1

Onderwerp: Cinnamon Rolls

http://i26.tinypic.com/32zlue8.jpg

Deeg:

2 1/4e tl droog gist
225 ml melk, 40-43 Cº
100 gr suiker
75 gr roomboter, gesmolten
1 tl zout
2 eieren
vanille-extract
600 gr bloem

Vulling:

220 gr bruine basterdsuiker
3 tl kaneel
eventueel gember en kardemon naar smaak
75 gr roomboter, op kamertemperatuur

topping (heb ik zelf niet gemaakt, vind ze zo al lekker genoeg):

50 gr roomboter, op kamertemperatuur
50 gr roomkaas
180 gr poedersuiker
2 el volle melk
vanille- en/of citroenextract naar smaak

Bereidingswijze:

- Los het gist op in de warme melk in een grote (niet metalen) kom.
Meng er de suiker, boter, eieren, vanille en zout bij. Voeg de bloem toe en roer
tot goed vermengd.
Kneed het geheel tot een samenhangend deeg, handen licht met bloem inwrijven en meer bloem aan het deeg toevoegen tot het er goed uitziet en goed aanvoelt.
Dek de kom af met plasticfolie of theedoek en laat het deeg op een warme plek een uur
rijzen, of tot wanneer het in grootte verdubbeld is.
Rol vervolgens het deeg uit op een met bloem bestrooide werkplek.
Rol het uit tot een lengte van ongeveer 50 cm. en een breedte van 40 cm.
De lap deeg zal dan iets meer dan een halve centimeter dik zijn.
- Roer voor de vulling de basterdsuiker, kaneel en eventuele andere kruiden goed door elkaar.
Verspreid de zachte boter gelijkmatig over het deeg en strooi er
eveneens gelijkmatig het suikermengsel over.
Rol het deeg voorzichtig in de lengte (van de ene 50 cm. kant naar de andere) op en snijd het in plakken met
een dikte van 4-5 cm.
Plaats ze met gelijke (niet te grote) tussenruimte op een met bakpapier beklede bakplaat
en laat de rolls rijzen tot dubbele grootte (30 min.).
Verwarm in de tussentijd de oven voor op 200 Cº (180Cº hetelucht).
Bak de rolls 10 minuten of tot de bovenkanten goudbruin zijn.
- Maak de topping terwijl de rolls bakken en afkoelen.
Mix hiervoor de boter los en voeg de roomkaas toe. Mix tot de twee gemengd
zijn. Voeg poedersuiker toe tot het opgenomen is en voeg dan de melk
en vanille toe. Mix op hoge snelheid tot een zacht en luchtig geheel.
Bestrijk de afgekoelde rolls met de topping.
Zelf vind ik ze overigens het lekkerst als ze warm uit de oven komen met een beetje smeltende roomboter erop :D
Het is een lang verhaal maar het is enorm makkelijk te maken en het resultaat is superlekker :thumb:

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

2

Re: Cinnamon Rolls

Fijn, dat je het recept met ons deelt. Scheelt ons weer omrekenen/vertalen etc. Klinkt in ieder geval lekker (en zo ziet het er ook uit). Gaat op mijn "nog eens maken-lijst".

Groet, Jolanda

3

Ze zijn lekker! Heb ze gisteravond gemaakt, maar er mag van mij nog wel wat meer kaneel door. :D

4

voor valentijn zou je het ook in twee richtingen kunnen rollen zodat je meer zo'n hartvorm krijgt
ze zien er geweldig lekker uit trouwens

als ik het goed begrijp laat je dus twee keer rijzen: 1 keer het deeg alleen, en 1 keer in stukken gesneden op de bakplaat?

5

en weet er iemand, als je er rozijnen zou willen bijdoen, of je die eerst moet laten weken? of wentelen in bloem ofzo?

6

Ik zou ze laten weken en dan met het suikermengsel op het deeg strooien.

7

Nienke schreef:

Ze zijn lekker! Heb ze gisteravond gemaakt, maar er mag van mij nog wel wat meer kaneel door. :D

Leuk dat je ze gemaakt hebt en dat ze lekker waren!
Ik strooi meestal ook nog kaneel over de rolletjes net voor ze de oven ingaan :D

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

8

kristien schreef:

als ik het goed begrijp laat je dus twee keer rijzen: 1 keer het deeg alleen, en 1 keer in stukken gesneden op de bakplaat?

Klopt helemaal :thumb:
De tweede keer laat ik ze in een warme oven (ong. 30 graden) rijzen, maar zolang je ze maar op een warme plek zet is het goed.
De rozijnen zou ik inderdaad wel eerst laten weken en dan droogdeppen.

9 Laatst bewerkt door Ikkie (13-02-2008 20:25)

Jaaaaaaaaaa, heb ik ook eens gemaakt toen ik nog wat jonger was en mijn kinderen thuis woonden.
Ik  heb er geloof ik 1 kunnen proeven de rest was al verslonden.

dus mijn kinderen vroegen meerdere keren hierna
en dan ineens is de hype over.

maar ze zijn heerlijk

cateren is ook gebakjes maken :)

10

H

Groetjes, Sylvia

11

Wat een HEEL simpele variant van dit is... is...
een blikje danerol openmaken, en de plak in zijn geheel uitrollen op je werkblad. Dan de naadjes dichtmaken met je vingers en er kaneel en suiker op strooien. Daarna oprollen en in plakken snijden evt. in caisses zetten en dan de oven in... mmm :P

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

12

hoi,

ik heb ze ook gemaakt. Ik denk dat ik het deeg niet zo goed heb laten rijzen, want het was niet zo luchtig. Maar evengoed lekker, kaneel en suiker.. mmmh! En weer wat geleerd. Ga dit zeker nog wel een keer proberen.

Groetjes Marianne
Creativity is inventing, experimenting, growing, taking risks, breaking rules, making mistakes, and... having fun!

13

0marianne0 schreef:

hoi,

ik heb ze ook gemaakt. Ik denk dat ik het deeg niet zo goed heb laten rijzen, want het was niet zo luchtig. Maar evengoed lekker, kaneel en suiker.. mmmh! En weer wat geleerd. Ga dit zeker nog wel een keer proberen.

Leuk dat je ze gemaakt hebt!
Bij het rijzen is het erg belangrijk dat je geduld hebt en het tot dubbele grootte laat rijzen. Als je niet zo'n warme plek in huis hebt of simpelweg niet zoveel tijd hebt kan je het deeg ook in een warme oven (25-30ºC) zetten.
Zelf zet ik de temperatuur bij de tweede keer rijzen nog een tikje hoger en dan een paar minuten voor het rijzen klaar is zet ik hem op de echte baktemperatuur, zodat het bakproces er meteen aan vastzit. Dat laatste is maar net wat je zelf wil hoor, ik vind het altijd lekker makkelijk.
Hopelijk lukt het de volgende keer nog beter, veel succes alvast. En eet smakelijk voor nu natuurlijk :D

14

Ooh ik heb ze gisteren ook gemaakt en die van mij waren ook niet luchtig maar ooh zo lekker. Wel heb ik ze de tijd laten rijzen dat nodig was. Voor de verwarming. Dus volgende keer in de over rijzen.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

15

Ik heb vandaag de 'simpele' versie gemaakt met daneroldeeg en dit is superlekker.
Ik had er alleen suiker en kaneel op gedaan, geen boter, en dat was al superlekker. Volgende keer doe ik er toch een beetje boter opsmeren, dat maakt het geheel waarschijnlijk wat minder droog.

Zeker voor herhaling vatbaar!

'If you can dream it, you can do it' (Walt Disney)