1

Onderwerp: Antoinette's bailey'smousse HELP

Ik heb zonet Antoinettes bailey'smousse gemaakt maar dan met chocoladejenever

8 blaadjes gelatine
250 ml melk
250 ml Bailey's of andere irish cream
200 ml slagroom
1 zakje vanillesuiker

gelatine weken in koud water. Verwarm de melk. Daarna de uitgeknepen gelatine door de melk roeren tot het opgelost is. Dan de Bailey's erdoor heen. Dit mengsel laten afkoelen. daarna 15 min in de koelkast geleren.
Slagroom stijf kloppen met de vanillesuiker en door het Baileys mengsel scheppen.
Laten opstijven in de koelkast.

Het ging goed tot ik de slagroom erdoor deed. Het was eerst nog een vloeibare maar na het toevoegen van de slagroom is het vloeibaar met grote witte vlokken slagroom erdoor. Het ziet er niet uit (smaakt wel heerlijk)
Moet ik die slagroom er met de mixer doorkloppen (ik dacht voorzichtig doorspatelen) want zo is het geen homogene mousse? En nu is het nog steeds h

2

Re: Antoinette's bailey'smousse HELP

Na het toevoegen van de gelatine moet idd het mengsel afkoelen, maar het mag NIET beginnen te geleren, want dan krijg je bovengenoemd resultaat, het moet nog lobbig zijn Ik voeg de slagroom toe als het mengsel zowat lichaamstemperatuur heeft en daarna alles de koelkast in. De slagroom mag je ook niet te stijf opkloppen, want je klopt hem (ongezien) verder op als je gelatinemengsel en slagroom vermengt -> elke draai met de mixer of handklopper telt bij slagroom ! Te ver opkloppen en slagroom wordt boter.

Als je vreugde wil vermenigvuldigen, moet je haar delen. (Pythagoras)

3

Kan ik het nog herstellen?

4

Ik vrees van niet. Ik heb me ook al een paar keer laten vangen in het het verleden door te lang te wachten. Ik hoop dat misschien iemand anders toch een oplossing kent ?!

Als je vreugde wil vermenigvuldigen, moet je haar delen. (Pythagoras)

5

Heb zojuist gekeken en is goed opgesteven. Het lijkt op dikke sneeuwvlokken in de modder maar is wel heerlijk :P dus gaat ie in de taart. Toch bedankt!!!

6

Het recept klinkt trouwens wel heeeerlijk. Dus deze komt ook op mijn lijstje nog uit te proberen.  Alleen gelatine en ik gaan niet samen :s.

Enne Karine, dikke sneeuwvlokken past helemaal in dit seizoen :thumb:

Life is uncertain... do the wud first! ;)

7

Hi Karine,

wat ik altijd doe is de slagroom maar halfstijf kloppen en dan kan je eens goed roeren/mengen zonder dat je schrik moet hebben dat de slagroom boter gaat worden ;)

het lijkt op het recept van een klassieke bavarois maar dan word de melk opgekookt er eigeel aan toegevoegd, dus persoonlijk vind ik het een beetje een gek recept :grr:

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

8

belluna schreef:

slagroom maar halfstijf kloppen

Wordt de vulling dan wel stijf genoeg?

melk opgekookt en er eigeel aan toegevoegd

Kan dit geen kwaad ivm salmonella omdat het eigeel naar ik vermoed niet mee moet koken?

9 Laatst bewerkt door belluna (14-01-2008 12:32)

karine schreef:
belluna schreef:

slagroom maar halfstijf kloppen

Wordt de vulling dan wel stijf genoeg?

.

melk opgekookt en er eigeel aan toegevoegd

Kan dit geen kwaad ivm salmonella omdat het eigeel naar ik vermoed niet mee moet koken?

ja hoor, dat is geen probleem, de gelatine doet zijn werk wel

daarna moet dit nog even op het vuur tot je een soort slappe pudding krijgt.

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!