1

Onderwerp: verbrand en ingezakt :(

Ik heb net een biscuit gemaakt maar hij is verbrand aan de bovenkant en tijdens het bakken zakte hij in het midden in. Hij heeft nu een deuk van denk ik 3-4 cm in het midden.
Het was een 16cm ronde vorm en ik heb daar beslag van 3 eieren in gedaan. Hij was dus erg hoog. Vorige week had ik een oven thermometer gekocht bij de blokker en deze nu gebruikt.
Het beslag heb ik 12 minuten met de handmachine op de hoogste snelheid geklopt. Toen in een oven die nog bezig was met opwarmen. Hij was toen 100C volgens de thermometer. 10 minuten daar in gelaten tot dat de thermometer 130 zei. Toen begon de deuk al te komen en de bovenkant was toen al goudbruin. Ik heb maar een klein elektrisch oventje dus zou het kunnen dat de bovenkant te dicht bij het verwarmingselement was dat hij daardoor al zo snel bruin werd?
Daarna de oven opgevoerd naar 150C voor 10minuten en daarna nog 5 minuten op 175.

Ik heb hem net open gesneden en van binnen zag hij er mooi uit, luchtig en gaar. Alleen de bovenkant is verbrand, dus ik denk als ik daar volgende keer aluminium folie overdoe dat dat probleem verholpen is, maar dan de deuk nog.
Zou het kunnen dat dat kwam doordat de oven nog iets te koud was? Of had ik toch ook nog 2 minuten op langzame stand moeten mixen?

2

Re: verbrand en ingezakt :(

175 graden is wel warm hoor. ik heb er gisteren ook 1 gebakken. en ipv van 45 min op 160 graden, eerst 15 min op 150, toen 15 min op 160 en toen 15 op 175. en eerst mooi hoog en op laatst stortte ie in en was ie erg donker. volgende keer gaat ie weer op 1 stand

3

Even een paar vraagjes:
Hoe lees je de temperatuur? Deur openen, thermometer indoen, wachten deur openen uithalen en lezen? Of blijft de thermometer altijd in de oven?
Want als je te vaak de deur open maakt krijg je de kans dat de taart in gaat zakken.

Groetjes Tweety!

4

mijn oven heeft een glazen deurtje dus ik kan de thermometer aflezen zonder de oven open te doen.
Ik had de thermometer vlak naast de taart gezet op de zelfde afstand van de deur als de taart.

5

Sommige ovens verwarmen voor met behulp van een grilspiraal boven in de oven. Als die volop stond te gloeien omdat de oven nog niet op de ingestelde temp was komt het daardoor denk ik. In dat soort ovens is bakken met oplopende temp ook niet handig. En een taartje van 16 cm zou bij gelijkblijvende temp goed moeten lukken hoor. Ik zou een volgende keer eerst helemaal voorverwarmen en dan pas je beslag erin.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.