1

Onderwerp: hulp nodig bij marsepein en fondant...please>>>

hoi,
ik heb  wel ervaring met taarten  :) ,maar niet met marsepein of fondant,want normal gbruik ik botercreme. ik wil graag fondant of marsepein gebruiken voor het beklden van mijn taarten,heb all een keer geprobeerd te beklden met marsepein en het is niet gelukt, ik had hem voor het beklden plaat gemaakt met een deegroller, maar ik kon het niet los krijgen van de tafel, en als het wel was lossgegaan,was het dan hellemal gescheurd of vol gaten, en het was heel haard om te kneden:rolleyes:,het lukte wel maar om uit te rollen wist ik niet wat voor speciale bloem of ingredient ik hiervoor moest gebruiken    :s.
nou k verwacht graag hulp jongens,ech :Yt.
zoals die taarten die jullien allemal maken met fondant of marsepein, echt een complimentje hoor, hoe krijgen jullie dat toch in elkaar  :thumb:.
daarom vraag ik julie advies, wat moet ik gebruiken om mijn marsepein uitrollen zonder dat he plaakt of scheurt, en hoe bekleed ik mijn taart stap voor stap:think:, en wat is het best te gebruiken, marsepain of fondat?
en wat is het makkelijkst mee te werken fondant :s,
ik hoop en helleboel advies van jullie te krijgen,
bedankt voor jullie tijd  ;).

Maryliane

2

Re: hulp nodig bij marsepein en fondant...please>>>

Hoi Maryliane,

Als je de zoekfunctie hier op het forum gebruikt (bovenaan, heet 'Zoeken') dan kan je heel veel antwoorden vinden.
Je kan je marspein of fondant uitrollen op een plastic tafelzeil, dat plakt niet als het goed is. Of een siliconen mat werkt ook, maar is vaak te klein.
Ook kan je op je aanrecht wat poedersuiker strooien (geen bloem!) en steeds na een paar keer rollen even je marsepein of fondant lap optillen en er weer wat onder strooien.
Wat ook wel helpt is de ondergrond een beetje invetten met Crisco, Trex of wit vet (ook via de zoekfunctie een hoop over te vinden), dat helpt ook tegen het plakken.
Ik gebruik zelf meestal poedersuiker of een (stuk) tafelzeil.
Succes!

Mijn website: Presentaart

3

Hoi..

Ik bestuif mijn aanrechtblad met wat poedersuiker. Dan je marsepein rollen, dan met je paletmes eronder gaan zodat het los komt (regelmatig doen tijdens het rollen) de lap marsepein/fondant oppakken dan weer wat poedersuiker bestrooien op je aanrecht. Deze handelingen gewoon blijven doen tot je lap groot genoeg is voor de taart.

Veel succes.

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

4

Hoi,

Hier een stap voor stap uitleg over het bekleden met  marsepein/fondant: http://www.bakedecoratecelebrate.com/te … .cfm?cat=2

Hier nog een filmpje: http://www.veoh.com/videos/v247126Grh69 … E671DA0315

Veel succes!

Roosje

5

Ja de filmjes die Roosje geeft zijn heel handig.
Ik heb er ook nog eentje die ik altijd gebruik/doorgeef http://www.youtube.com/watch?v=We26gwKS_tw het enige verschil is dat wij hier de taarten eerst vullen en insmeren met botercr

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

6

Vandaag mijn eerste taart gemaakt (daarvoor alleen twee workshops gedaan). Marsepein bleef ook gigantisch kleven en even zag ik het niet meer zitten. Toen gezocht en deze post gevonden. Regelmatig draaien was de truc! Bedankt!!

Groetjes Loesje
www.caketopper.nl

7

wat bij mij ook helpt is eerst de marsepein doorkneden zodat hij wat makkelijker bewerkt, als ik hem te wienig doorkneed scheurt hij makkelijker bij het uitrollen

8

Okee, heb vandaag ook (bij een boobs-taart) voor het eerst met marsepein gewerkt (normaliter met MMF) maar dat viel me erg tegen. Deed het net als bij MMF op een tafelzeil met Crisco eronder dus het eraf krijgen was niet zo'n probleem; in die zin dat het niet meer bleef plakken als ik wilde maar het rond de borsten krijgen en dan nog glad om de taart heen krijgen vond ik toch veel moeilijker lijken als bij MMF. Het leek wel of het minder elastisch was als MMF; ik kreeg de plooien maar moeilijk weggewerkt. Ik begrijp uit Ello's antwoord dat ik dan toch gewoon langer moet doorkneden. En dikker uitrollen als ik gewend ben, denk ik.....

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...