Onderwerp: Truffeltaart uit de oven
Hier het beloofde recept van de truffeltaart die ik enige dagen geleden in de Parade heb gezet.
Tip: nodig genoeg mensen uit om te delen, anders eet je alles zelf op en dat kan niet goed wezen.... (qua calorieen dan)
Truffeltaart
Ingredienten:
6 eieren
100 gr bruine suker
400 gr pure chocolade, gesmolten
250 ml room (slagroom)
80 ml likeur (er staat cointreau, ik deed amaretto)
Oven voorverwarmen op 180-190 C. Hoge bakvorm van 22 cm invetten en met bakpapier bekleden.
Eieren met suiker schuimig kloppen (5-10 min).
Lauwe gesmolten chocola erin laten lopen en langzaam doorkloppen, totdat alles goed gemengd is.
Room en likeur vermengen en er door roeren.
Mengsel in de vorm gieten en in een braadslee in de oven zetten. De braadslee vullen met kokend water tot halverwege de bakvorm.
Taart 30 min bakken dan de vorm losjes bedekken met aluminium folie en nogmaals 30 terug in de oven. Bij mij duurde het iets langer allemaal, had ook een 20 cm vorm, maar heb hem pas uit de oven gehaald toen alles "gestold" was, dus geen vloeibaar gedeelte in het midden meer.
Folie eraf en taart in de vorm laten afkoelen. Dan lossen en een nacht in de koelkast zetten. Voor het serveren 10 minuutjes op kamertemperatuur laten komen en misschien dat snijden met een heet mes wat is, want bij mij werd het een rommeltje langs de messneden! (wat niks af deed aan de smaak trouwens)