1 Laatst bewerkt door Carin (15-02-2008 23:12)

Onderwerp: Ganache vraag (ja heb de zoekfunctie wel gebruikt)

Maar ben er nog niet helemaal uit.

Ik wil even checken of ik het allemaal goed begrepen heb ;)

Moet de ganache volledig afgekoeld zijn voor ik hem over de taart giet?
Eerst een nacht in de koelkast?
Dan is 'ie toch onwijs dik?
Of een nacht op het aanrecht?
Maar er zit slagroom in :s

Gezien al mijn vragen, kan ik

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

2

Re: Ganache vraag (ja heb de zoekfunctie wel gebruikt)

Lieve Carin,

je hebt  het idd niet begrepen :lol:

De ganache maak je en laat je een 15-tal minuutjes in de koelkast afkoelen of de bak in koud water zetten. Je kontroleert dan of hij genoeg is afgekoeld of niet. zoniet dan moet hij nog even blijven staan. Hij moet dik-vloeibaar zijn en niet meer zo warm (anders smelt je botercr

3

en ik sluitme aan bij nathalie

cateren is ook gebakjes maken :)

4

Bedankt voor de snelle antwoorden.

Sorry hoor maar soms ben ik blond :D. En dat is nu blijkbaar het geval :lol:
Als ik ganache maak (dat doe ik vaak, maar gebruik het alleen als vulling en nooit als bekleding) dan staat het eerst úren voor het uberhaupt de koelkast in kan.
Dus ik begrijp niet zo goed wanneer ik het er nou over moet gieten. Want ik wil niet dat de botercreme eronder wegloopt :s maar ik wil ook niet dat het te dik is en ik het niet meer kan schenken :s
Maar dat zal wel een kwestie zijn van "aanvoelen" zoals met zoveel zaken in de taartenwereld. Ooit leer ik het vast wel.

Maar ik ga me in ieder geval aan een ganachetaartje wagen binnenkort. 8 maart vieren we mijn dochters verjaardag dus dat lijkt me een mooie gelegenheid. Naast de kasteeltaart en het kussen met de tiara :)
Zo'n ganachetaart is tenminste niet roze :D. Of zou ik het met roze chcolade doen :lol:

Harden die callets van Callebaut ook uit? Kan ik die ervoor gebruiken, ik heb zo'n grote zak witte namelijk... en dan een beetje roze kleurstof... heeft mijn dochter t

Groetjes, Carin

5

Mocht je ganache gaan maken van witte callets dan is de verhoudeing anders als bij pure ganache.  Houdt daar wel rekening mee. Ik doe dan 250 gram callets op 200 gram slagroom.

En verder is het inderdaad even een gevoel wat je moet hebben wat het afkoelen en opstijven betreft. Maar laat hem zeker koud worden, zeker als je botercreme eronder hebt. Ik werk trouwens altijd zonder botercreme en dat gaat perfect, hier dan ;)

Vanaf nu ook cakesenzo op hyves: http://cakesenzo.hyves.nl/ Wordt lid!
Mijn website: www.cakesenzo.nl

6

Doe je er dan iets anders onder ipv botercreme? Of gewoon niets?

Groetjes, Carin