1

Onderwerp: Voordelen fondant vs. marsepein

Lieve taartenbaksters!

Als newbie hier op het forum en met het maken van taarten een vraag..

Wat is nou het voordeel van fondant tegenover marsepein..
en wat is het voordeel van marsepein tegenover fondant?

Met beide kun je taarten bedekken en vormpjes uitsteken toch?

Kun je fondant zelf maken? Of is dat net als marsepein alleen te koop?

Graag jullie advies :)
Bedankt alvast!

Liefs Ginger

2 Laatst bewerkt door nnicole1234 (15-01-2008 14:24)

Re: Voordelen fondant vs. marsepein

Alles is zelf te maken...
Het makkelijkste is Marshmellowfondant 9om te maken dan want ik vind het makkelijkste zelf kopen ;) )

Voordeel van fondant is dat het echt wit is, marsepein is wat gelig en kun je dus niet echt wit krijgen (er is wel witte kleurstof maar of dat nou zo goed werkt zijn de mensen het niet over eens)
marsepein kleurt makkelijker...dwz de kleuren zijn sneller dieper en donkerder maar je moet wel rekening houden met het feit dat blauw een andere kleur blauw wordt doordat marsepein een beetje gelig van zichzelf is)
Fondant (Pettinice bijv) kun je mooi mee boetseren als je er tylose in doet wordt het echt hard en marsepein niet.
Marsepein is lekkerder (:D vind ik dus)
En dan is er verschil in het bekleden van een taart.  Maar dat is heel persoonlijk, de een ind F makkelijker en de ander M...dus dat is een kwestie van gewoon uitproberen...

Succes !

o, en om het nog lastiger voor je te maken kun je ook marsepein en fondant mengen (elke verhouding die je zelf wilt) dan het je de voor en nadelen van beide ;)

3

ja ik gebruik i.d.d. altijd marsefont!! kleurt goed en bewerkt ook goed..

www.detaartentantes.nl
Workshops en webshop taartdecoratie. Ook afhalen in Zwolle en Elburg!

4

Smaakt dat nou heel erg naar marshmellows? Of gewoon erg zoet?
Denk dat ik idd voor mijn eerste taartje gewoon begin met rolfondant (werk ik een bakkerij = verkoopster) dus kan misschien een klein stukje mee naar huis krijgen om te proberen. Denk zelf dat dat het makkelijkste is...

5

Ik heb sinds kort allebei in huis. Ik vind Fondant erg fijn werken maar ik vind Marsepein veeeel lekkerder. Ik heb nog geen hele taart met marsepein bekleed dus dat weet ik niet.

Kinderen vinden trouwens Fondant over het algemeen het lekkerst.

Ik weet dat ik niet perfect ben maar ik ben er zo dichtbij dat 't bijna eng is!  Ciao, Petra Hier vindt je mijn website.

6

Ik vond marsepein ook altijd lekkerder, maar de fondant met chocosmaak uit de webshop vind ik ook wel heel erg lekker ;)
Verder heb ik altijd scheurtjes in bekleding van marsefont, misschien omdat ik het niet goed meng? het is toch 50/50?
Vind marsepein wat dat betreft fijner om te bekleden

7

Ik gebruik altijd fondant. Ik vind het allebei niet te eten, maar marsepein vind ik ook nog eens stinken! Dus dan liever fondant, dat stinkt niet zo als marsepein. Met de laatste keer marsepein had ik trouwens barstjes, werkte niet echt lekker. Heb nu mmf gekocht, eens kijken of dat wat is.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

8

Marsepein smaakt lekkerder
Marsepein kleurt mooier
Fondant is spierwit
Fondant is soepeler
Marspeein rolt makkelijk
Marsepein bekleed makkelijker
Fondant is goedkoper

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

9

Fondant is echt wit. Dat is wat mij betreft het

10

ik heb alleen nog maar met fondant gewerkt,
en toen ik het geel kleurde ging het verwerken prima, uitrollen en taart bekleden zeg maar, maar toen ik het witte gewoon zo wilde uitrollen scheurde en plakte het steeds, ook met poedersuiker op het ondervlak hielp niet,
toen ik er kleurstof door gedaan had, ging het wel..
is dit herkenbaar bij jullie?

11

kids4co schreef:

maar toen ik het witte gewoon zo wilde uitrollen scheurde en plakte het steeds, ook met poedersuiker op het ondervlak hielp niet,
toen ik er kleurstof door gedaan had, ging het wel..
is dit herkenbaar bij jullie?

Ik rol het uit op een doorzichtg stuk plastic tafelkleed en dan kan je hem (andersom) op de taart leggen, dan trek je het plastic er voorzichtig af. Is hier nooit een probleem hoor. (Van Vivian geleerd, waar ik mijn workshop heb gedaan).

Ik weet dat ik niet perfect ben maar ik ben er zo dichtbij dat 't bijna eng is!  Ciao, Petra Hier vindt je mijn website.

12

Ik vind dat er zoveel verschil zitten tussen de verschillende soorten fondant dat je eigenlijk niet kunt zeggen: aan de ene kant fondant < > aan de andere kant marsepein. Er zit een wereld van verschil in verwerking van Ballina (superzacht en rekbaar; als je het niet met een zeiltje doet nooit groter uitrollen dan je nodig hebt want het rekt al terwijl je overlegt) en van RegalIce (veel stugger, droogt eerder op). Met Pettinice (Bakels) heb ik niet zoveel ervaring.

En nou komt ook Icecraft er nog eens bij en dáár ben ik nu al enthousiast over :Y

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

13

Marianne schreef:

Ballina (superzacht en rekbaar; als je het niet met een zeiltje doet nooit groter uitrollen dan je nodig hebt want het rekt al terwijl je overlegt)

Dat hangt er dan weer vanaf h

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

14 Laatst bewerkt door annette (16-01-2008 22:12)

Ik deed voorheen bijna alles met marsepein, alleen als ik spierwit nodig had, maar tegenwoordig ben ik toch meer van de fondant. Ik heb altijd die emmers Pettinice van Bakels. Vooral voor zachte kleuren, zoals zachtroze of lichtblauw is fondant v

Groetjes, Annette
Al mijn foto's zijn te zien op http://www.felicitaartjes-annette.mijnalbum.nl/