1

Onderwerp: nieuwe wilton bakblikken

LET OP: HEEL OUD TOPIC!

Ik heb nieuwe ronde Wilton bakblikken, de diepe. Typisch geval van eigenlijk niet nodig hebben, springvormen werkte prima, maar als je ze eenmaal hebt...wil je niet meer zonder. De bovenkant (eerst onderkant) van mijn eerste taarten zijn zo glad als een spiegel, wat zal dat straks fijn afsmeren.

Maar daar komt ie, loop toch tegen een klein probleempje aan en ik hoop dat jullie me gaan snappen, weet niet goed hoe ik het uit moet leggen.

De bovenkant (eerst onderkant dus) heeft aan 1 kant op de rand lucht, dus kon ik het eerste laagje er zo aftrekken. Iemand enig idee hoe ik dat de volgende keer kan verhelpen, mix bij de randen er meer induwen!?!?!

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

2

Re: nieuwe wilton bakblikken

Dat is typisch!!!!!!!!! Heb ik ook dus.
Ik heb een 8 delige set met allerlei maten ronde bakpannen gekocht. Vergelijkbaar met Wilton maar dan van een ander merk.

Ik denk zelf dat het komt door de hoogte. Ik had dit voorheen nooit, maar ik bakte ook nooit in pannen van 3 inch diep.
Dat zullen de jouwe ook wel zijn denk ik?

Weet nog niet hoe ik het op moet lossen overigens. Als ik het ooit ontdek, dan laat ik het je weten. Laat jij mij dan ook weten als jíj de oplossing vindt :D

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

3

Kan denk ik niet aan de diepte liggen, want ze zijn maar een halve cm hoger dan mijn springvormen en daarmee waren mijn taarten net zo hoog. Gek he? Maar ben in ieder geval al blij dat ik niet de enige ben en dat iemand begrijpt wat ik bedoel?!?

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

4

Ik heb ze ook en ik klop altijd even zachtjes met het gevulde bakblik op het aanrecht als je snapt wat ik bedoel. Dan gaat de lucht naar boven.

groetjes Kim http://www.mijnalbum.nl/Album-VWDN4MEV
Begin elke dag met een stralende lach!

5

Thx Kim, ga ik de volgende keer proberen!!!

Verders ben ik echt 'over the moon' met mijn nieuwe bakblikken, het afsmeren, wat gaat dat een soepel zeg, en wat heb ik weinig botercreme nodig!!!! Het lijken echt spiegeltjes!!!

6

Ik denk dat de tip van Kim het beste is.
Ik bak ook alleen in bakblikken en dat doe ik dus ook, even tikken op het aanrecht en dan pas in de oven.

Groetjes Tweety!

7

Ik heb het ook, maar ik bak met een verstelbare ring, dus dan kan je niet tikken op het aanrecht :(

Roosje

8

He, dat probleem heb ik met m'n siliconen hartvorm van Tupperware..
Dacht dat het aan de mix (v.d webshop) lag, omdat ik die voor het eerst gebruikt heb...niet dus!
De tip om even te tikken op het aanrecht gaat bij de siliconen vorm denk ik ook niet op..enne...dacht dat er ook een tip was om niet met je mixer het deeg van je haken af te slaan op de rand van de beslagkom omdat je zo de lucht eruit haald,
maare...in je bakblik doe je dat dan toch alsnog, of begrijp ik het verkeerd?!?!?!?!

9

Dianne,
Wat je zegt klopt ook, de beslag moet luchtig blijven om zo'n mooi luchtige taart te hebben.
Maar in Biens geval, is dat ze ergens in de biscuit een groot luchtbel(len) voorkomen (net als gaten kaas zeg maar). Die luchtbellen willen we hieruit kloppen. Volg je het nog ? ;)

Groetjes Tweety!

10

Ja..ik begrijp het wel:
niet met je mixer op je beslagkom slaan,
maar wel even met je vorm op het aanrecht kloppen, toch?!

Maar ik heb ook een rand die ik er zo vanaf kan trekken, net alsof hij in elkaar gezakt is..dus probeer denk ik ook maar om even op het aanrecht te kloppen!

11

Maar wáárom heb ik dan een luchtbel? Ik denk overigenns niet dat er een luchtbel is, maar ik zal volgende keer tikken.

Groetjes, Carin

12 Laatst bewerkt door Lara M. (01-03-2008 12:06)

Nou ik heb dus ook de hoge vormen maar heb dit dus helemaal niet :S raar zeg, ik doe wel altijd een bakpapiertje onderin maar geen bellen of losse stukken hoor, bij mij wordt alleen wel de bovenkant (tijdens het bakken) zo raar, zo'n  zo'n los raar, kleveriger stuk wordt zegt maar, maar goed die snij ik er dan maar af.

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

13

tikken hielp de eerste keer niet, nu weer een kapsel in de oven. Het beslag goed in de randen geduwd en weer getikt, dus ben benieuwd, want degene die ik er net uithaalde rond ik echt de hele rand van afhalen!?!?

14

Wat ik altijd doe is het in 'lagen' vullen. Dus eerst een onderlaagje, goed verdelen met je spatel (een pannenlikker in mijn geval :)), dan de volgende laag erop en weer verdelen. Ik doe dit omdat ik weleens een luchtbel onderin heb gehad omdat ik alles in 1x erin gooide, maar ik herken de rest van je verhaal niet echt...

