Onderwerp: verbrand en ingezakt :(
Ik heb net een biscuit gemaakt maar hij is verbrand aan de bovenkant en tijdens het bakken zakte hij in het midden in. Hij heeft nu een deuk van denk ik 3-4 cm in het midden.
Het was een 16cm ronde vorm en ik heb daar beslag van 3 eieren in gedaan. Hij was dus erg hoog. Vorige week had ik een oven thermometer gekocht bij de blokker en deze nu gebruikt.
Het beslag heb ik 12 minuten met de handmachine op de hoogste snelheid geklopt. Toen in een oven die nog bezig was met opwarmen. Hij was toen 100C volgens de thermometer. 10 minuten daar in gelaten tot dat de thermometer 130 zei. Toen begon de deuk al te komen en de bovenkant was toen al goudbruin. Ik heb maar een klein elektrisch oventje dus zou het kunnen dat de bovenkant te dicht bij het verwarmingselement was dat hij daardoor al zo snel bruin werd?
Daarna de oven opgevoerd naar 150C voor 10minuten en daarna nog 5 minuten op 175.
Ik heb hem net open gesneden en van binnen zag hij er mooi uit, luchtig en gaar. Alleen de bovenkant is verbrand, dus ik denk als ik daar volgende keer aluminium folie overdoe dat dat probleem verholpen is, maar dan de deuk nog.
Zou het kunnen dat dat kwam doordat de oven nog iets te koud was? Of had ik toch ook nog 2 minuten op langzame stand moeten mixen?
http://rymke.mijnalbums.nl/