1

Onderwerp: Truffeltaart uit de oven

http://www.mijnalbum.nl/Foto-SZM3NZHV.jpg

Hier het beloofde recept van de truffeltaart die ik enige dagen geleden in de Parade heb gezet.

Tip: nodig genoeg mensen uit om te delen, anders eet je alles zelf op en dat kan niet goed wezen.... (qua calorieen dan)

Truffeltaart

Ingredienten:

6 eieren
100 gr bruine suker
400 gr pure chocolade, gesmolten
250 ml room (slagroom)
80 ml likeur (er staat cointreau, ik deed amaretto)

Oven voorverwarmen op 180-190 C. Hoge bakvorm van 22 cm invetten en met bakpapier bekleden.
Eieren met suiker schuimig kloppen (5-10 min).
Lauwe gesmolten chocola erin laten lopen en langzaam doorkloppen, totdat alles goed gemengd is.
Room en likeur vermengen en er door roeren.
Mengsel in de vorm gieten en in een braadslee in de oven zetten. De braadslee vullen met kokend water tot halverwege de bakvorm.
Taart 30 min bakken dan de vorm losjes bedekken met aluminium folie en nogmaals 30 terug in de oven. Bij mij duurde het iets langer allemaal, had ook een 20 cm vorm, maar heb hem pas uit de oven gehaald toen alles "gestold" was, dus geen vloeibaar gedeelte in het midden meer.

Folie eraf en taart in de vorm laten afkoelen. Dan lossen en een nacht in de koelkast zetten. Voor het serveren 10 minuutjes op kamertemperatuur laten komen en misschien dat snijden met een heet mes wat is, want bij mij werd het een rommeltje langs de messneden! (wat niks af deed aan de smaak trouwens)

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

2

Re: Truffeltaart uit de oven

Lijkt me ontzettend lekker. Maar wat als je nu geen alcohol wil gebruiken. Je moet die 80 ml toch hebben neem ik aan. Gewoon water doen?

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

3

jolanda71 schreef:

Lijkt me ontzettend lekker. Maar wat als je nu geen alcohol wil gebruiken. Je moet die 80 ml toch hebben neem ik aan. Gewoon water doen?

Ik denk eerder misschien aan sterke koffie voor een beetje mokka smaak of misschien een siroop? Of misschien extra room.

Trouwens, de alcohol verdwijnt volgens mij wel hoor bij dat uur in de oven bij die temperatuur...

4

Deze ziet er ook al zo lekker uit. Wat is het toch.
Ineens iedereen aan de truffels???

Groetjes Gonnie.

www.trendytaart.nl

Te mooi om op te eten.... te lekker om te laten staan.

5

Sommige mensen willen absoluut geen alcohol gebruiken, hebben het niet eens in huis, ivm geloof.

Die taart lijkt me trouwen afschuwelijk lekker.......

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

6

Pooh schreef:

Sommige mensen willen absoluut geen alcohol gebruiken, hebben het niet eens in huis, ivm geloof.

Ja weet ik Pooh, vandaar het lijstje met suggesties...

De tweede opmerking was omdat er misschien ook bijv. mensen zijn die de alcohol weg willen laten ivm kinderen die mee-eten... en niet zozeer uit principe.

7

Bakmams schreef:

Deze ziet er ook al zo lekker uit. Wat is het toch.
Ineens iedereen aan de truffels???

Misschien om de winterdip te proberen te compenseren met een chocolade-rush???

8

Ik vind de smaak van sommige alcohol gewoon vies. De alcohol vervliegt wel maar soms blijft de smaak en dat zou ik zonde vinden. En om er nou een breezer doorheen te doen ;)

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

9

Is dit een taart die nog rijst? 't is maar om te weten hoeveel ik nodig heb voor een kleinere bakvorm

10

kristien schreef:

Is dit een taart die nog rijst? 't is maar om te weten hoeveel ik nodig heb voor een kleinere bakvorm

Hij was wel wat gerezen, maar niet superveel. Niet meer dan de helft van de hoogte dan dat ie gevuld was in het bakblik, zeg maar...
Kun je daar wat mee?

11

he dat is toeval zeg
ik heb bijnahet zelfde nu in de koel kast staan
dit is alleen een chocolade truffeltaart
er zit nog een laag met slagroom en chocolade op