@Lara M ;) Dat heb ik ook weleens gehad, zo'n rubber-achtig stuk of niet??? Ik weet nog steeds niet hoe het komt, maar heb het tegenwoordig zelden meer dus maak me er niet zo druk om. Kan het niet zijn dat je Ken juist overmixt??? Hij is zoooooo snel ;) :D

Mijn website: Presentaart

15

Gek ik heb het dus nooit. Kwak m'n beslag erin, strijk het even met een lepel glad en bakken maar.
Nou bekleed ik wel altijd het hele blik met bakpapier (zijkanten verhogen) omdat ik mijn kapsel (na het afsnijden van de kap) ook echt 7,5/8 cm hoog wil hebben.

"Ik maak nou eenmaal graag strikken" 
Groetjes, KARIN  www.taartvankarin.nl

16

karin wat bedoel je met : na het afsnijden van de kap...?

Mijn blog is te vinden op: http://villaperlesukker.no/

17

Anne Brith schreef:

Nou Anne Brith na het bakken snijd ik de bovenkant van de biscuit (dus de kap)er af. Je biscuit is dan mooi recht en daarna draai ik hem om. De onderkant is dan bovenkant en de (afgesneden) bovenkant is dan de onderkant. Zo heb je altijd een mooie platte onderkant, rechte zijkanten en een hele strakke bovenkant.   :)

"Ik maak nou eenmaal graag strikken" 
Groetjes, KARIN  www.taartvankarin.nl

18

4e kapsel, hetzelfde euvel!! Misschien moet ik dus ook maar weer gewoon bekleden met bakpapier, vond het zo fijn dat dat bij deze blikken niet hoefde!?! Zeker omdat het kapsel er boven en rondom zo superglad uitkomen, dat heb ik met bakpapier niet.

19

Ik zat net te denken om wilton blikken te kopen omdat bij een gewone springvorm ik ook de rand los trok. Nu ga ik toch weer twijfelen. Ik heb hem de laatste keer helemaal ingesmeerd met boter en daarna met bloem en toen bleef hij heel maar het was geen wilton blik.

Mariskawww.hetzoetefeest.nl www.hetzoetefeest.hyves.nl voor taarten,workshops en verkoop op afspraak van materialen en ingrediënten vlakbij leidsehage

20

Kaatje E. schreef:
Anne Brith schreef:

Nou Anne Brith na het bakken snijd ik de bovenkant van de biscuit (dus de kap)er af. Je biscuit is dan mooi recht en daarna draai ik hem om. De onderkant is dan bovenkant en de (afgesneden) bovenkant is dan de onderkant. Zo heb je altijd een mooie platte onderkant, rechte zijkanten en een hele strakke bovenkant.   :)

ahhh ikke snappen....hehe

Mijn blog is te vinden op: http://villaperlesukker.no/

21

Ik heb geen Wilton, maar een ikea bakvorm (van heel lang geleden).
Ik kwak ook alles in (in het midden zodat het lekker uitzakt naar de zijkanten), strijk het glad met mijn pannenlikker, tik een paar keer, en hopla in de oven.
Ik bak altijd op hetelucht, geen oplopend of aflopend temperatuut en kan het altijd goed uit de bakpan halen, zonder randjes, belletjes ....

Ik zou het niet weten. Hoop dat iemand wel een oplossing voor jullie kunnen vinden.

Groetjes Tweety!

22

Ik weet niet eens wat jullie bedoelen.... volgens mij heb ik het nooit. Kun je er eens een foto van maken? Ben nu wel nieuwsgierig....

'k Was trouwens ook van plan om die vormenset aan te schaffen, maar nu wacht ik toch even de verdere berichten af, want in bekleden met bakpapier heb ik geen zin.

Mijn online fotoalbum: http://lonnes.mijnalbums.nl 
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes

23

Ik bekleed ze ook niet met bakpapier maar dat deed ik met mijn springvormen ook niet. Soms een smalle rand papier erin om te verhogen, maar verder niets.
Het gekke is dat het supermooie kapels zijn nu, maar met vellen :lol:.

Ik heb trouwens pas in mijn nieuwe extra diepe vierkante pannen (zelfde merk en serie als de ronde maar dan dus vierkant :D) gebakken... en toen had ik een kapsel met een deuk :s. Meestal hoor ik hier verhalen over een dop erop, maar de mijne had dus een deuk :lol:.

Nog even over die vellen: na het verwijderen van de vellen heb ik wel nog steeds een superstrak kapsel. Is dat bij jullie ook?
Eigenlijk zijn die vellen dus helemaal geen probleem :lol: maar ik vind ze gewoon irritant :D.

Groetjes, Carin

24

Nee, de bovenkant is dan niet meer strak, het randje is zeg maar aflopend. Pieker me suf waar het aan kan liggen. Die blikken zijn natuurlijk erg dun vergeleken bij andere bakblikken, maar of het daar aan ligt!?!?! Grootte maakt ook niet uit, heb 20, 25 en 30 cm gebakken, ze hadden het allemaal. Zal de volgende keer een foto maken!

25 Laatst bewerkt door Carin (01-03-2008 23:05)

Oh loopt het randje bij jou af? Dat is bij mij dus niet. Er zitten "losse vellen" op, die ruk ik eraf :lol: en dan heb ik een mooi kapsel.
Is je pan vanbinnen wel helemaal met een 90 graden hoek?
Zijn die Wilton pannen zoveel dunner dan wij "hiero" gewend zijn dan? Nou je het zegt, ik heb wel een wilton pan (hartvorm) en die is inderdaad wel dun. En niet extra diep helaas (gewoon 2 inch).
Als de pannen erg dun zijn zouden ze misschien iets korter moeten bakken? Dat valt mij wel op namelijk, dat mijn nieuwe extra diepe pannen korter bakken alhoewel ze dus dieper zijn... vreemd eigenlijk :s
Ik roep maar wat hoor...

Groetjes, Carin