Nog een tip (al ben ik de klepel een beetje kwijt): gelatine moet je inderdaad eerst min. 5 minuten weken in koud water. Daarna vis je ze uit het water en verfrommelt ze in je hand en knijpt het water er zoveel mogelijk uit.
Ik scheur het dan in kleine stukjes en gooi het bij verwarmde vloeistof/massa (inderdaad bij voorkeur iets wat al aan het gerecht toegevoegd moet worden).
Maar let op: de vloeistof/massa moet niet te heet zijn, want dan gaat het gelerende effect verloren. Mijn klepel-probleem zit 'm bij hoe heet dan wel; ik meen me te herinneren dat het tot een graad of 67 Celcius ok is om de gelatine erbij te doen. Dus als je vloeistof/massa net gekookt heeft, even wachten.
Het mag echter ook weer niet te koud zijn, want dan lost de gelatine niet meer op (zoals sommigen al gemerkt hebben ;o).
Als je dan eenmaal de gelatine hebt toegevoegd aan de vloeistof/massa, dan even doorroeren om het oplossen te versnellen en de gelatine gelijkmatig te verdelen. Vervolgens het in de koelkast zetten om verder te laten afkoelen.
Vervolgens moet je in de gaten houden of de massa al gaat 'hangen'; dan begint het geleerproces op gang te komen. Dit zie je meestal doordat de massa aan de zijkant van de kom wat vaster lijkt te worden dan in het midden van de kom. Dat is het moment om de geklopte slagroom er doorheen te gaan spatelen (niet enthousiast gaan roeren, spatelen ) tot het weer een egale massa is. In de koelkast verder laten opstijven.
Dat wachten tot het gaat 'hangen' is belangrijk; doe je het te vroeg (bijv. vanwege haast), dan is de kans heel groot dat de massa zich uiteindelijk weer gaat scheiden (ipv mooi gemengd tot bavarois op te stijven). Had ik met Pasen , eigen schuld dikke bult.
In mijn leerstof van een cursus staat dat geleerde producten zich niet laten invriezen, maar dat lijkt me sterk; ik heb dat op een cursus meermalen gedaan (bavarois ingevroren) en dat was geen enkel probleem; het ontdooide weer prachtig, ook smaaktechnisch.
Voor degenen met vegetarische klanten: Agar agar is een alternatief voor gelatine. Ik heb het zelf nog nooit gebruikt, maar volgens een leraar kun je de hoeveelheid gelatine 1:1 vervangen door Agar agar. Ik geloof dat je het bij de toko kunt krijgen, maar weet het niet zeker.