate leather aanraden, die is echt heeeerlijk....En te maken in je favoriete chocosmaak, dus of je nu van melk, wit of puur houdt, het kan allemaal. Witte chocolate leather kun je zelfs kleuren met kleurgels! Ik gebruik altijd het recept van Granny W (dus met glucosestroop). Echt niet moeilijk om te maken. Wel een kliederig werkje :D

Groetjes, Jozien.

Misschien wel leuk om even te zien hoe zo'n taartje er dan uitziet?
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PG3HMECQ.jpg

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

16

willeke k schreef:

is dat nou botercreme of icing?

Dat is inderdaad botercreme. Zij noemen het buttercream icing....Goeie methode wel met dat keukenpapier lijkt me. Alleen hebben wij in Nederland volgens mij geen glad keukenpapier...(ik niet in elk geval :D)

Groetjes, Jozien.

Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

17

misschien bakpapier gebruiken??? daar heb je ook zo'n afwasbare teflon spul van, dat is misschien po den duur nog voordeliger?

18 Laatst bewerkt door willeke k (13-03-2008 15:28)

of misschien van tevoren strijken?? (en dan niet naar het gezicht van je partner kijken, die denkt dat het helemaal in je bol is geslagen....)
Wordt de botercreme dan op den duur zo hard dat het niet meer "afgeeft"?

Ik heb eens een keer de botercreme glad gestreken met een schone nieuwe verfroller!!!Werd super glad!!!Ook een idee??!!

20

Misschien dat marsepein die je maakt zonder amandelen wel een optie is? Misschien heeft kwebbeltje daar een recept van? Dat is geloof ik op basis van een hoop poedersuiker en boter als ik me goed herinner....

21

Heb me de afgelopen Paasdagen ook geamuseerd met het maken van Chocolate leather. Was toch niet zo makkelijk als ik verwachte.
Witte chocolade is iig moeilijker dan melkchocolade maar heb al wat roosjes gemaakt en ook al een grote lap uitgerold en op veel poedersuiker is dat idd goed te doen. Je moet dan wel de bovenkant zo strak mogelijk proberen te houden om als bovenlaag te houden want de onderkant ziet er niet meer uit door al die poedersuiker.

Nu heb ik alleen nog een vraagje: kan ik de chocolate leather met een milkyway/slagroomvulling op de taart plakken of kan dit alleen met botercreme. De taart wordt met Milkyway/slagroom een banaan/slagroom gevuld dus botercreme vind ik er niet echt bij passen?

22

Simone86,
Marsepein zonder amandelen gaat je denk ik niet lukken!
Heb het geprobeerd voor mijn dochter die allergie heeft voor noten,
dus ook geen amandelen mag,
maar het is zonder niet goed te krijgen, volgens mij...

23

kids4co schreef:

Simone86,
Marsepein zonder amandelen gaat je denk ik niet lukken!
Heb het geprobeerd voor mijn dochter die allergie heeft voor noten,
dus ook geen amandelen mag,
maar het is zonder niet goed te krijgen, volgens mij...

Klopt....Verschillende mensen op het forum hebben het al eens geprobeerd, maar het werkt niet. Je kunt er alleen zeer eenvoudige figuurtjes van boetseren. Uitrollen gaat niet, want dan breekt en scheurt het. Bovendien is het maar kort houdbaar. En ook niet lekker begreep ik.

Ibonn schreef:

Heb me de afgelopen Paasdagen ook geamuseerd met het maken van Chocolate leather. Was toch niet zo makkelijk als ik verwachte.
Witte chocolade is iig moeilijker dan melkchocolade maar heb al wat roosjes gemaakt en ook al een grote lap uitgerold en op veel poedersuiker is dat idd goed te doen. Je moet dan wel de bovenkant zo strak mogelijk proberen te houden om als bovenlaag te houden want de onderkant ziet er niet meer uit door al die poedersuiker.

Poedersuiker?? Daar heb ik geen ervaring mee....Ik rol gewoon uit op een plastic tafelzeil, dat gaat vrij gemakkelijk omdat het wat vettig is.

Ibonn schreef:

Nu heb ik alleen nog een vraagje: kan ik de chocolate leather met een milkyway/slagroomvulling op de taart plakken of kan dit alleen met botercreme. De taart wordt met Milkyway/slagroom een banaan/slagroom gevuld dus botercreme vind ik er niet echt bij passen?

Dat vraag ik me ook af....Volgens mij moet het wel kunnen, het vetgehalte is volgens mij dermate groot dat het niet smelt van vocht. Maar zelf heb ik het niet geprobeerd, ik heb gewoon botercreme eronder gedaan voor de zekerheid.

Dat botercreme niet zou passen bij slagroom/milky way/banaanvulling ben ik niet met je eens! Ik zou een dergelijke taart, die bekeed zou worden met fondant of marsepein, afsmeren met chocoladebotercreme, zaaaalig!!!!

Groetjes, Jozien.

24

Jozien schreef:
Ibonn schreef:

Poedersuiker?? Daar heb ik geen ervaring mee....Ik rol gewoon uit op een plastic tafelzeil, dat gaat vrij gemakkelijk omdat het wat vettig is.

De witte chocolade is te plakkerig, heb de verhouding nog niet goed. zonder poedersuiker blijft het plakken als oliebollendeeg :D De melkchocolade lukt trouwens perfect maar is wat droog aan de randjes en rafelt hierdoor. Dit heeft wel een mooi effect voor de rozenblaadjes.

Jozien schreef:
Ibonn schreef:

Dat vraag ik me ook af....Volgens mij moet het wel kunnen, het vetgehalte is volgens mij dermate groot dat het niet smelt van vocht. Maar zelf heb ik het niet geprobeerd, ik heb gewoon botercreme eronder gedaan voor de zekerheid.

Dat botercreme niet zou passen bij slagroom/milky way/banaanvulling ben ik niet met je eens! Ik zou een dergelijke taart, die bekeed zou worden met fondant of marsepein, afsmeren met chocoladebotercreme, zaaaalig!!!!

Groetjes, Jozien.

Chocoladebotercreme, dat is idd een ideale oplossing maar hoe maak je dat :o? Gesmolten chocolade aan toevoegen, of zo?

25

Dat kan, maar simpeler is door er cacao door te mengen. Of chocopasta....

Groetjes, Jozien.

Berichten [ 1 tot 25 van 26 ]

Pagina's 1 2 Volgende

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bekleden » Wat als je geen marsepein en/of fondant lust?